Ben je toch nog niet bekend met buyer persona's? Lees dan eerst hier wat een buyer persona is en hoe je deze zou kunnen opstellen.
Als je als bedrijf een aantal buyer persona’s opstelt, die de meest voorkomende klanten weerspiegelen, gaat er vanuit alle afdelingen gewerkt worden met die buyer persona’s in het achterhoofd. Afdelingen hebben weliswaar verschillende taken, maar desondanks hebben ze wel allemaal direct of indirect met de klant te maken. Door het opstellen van een beperkt aantal buyer persona’s, is zeker dat alle afdelingen en dus alle medewerkers dezelfde doelgroep voor ogen hebben. Verkopers die normaal gesproken alleen naar de laatste stappen in een verkoopproces kijken, komen nu ook te weten hoe de klant de stappen daarvoor doorloopt, vanaf het eerste contact (de eerste ‘touch’) met de website. Marketeers daarentegen kijken verder dan hun neus lang is, zij komen erachter wat de gevolgen zijn van het door hun opgezette marketingplan. Hoe gedraagt de klant zich door het hele proces heen? Door het inzicht in hoe de klant alle fasen van Inbound Marketing beleeft, leren alle medewerkers de klant beter kennen – ook buiten hun eigen specifieke vakgebied om. Deze kennis kunnen medewerkers vervolgens gebruiken om hun eigen werkzaamheden nóg beter te ontwikkelen en dit naadloos aan te laten sluiten op de verdere fasen in het aankoopproces.
Om daar nog even op door te gaan, deze aansluiting van verschillende fasen is enorm van belang voor de klant. De klant ziet een bedrijf niet als verschillende afdelingen of als verschillende medewerkers, de klant ziet een bedrijf simpelweg als één bedrijf, met één boodschap en één soort taalgebruik. Een klant wil dus niet op verschillende manieren geholpen worden, nee, dat moet op eenzelfde manier gebeuren. Een aankoopproces moet vanaf begin tot eind vlekkeloos verlopen, de klant zou niet mogen merken dat er onderweg verschillende afdelingen zijn die hem helpen. Wanneer alle medewerkers klanten op exact dezelfde manier benaderen, voelt de klant dat hij begrepen wordt en voelt hij de eenheid die binnen het bedrijf heerst. De klant weet waar hij van op aan kan en dit vergroot de kans dat hij of zij terugkomt.
Naast het feit dat medewerkers de klant leren kennen, is het ook makkelijk om zo een duidelijk beeld van de klant te hebben wat je kan aanspreken. Een buyer persona kan zó realistisch zijn, dat je bijna het idee krijgt dat je daadwerkelijk met een klant bezig bent. Door een naam, een karakter, een foto en verschillende eigenschappen mee te geven, lijkt de persona al snel realiteit te worden. Dit maakt het een stuk makkelijker om zo een marketingacties op te zetten en content te produceren. Een buyer persona wordt een iets tastbaars waar medewerkers makkelijk mee kunnen werken.
Zo, ik hoop je inmiddels duidelijk te hebben gemaakt wat precies het nut is van het opstellen van een buyer persona, en ik hoop dat je begrijpt wat het je kan opleveren. Dus waar wacht je nog op, begin met het opstellen van buyer persona’s en wanneer je deze al hebt, ga eens na of ze nog steeds up-to-date zijn! Wil je meer weten over buyer persona’s? Lees dan ons gratis e-book.