Als Sales kritiek heeft op Marketing, is het belangrijk dat Sales zijn kritiek onderbouwt met data. Dat is iets waar Closed-Loop rapportage in kan voorzien. Zo zien beide afdelingen waar een ieder mee bezig is en kunnen zij elkaar ondersteunen. Closed-Loop draait om het delen van inzichten gebaseerd op data uit het lead- en conversieproces. Om dit proces zo effectief mogelijk te laten verlopen geeft het salesteam feedback aan het marketingteam over wat er gebeurd is met de leads die zij gekregen hebben – wanneer zij klant geworden zijn, of wanneer zij dit niet geworden zijn in wel stadium de lead de salesfunnel verlaten heeft.
Een gezamenlijke aanpak betekent dat Marketing en Sales samen buyer persona’s opstellen en dat beide afdelingen dezelfde tone of voice aan te houden tijdens het hele aankoopproces van de klant. Sales vertelt aan marketing wat voor leads zijn willen hebben. Marketing vertelt aan Sales hoeveel van dat soort (sales-ready) leads zij kunnen aanleveren. Sales ziet waar de leads vandaan komen die zij van Marketing krijgen. Marketing ziet hoe de leads worden opgevolgd door Sales. Krijgen beide afdelingen inzicht in elkaars werkzaamheden, dan zullen Marketing en Sales samen vloeien tot Smarketing.
Meer weten over Smarketing, Closed-Loop rapportage en de samenwerking tussen marketing en sales? Download het e-book!