Bezoekers en klanten verleiden
Verleiden tot een aankoop probeer je bij zowel nieuwe bezoekers als bij huidige klanten. Bij nieuwe bezoekers lijkt het misschien meer voor zich te spreken dat je ze probeert te verleiden, maar ook bij huidige klanten is het belangrijk dat je ze blijft verleiden. De manier waarop is wel verschillend. Bezoekers moet je echt zien aan te trekken en binnen te halen, klanten zijn in principe al binnen en hoef je alleen nog maar te behouden – iets wat vaak wordt onderschat.
Verwen je klanten met extraatjes
Hoe verleid jij je klanten? Doe je dat door tekstueel uitdagend en aantrekkelijk te schrijven? Of door aantrekkelijke foto’s en video’s te plaatsen? Of verwen je ze met leuke extraatjes? Het zal me niet verbazen als je alle opties probeert toe te passen. Klanten verleiden met content, dat is hoe je het online aan moet pakken. Wat die content precies inhoudt, is aan jou zelf. Er zijn allerlei factoren waar je rekening mee kunt houden: wat past er bij jouw klanten, wat willen zij graag zien of lezen? Wat kun je kwijt, en wat niet? Het is persoonlijk en moet uiteraard bij jouw bedrijf passen.
Het bepalen van die content voor klanten is een stuk makkelijker dan voor bezoekers. Van de gemiddelde klant weet je ondertussen wat zijn of haar interesses zijn en waar je absoluut niet mee aan moet komen. Door eerdere aankopen en aankoopprocessen te analyseren kom je erachter wat je klanten willen en wat je hen dus het beste aan kunt bieden.
Bij bezoekers is het een lastiger verhaal. Iedere bezoeker is nieuw, en niet iedere bezoeker voldoet aan jouw prototype bezoeker of klant, aan jouw buyer persona. Daarom moet je proberen een beetje breed de content uit te zoeken, en niet als te specifiek aan een type bezoeker gericht. Toch kun je ook hier weer analyses uit het verleden op loslaten. Hoe waren de huidige klanten als bezoekers, wat vonden zij interessant, en waardoor werden zij aangetrokken? Deze informatie kun je gebruiken om te bepalen welke content je gebruikt om nieuwe bezoekers te verleiden.
Hoe communiceer jij met je klanten?
Communiceren is denk ik het belangrijkste aspect van het omgaan met klanten. Zonder een goede communicatie bereik je niks. Allereerst is het essentieel dat de communicatie open, eerlijk en duidelijk is. Zorg dat klant begrijpt wat jij bedoelt, om zo verwarring en misverstanden te voorkomen.
Probeer klantgericht te communiceren. Dus verplaats je in klant, en denk je in hoe hij of zij zou willen dat jij als bedrijf hem of haar benadert. Als je bijvoorbeeld het contact warm wilt houden, door bijvoorbeeld nieuwsbrieven of andere mails wil sturen, bedenkt dan goed in welke mate en hoe vaak je dit doet. Klanten willen niet overspoeld worden met emails, het gevaar wat daar namelijk in schuilt is dat ze dit zat kunnen worden en zich afmelden voor een dergelijke mailing. Dan is de kans vervolgens groot dat je deze klant kwijtraakt, hij wordt namelijk niet meer herinnert aan jouw bedrijf en is geïrriteerd geraakt. Het is daarom handig om uit te zoeken wat jouw klanten fijn vinden, stuur bijvoorbeeld eens een enquête uit met vragen over hoe vaak klanten iets van jou verwachten te horen en in welk type informatie ze geïnteresseerd zijn. Trek dan conclusies uit de resultaten en pas deze toe.
Reageer adequaat
Wanneer klanten met vragen naar je toekomen, zij het via email, zij het via social media, zorg dan dat je snel en adequaat reageert. Denk na over wat je communiceert, maar wacht ook weer niet te lang. Zeker alle sociale media van nu hebben als kenmerk om snel en up-to-date te zijn, en als je besluit om ook op sociale media aanwezig te zijn, stem je er in weze automatisch mee in dat ook jij snel en up-to-date bent. Al is het alleen maar omdat je wil voorkomen dat anderen zich ermee gaan bemoeien, want wat er op de sociale media wordt gezegd is grotendeels voor iedereen zichtbaar.Ook in negatieve gevallen, bijvoorbeeld met klachten, is het belangrijk om goed te communiceren en adequaat te blijven reageren. Wijs vooral niet te snel met de vinger naar de klant, maar bekijk goed wat er aan de hand is.
Behandel je klanten zoals jij zelf graag behandeld zou willen worden, probeer je in te denken hoe klanten willen dat er met hun wordt omgegaan.