Een naam zegt veel als het om een merk gaat. De juiste naam kiezen voor je bedrijf is een belangrijke stap in elke marketingstrategie. Het laat zien waar jouw merk voor staat. Kies je de verkeerde naam, dan bestaat de kans dat je potentiële klanten verliest nog voordat je kon uitleggen wat je doet.
We leven in een wereld vol reclames. Reclames waar het ene product na het andere wordt gepromoot. Hoe maak je jezelf daarin herkenbaar en onderscheidend? Hoe zorg je dat jouw merknaam blijft hangen in het geheugen, van de door jou zo gewilde potentiële klanten? Hierbij dien je rekening te houden met de volgende 5 tips:
Bij het bedenken van jouw merknaam moet je denken aan uitspraak, spelling en de lengte van de naam. Het is belangrijk dat jouw doelgroep de merknaam makkelijk kan uitspreken. Kunnen ze dit niet, dan kan dit leiden tot een ramp. Denk eens aan al jouw klanten die rondlopen en jouw merknaam verkeerd uitspreken. Voordat je een naam kiest, kun je een aantal mensen vragen om de naam eens uit te spreken. Probeer ook eens te oefenen met de merknaam aan de telefoon.
‘Bedankt voor het bellen met ABC-ICT, waar kan ik u mee helpen?’
Wanneer de merknaam moeilijk te spellen is, wordt het ingewikkeld als mensen jouw merk zoeken en deze verkeerd typen. De kans is groter dat jouw doelgroep eerder bij de concurrent uitkomt. Als iemand jouw bedrijf direct zoekt, zorg er dan voor dat spelling geen problemen kan veroorzaken. Hoe makkelijker de uitspraak, hoe beter. Onderzoek wijst uit dat een heldere, makkelijk uit te spreken naam positieve invloed heeft. In alle gevallen zijn er natuurlijk uitzonderingen maar maak het jezelf en jouw doelgroep niet te moeilijk.
Ook bij een te lange merknaam, zullen klanten er moeite mee hebben om hem te onthouden. Daarbij zullen zij waarschijnlijk de merknaam veranderen in een afkorting. Als je echt graag een lange merknaam wilt, bedenk dan ook de afkorting. Laat dat niet over aan het publiek.
Uit diverse onderzoeken is gebleken dat mensen meer onthouden van wat ze zien dan van wat ze horen. Een visueel element in je merknaam kan de associatie van jouw merknaam positief beïnvloeden. Gebruik woorden die de verbeelding prikkelen of ontwerp de naam op een unieke manier in het logo.
De kleur van je merknaam kan ook een rol spelen in de reactie van de klant. Kleuren creëren een sterke associatie die voor of tegen jouw merk kan werken. Rood, bijvoorbeeld, zorgt voor veel energie terwijl groen kalmte en groei weergeeft. Bedenk tijdens het proces hoe jouw merknaam eruit ziet en of hij opvalt op een positieve manier.
Wanneer je de woorden kiest die in jouw merknaam voorkomen, wees dan zorgvuldig. Verschillende woorden zorgen voor verschillende reacties bij mensen. Je wilt zeker weten dat jouw merknaam geen woorden bevat die negatieve emoties opwekken. Controleer de merknaam in de verschillende landen en regio’s waar jij zaken wilt doen.
Daarnaast gaan merknamen die het productaanbod van een bedrijf te veel beschrijven, normaliter niet lang mee. Door de razendsnelle ontwikkelingen in allerlei sectoren, verandert het aanbod van een bedrijf. Waar de ene het 'pijltjespistool' gebruikte voor zijn kattenkwaad, hebben we het tegenwoordig over een 'nerf-gun'. Nou en niemand die mij destijds vertelde dat het pijltjespistool die ik toen tussen de bosjes in mijn handen had, vervangen ging worden hoor!
Jouw merk zal geen sensatie worden na één dag. Je wilt een merknaam creëren wat een beetje verklapt aan de doelgroep waar jij zaken in doet. Dit is niet alleen helder, maar maakt het ook makkelijker voor de doelgroep om jou te vinden. Het zou zonde zijn als je een merknaam op de markt brengt en het publiek dit associeert met een productgroep in plaats van jouw eigen product. Ook kan een merknaam in Nederland wellicht leuk klinken, maar houd je er rekening mee dat je merk naam in het buitenland wellicht een andere perceptie kan oproepen?
Omdat veel namen al een keer bedacht zijn, is het belangrijk dat je jouw idee eerst even natrekt. Dit kun je doen via een handelsnaamcheck bij de Kamer van Koophandel.
Zorg dat je zeker weet dat jouw merknaam niet al bestaat. Je wilt niet dat jouw publiek moet kiezen tussen twee bedrijven met dezelfde naam. Wanneer je een naam kiest die al bestaat kan dit ook leiden tot gerechtelijke procedures. Doe zorgvuldig onderzoek wanneer je een naam kiest. Het beste is om een unieke naam te kiezen die nog niet bestaat.
Jouw merknaam heeft een grote impact op het succes van jouw bedrijf. Maak je merknaam positief, memorabel en visueel aantrekkelijk. Laat je publiek niet te hard werken om uit te zoeken waar jouw merk voor staat.