Een aantal andere voordelen van het recyclen van content is bijvoorbeeld:
- Een nieuw publiek aanspreken: Vaak is het zo dat je in eerste instantie maar een select groepje mensen aanspreekt. Door je content in verschillende vormen en op verschillende manieren te delen spreek je dus een groter publiek aan. Zo spreidt je dus ook je kansen om je publiek te bereiken met jouw verhaal.
- Een SEO boost krijgen: Door meerdere malen content te publiceren rondom een bepaald onderwerp kan je net de kans geven om op een bepaalde zoekterm te concentreren. Daarnaast kun je als je je content buiten je eigen website publiceert kwalitatief goede links naar je eigen website krijgen.
- Jouw boodschap bekrachtigen: Over het algemeen geldt dat repetitie zorgt voor een uiteindelijke aankoop. Na eenmaal jouw boodschap te horen zal vrijwel geen enkele lezer al een aankoop bij je doen. De regel is dat een boodschap 7 keer herhaald moet worden voordat de gemiddelde klant een aankoop doet. Door dus dezelfde boodschap op meerdere manier te publiceren kun je gemakkelijker aan die 7 keer komen.
- Een thoughtleader zijn: Door content van goede kwaliteit over één bepaald onderwerp op meerdere manieren en op verschillende plaatsen te publiceren word je eerder gezien als een expert op dat onderwerp en zal in jouw branche ook leiden tot autoriteit.
Er zijn dus meerdere redenen waarom je jouw content best zou kunnen en misschien zelfs wel zou moeten recyclen. Maar hoe bepaal je welke content geschikt is om te recyclen? Twee belangrijke factoren daarin zijn tijdloosheid en kwaliteit. Je content die je opnieuw wilt gebruiken moet natuurlijk ook in deze tijd nog steeds relevant zijn. Daarnaast is het belangrijk dat je kijkt welke content het goed doet bij je publiek. Die content die veel gelezen en gedeeld wordt, of die leidt tot veel reacties en inbound links, dat is de content die je opnieuw wilt gebruiken in een andere vorm.
Zorg dus dat je goed kiest wat je wilt gebruiken en hoe je het wilt gebruiken. Wat kun je er dan vervolgens mee doen? Hieronder zal ik 8 manieren noemen en toelichten hoe je content kunt recyclen tot waardevolle nieuwe content.
Zeker tijdens de zomermaanden heb je niet altijd tijd om nieuwe content te schrijven, zeker niet als je op vakantie gaat. Je kunt er dan bijvoorbeeld voor kiezen om een serie blogs te herhalen. Maak er een soort “all time best” serie van waarin je je sterkste blogs nogmaals langs de revue laat komen. Zo weet je zeker dat je kwalitatief goede content herhaalt, die ook je publiek aanspreekt. Daarnaast scheelt het je ook tijd.
Als je blogs hebt waarin je begrippen of systemen uit hebt gelegd, zeker als je daar ook statistieken en dergelijken in naar voren laat komen, dan heb je een prima basis voor een infographic. Infographics spreken vaak een stuk meer aan omdat de mens toch visueel is ingesteld. Daarnaast is het luchtiger, doordat je lezer niet door een hele lap tekst hoeft te scannen, maar alleen de hoofdpunten echt meer krijgt.
Als je meerdere blogs over eenzelfde onderwerp hebt, of misschien wel een blogserie hebt bijgehouden, dan is het een leuk idee om die blogs gezamenlijk aan te bieden in een e-book. Zorg er wel voor dat je het aanvult met nieuwe informatie en met aantrekkelijke plaatjes/foto’s. Voor een e-book moet je lezer namelijk zijn gegevens afgeven, terwijl dat voor een blog niet zo is, dus zorg er wel voor dat het e-book de extra moeite meer dan waard is.
Een andere manier om de hoogtepunten van je blog of blogserie te delen is door er een slideshare van te maken. Opnieuw is dit een vorm van content die visueel aantrekkelijker is en mooi de informatie in je blog samenvat in hapklare blokjes. Ook biedt het uploaden op websites zoals slideshare weer een mogelijkheid om een nieuw publiek aan te boren. Gebruik voor een effectieve slideshare wel informatie die rijk is aan feitjes, weetjes, quotes en statistieken.
Je kunt natuurlijk ook gewoon je originele content opnieuw promoten via social media. Ben je lid geworden van een nieuwe groep op LinkedIn? Schroom dan niet om daar ook je beste stukken die al wat ouder zijn opnieuw te delen. Als je weet dat het kwalitatief goede content is dan kun je er meteen een goede indruk mee achterlaten op je nieuwe connecties. Ook kun je proberen om je content eens via een ander social media kanaal te promoten. Heb je bijvoorbeeld al eens gedacht aan Pinterest? Zo vind je ook weer een nieuw publiek.
Hierbij wil je natuurlijk niet precies dezelfde blogs produceren op die andere websites, maar je kunt je bestaande content wel gebruiken als basis voor artikelen op andere sites. Op die manier krijg je weer een ingang van waaruit mensen jouw eigen website makkelijker kunnen vinden en het geeft een boost aan je SEO.
Om ook het audiovisuele aspect aan te spreken kun je ook kiezen voor een webinar. In dit soort online lessen kun je interactief met je publiek contact hebben waardoor je ze echt betrekt bij jouw bedrijf. Daarnaast stel je jezelf opnieuw echt op als een expert op het gebied. Hiervoor kun je natuurlijk al je geschreven content gebruiken als basis. Link ook terug naar deze blogs zodat je publiek, als men meer informatie wil, verder kan lezen.
Bij One4Marketing passen we dit al toe, er staat namelijk in de side-bar van onze blog een lijst met de 10 meest gelezen artikelen. Dit is opnieuw content waarvan bewezen is dat hij goed is en dat mensen het graag lezen, dus zorg dat je publiek er gemakkelijk toegang toe krijgt. Dit is een gemakkelijke manier om je oudere, maar beste blogs toch nog in de running te houden.
Maak het jezelf dus gemakkelijk door je oudere maar kwalitatief goede content een tweede leven te geven! Het levert je veel op met minimale moeite, dus waarom zou je het niet proberen? Heb jij nog tips over hoe je content kunt recyclen? Deel ze dan in een reactie bij dit artikel!