Het eerste interview (opgenomen via Hangouts) heb ik gehouden met Gerard Duursma. Gerard woont in Leeuwarden en is marketingdocent geweest bij diverse scholen. Tegenwoordig adviseert hij organisaties die de stap naar online willen zetten.
Daarbij is vaak sprake van een top-down aanpak waarbij directies van scholen of andere organisaties hem om advies vragen. Maar zonder bottom-up steun van de werkvloer kan het lang duren voor een verandering is doorgevoerd in de cultuur.
Als docent had Gerard niet de illusie dat leren eenrichtingsverkeer is. Daarom koos hij er ook voor om in de pauzes bij de leerlingen te gaan zitten en met hen te praten over wat hen bezighield. Hij adviseert andere docenten ook om met een open mindset in de klas te staan, en open te staan voor nieuwe inzichten. Sommige docenten geven nog steeds les vanuit een traditionele manier van marketing, terwijl de realiteit op het punt staat om hen in te halen. Dat was de reden voor Gerard om de volgende tweet te versturen:
"Het gros van de marketing docenten doceert tegenwoordig geschiedenis."
— Gerard Duursma (@bonopoly) April 18, 2014
Deze tweet was voor mij weer de reden om hem uit te nodigen voor dit eerste interview. Om niet alles te verklappen zul je nu toch echt de video zelf moeten kijken, of de opname beluisteren. Nogmaals: mijn excuses voor als de kwaliteit van beeld en geluid wat tegenvalt. Laat het me weten als dit het geval is door een mailtje te sturen naar erik(at)one4marketing.nl.
Klik hier om een MP3 bestand van het interview te downloaden.
Heb je nog een vraag aan Gerard of mij? Stel die dan gerust in de comments of aan @bonopoly of @HooijerErik. Wil je de volgende interviews ook zien? Abonneer je dan op ons YouTube-kanaal.