Voordat ik vertel hoe je het beste de webformulieren kunt optimaliseren, wil ik zeker weten dat je begrijpt waar ik het over heb. Ik zal namelijk verschillende begrippen gebruiken die wellicht niet altijd voor zich spreken. Daarom in het kort:
Het proces op een website waarvan een bezoeker verandert in een lead, noem ik het conversieproces. Dit proces begeleid je met 3 items. Allereerst een call-to-action. Dit is een button of afbeelding die oproept tot actie.
Nadat je op een call-to-action hebt geklikt, beland je op een landingspagina. Dit is een pagina waar een formulier staat die mensen moeten invullen om bijvoorbeeld het beloofde aanbod uit de call-to-action te krijgen.
Vervolgens belanden ze op een bedankpagina. Op deze pagina staat een bevestiging van het invullen van het formulier en wordt het beloofde aanbod aangeboden, bijvoorbeeld het e-book wat iemand wilde downloaden. De bezoeker die dit formulier heeft ingevuld is nu een lead.
Goed, ik hoop dat je het conversie proces nu begrijpt. Zo niet, bekijk onze Inbound Marketing Minuut waar we in een minuut een aantal van deze begrippen uitleggen.
Nu dan verder met het optimaliseren van de webformulieren.
Soms worden de meest voor de hand liggende acties voor optimalisatie over het hoofd gezien . Het formulier is het epicentrum van leadconversie op je website. Zonder formulieren is leadgeneratie niet te doen. Dus laten we ervoor zorgen dat je alles doet wat je kunt doen om jouw formulieren te optimaliseren.
Het formulier moet boven de vouw op uw landingspagina staan - wat betekent dat de bezoeker niet naar beneden hoeft te scrollen op de pagina om het formulier te zien. Dit voorkomt dat de bezoeker op de pagina komt en niet duidelijk heeft wat hij op de betreffende pagina moet doen.
Dat is zonde, want het is jouw taak om de bezoeker te begeleiden door jouw site heen. Dan moeten er geen onduidelijkheden zijn.
Moedig bezoekers aan de laatste stap te zetten door de call-to-action direct boven het formulier te plaatsen .
Hier een aantal tips om de call-to-action te voorzien van aansprekende en verleidelijke content:
Het advies over de lengte van een formulier is vaak : ‘Houd je formulier kort om meer leads te krijgen.’ Ja, als uw formulier te lang is, zullen veel mensen geen tijd nemen om het in te vullen. Maar, een korter formulier kan ervoor zorgen dat de belevingswaarde van je aanbod minder wordt.
“Alleen een emailadres en naam zegt niet veel over mij, dus het zal vast niet heel belangrijk voor ze zijn”
Als je meerdere gegevens moet invullen, lijkt het aanbod exclusiever. Mensen moeten er meer voor doen; dit maakt het interessant en aantrekkelijk.
Daarnaast is een valkuil bij een kort formulier dat je weinig gegevens verzameld van iemand die jij benoemt als lead. Later kan blijken dat deze persoon helemaal niet interessant is voor jouw organisatie. De persoon werkt bijvoorbeeld niet bij een voor jullie relevante organisatie of hij heeft geen beslissingsbevoegdheid of budget.
De lengte van het formulier hangt af van een aantal zaken :
Als je twijfels hebt over de lengte van je formulier, zorg er dan in ieder geval voor dat velden die al eerder door een persoon zijn ingevuld, later niet nog eens te zien zijn. Dit zijn zogenaamde ‘smart-velden’. Door smart-velden krijg je de informatie die je nodig hebt, maar creëer je een betere gebruikerservaring wanneer de persoon de volgende keer terugkomt. Dit verhoogt de kans dat de persoon voor de tweede keer een formulier invult om iets de downloaden of aan te vragen.
De inschrijf-/verzendknop is meer dan alleen een knop; het is een laatste kans om je bezoekers ervan te overtuigen dat ze de laatste paar velden moeten invullen. Verzenden' als tekst op de knop is een gemiste kans. Pas daarom de tekst aan die aansluit bij het aanbod.
Enkele voorbeelden:
Dus, check je formulieren regelmatig en krijg betere leads. Succes!