Ook in de inbound marketing is structuur erg belangrijk. Zo gaf Nicole van de week al een voorbeeld van het scrummen, maar we werken bijvoorbeeld ook met een content kalender en vaste blog dagen. Zo weet iedereen wat er van hem of haar verwacht wordt en wanneer de volgende blog/e-book/slideshare af moet zijn. Ook werken we met thema’s per maand waar we over schrijven, zodat de blogs meer in één lijn blijven met elkaar, ook al worden ze door verschillende auteurs geschreven.
Een ander voorbeeld van structuur in inbound marketing is je e-mail marketing strategie. Zo is het ook met opvolg e-mails, nadat een bezoeker een lead geworden is, belangrijk om een vast patroon aan te houden. Zo wil je nadat een bezoeker een formulier ingevuld heeft met zijn gegevens om bijvoorbeeld een e-book te downloaden, binnen 24 uur een e-mail erachteraan sturen met een suggestie voor wat ze nog meer interessant zouden kunnen vinden. Daarna moet je regelmatig nog andere opvolg e-mails sturen via een vaste structuur. Dit moet je dus wel allemaal van te voren hebben vastgelegd.
Vooral bij het bloggen is het belangrijk dat je structuur aanbrengt voor jezelf, want anders ben je de hele dag bezig met die blog die je nog moet schrijven, terwijl je met wat structuur en een vast ritme veel sneller en efficiënter die blogs produceert.
Wil je zelf ook meer structuur aanbrengen in je blog activiteiten? Probeer dan wat van de volgende tips:
- Kies een vaste dag en tijd in de week die je als deadline stelt voor je blogs. Persoonlijk werk ik beter onder druk, dus voor mij betekent dit vaak dat ik pas kort voor de deadline begin met schrijven. Zou ik die deadline niet stellen, dan zou ik het bloggen uit blijven stellen en zou er uiteindelijk niks meer van komen. Probeer dus altijd een deadline te kiezen en je daaraan te houden.
- Kies maandelijkse thema’s voor je blogs. Voor de dagen waarop je gewoonweg geen inspiratie kunt vinden is dit een hele goede oplossing. Zo heb je wat houvast qua onderwerp en komen ook je blogs meer op één lijn te staan met elkaar.
- Zoek een nette werkplek, zonder teveel afleiding. Zoals ik eerder al zei is het echt onmogelijk om te werken als het om je heen rommelig is. Zorg dus dat je werkplek netjes is. Ik werk bijvoorbeeld graag in de universiteitsbibliotheek, omdat ik dan alleen m’n laptop mee kan nemen en nergens door afgeleid word.
- Houd een lijstje bij met mogelijke onderwerpen. Vaak doe je je inspiratie op wanneer je niet echt bezig bent met het bloggen zelf. Door een lijstje bij te houden van onderwerpen die in je op komen waar je later nog eens over kunt bloggen, heb je minder snel het probleem dat je niet weet waar je over moet schrijven. Maak dus een notitie wanneer je inspiratie krijgt en voeg dat toe aan je lijstje met onderwerpen.
- Sla interessante artikelen op voor later gebruik. Iedere blogger moet inspiratie opdoen en moet zich inlezen voordat ze zelf weer een nieuwe interessante blog kunnen schrijven. Als je dus een interessant artikel tegenkomt op het internet, sla die dan ergens op, zodat je het later weer terug kunt vinden. Persoonlijk gebruik ik Evernote voor dat soort notities, maar er zijn natuurlijk nog allerlei andere apps die je daar goed voor kunt gebruiken.