Het is belangrijk om vooraf te bepalen wat je met social media wilt bereiken. Wanneer zijn jouw inspanningen geslaagd? Verschillende doelstellingen die je met behulp van social media kunt bereiken, zijn:
Meer traffic genereren naar de website
Meer leads genereren
Meer klanten genereren
Formuleer deze doelstellingen SMART. Zorg dat je er aantallen en een tijdsbepaling aanhangt. Op deze manier is eenvoudig te meten of je het gewenste resultaat hebt behaald.
Voordat je content gaat plaatsen op social media is het belangrijk om je doelgroep te bepalen. Dit kan het beste in de vorm van een buyer persona. Een buyer persona is een fictief persoon die jouw potentiële klant kan zijn. Beschrijf zijn persoonlijke kenmerken, thuissituatie, opleiding, werkdag, de problemen waar hij tegenaan loopt in z'n werk etc. Hierdoor heb je een volledig beeld van jouw potentiele klant en weet je precies wat je waar en wanneer moet posten om hem aan te spreken.
Meer informatie over een buyer persona in onze Inbound Marketing Minuut hieronder.
Als je bij jouw buyer persona de problemen waar hij tegenaan loopt in z'n werk hebt geformuleerd, is het zaak om daar keywords aan te verbinden. Hij heeft een probleem en gaat op zoek naar een oplossing hiervoor. Welke zoekwoorden typt hij dan in? Speel hier vervolgens op in. Help hem bij zijn oplossing en gebruik in jouw content de juiste zoekwoorden. Voeg deze zoekwoorden altijd toe in de updates op social media. Dit is goed voor de vindbaarheid van je content.
Zorg ook altijd voor een link in je update. Je kunt hen naar de content leiden die je onder de aandacht wilt brengen. Dit kan een interessant onderzoek of een leuke blog zijn, maar uiteraard ook naar je eigen website (mits het geen verkapte reclame is). Een link zorgt er ook voor dat je precies kan zien hoeveel mensen erop geklikt hebben. Zo kun je nagaan welke updates wel en niet interessant zijn voor jouw volgers.
Er zijn verschillende redenen om visuele content te plaatsen. Met een afbeelding kun je een gevoel of emotie toevoegen aan jouw update. Mensen zijn daar gevoelig voor en klikken sneller op een update met een afbeeldingen die hen raakt dan op een update met enkel tekst.
Video’s doen het ook altijd goed. Mensen zijn druk tegenwoordig. Er wordt niet altijd tijd gemaakt om teksten te lezen, mensen scannen meer. Een video is gemakkelijk om aan te klikken en te kijken en kost zo minder inspanning dan het lezen van een tekst. Bovendien valt een afbeelding of video snel op tussen andere updates.
Het is goed om voor jezelf te bepalen hoe vaak en wanneer je updates gaat posten op social media. Het aantal keer per week hangt af van jouw buyer persona. Daarbij is het slim om te kijken of jouw buyer persona veel andere personen en organisaties volgt. Is dat het geval, dan val jij niet teveel op door iedere dag een update te plaatsen. Je moet voorkomen dat jij met jouw dagelijkse updates steeds de enige bent die in zijn timeline te zien is.
Consistentie is een ander belangrijk aandachtspunt. Mensen hebben hierdoor een reden om terug te komen op jouw blog of om jouw profiel in de gaten te houden. Ze weten dat je er dagelijks of iedere maandag en donderdag een nieuwe update hebt staan en in het beste geval gaan ze uitzien naar dat moment.
Om ervoor te zorgen dat jouw volgers geboeid blijven, is het belangrijk verschillende soorten updates te posten. Denk aan updates met een link naar educatieve content van iemand anders of van jezelf, een aanbieding, een wedstrijd of een update over actueel nieuws.
Social media is de tool om met je volgers in gesprek te gaan. De kans is dan ook aanwezig dat zij vragen stellen. Het is heel goed als zij die interactie opzoeken; hierdoor creëer je een relatie met hen. Als jouw volgers vragen stellen, zorg dan ook dat je die beantwoord. Neem jezelf niet voor om enkel te zenden via social media. Dus stel zelf ook vragen. Betrek je doelgroep bij je werk en luister naar hun behoeftes. Door de social media sta je heel dicht bij jouw doelgroep. Profiteer hier dan ook van.
Uiteindelijk is het de bedoeling dat jouw inspanningen het gewenste resultaat opleveren. Analyseer daarom of je de gewenste groei in websitebezoekers ziet of de gewenste groei in leads. Door te analyseren hou je jezelf scherp en blijf je doelgericht werken.
Heb jij nog meer tips voor het succesvol inzetten van social media als marketing tool? Laat het weten in een reactie!