“The most sought-after leaders today are, by nature, connective. They become the glue that holds diverse people together around strong sweet spots of shared interest where each person knows why they are involved and what they bring to the table.” Ik had het niet mooier kunnen verwoorden dan Kare Anderson. Een leider is als lijm. Hij of zij verbindt mens met merk en bovendien mensen onderling. Een leider zorgt ervoor dat iedereen zijn eigen cruciale plekje heeft in de organisatie, en dat maakt dat medewerkers de merkreputatie beschermen alsof het de eigen reputatie is. Heb jij het lijmend vermogen waar de technologische samenleving van vandaag zo naar hunkert? Hieronder beschrijf ik 3 kwaliteiten van een menselijk leider met de kracht van dynamiet.
Kijkend naar de leiderschapsfiguren in mijn netwerk, hebben ze allemaal iets gemeen. Ik kan er nog steeds niet helemaal mijn vinger opleggen, maar leiders lijken dingen te zien die anderen niet zien. Ze lezen tussen de regels door en kijken door het masker heen. Concreet: ze zien de kwaliteiten van iemand anders, zelfs als diegene ze zelf niet ziet. Het doet me denken aan wat een Nieuw-Zeelandse dame ooit tegen mij zei: “some have higher potential than others. But everyone has high potential, and if I can’t find it, I’m deeply disappointed.” Een krachtig leider ‘spot’ de talenten van een medewerker en investeert vervolgens in het verder uitdiepen van deze talenten.
Vertrouwen, het blijft een gevoelig onderwerp. Uit vertrouwen kunnen veel mooie dingen voortkomen. Je zal versteld staan van hoe mensen je kunnen verrassen als je ze de kans geeft om zichzelf te bewijzen. Toch kan iemand je hierin teleurstellen, en dat hoeft niet eens kwaadwillig te zijn want fouten maken is menselijk. Het is vooral belangrijk om een onderscheid te maken tussen vertrouwen en naïviteit. Een leider vertrouwt niet blindelings, maar als deze iemand vertrouwt, verliest hij niet meteen het geloof in diegene op het moment dat het fout gaat. Sterker nog: hij laat juist zien dat hij geloof heeft, en moedigt medewerkers aan om het probleem op eigen kracht op te lossen. Wie weet welke kwaliteiten er allemaal zullen ontvlammen.
Ik maak altijd onderscheid tussen actief en passief luisteren. Passieve luisteraars zijn de ‘coöperatieve’ knikkeraars die eigenlijk niet echt geïnteresseerd zijn in wat iemand te melden heeft. Actieve luisteraars zijn juist een stuk kritischer, maar daar staat tegenover dat ze wel actief aan de slag gaan met wat ze horen. Niet echt een vernieuwende tip, maar wel cruciaal: luister met volle aandacht, want de synergy van ideeën binnen een bedrijf is sowieso sterker dan een alleenstaand hersenspinseltje. Of zoals Oliver Wendell Homes ooit schreef: “Many ideas grow better when transplanted into another mind than in the one where they sprung up.”
Met dank aan Kare Anderson