Het is belangrijk dat als je eigen content deelt, dat dit ook geassocieerd wordt met jouw bedrijf. Daarom moet content herkenbaar zijn als deel van jouw merk, om dat merk succesvol uit te dragen. Het kan al voldoende zijn als mensen ergens vanuit hun ooghoek een log van je bedrijf kunnen zien, maar je moet er dus wel voor zorgen dat mensen die connectie met jouw merk maken. Je zou ook kunnen denken aan je eigen Facebook , LinkedIn, of Twitter account waardoor je andere relevante content deelt. Als hier ook een zichtbaar logo bij te zien is, dan wordt ook dit online gedrag met jouw bedrijf geassocieerd.
Story telling is een vak apart. Bij story telling gaat het erom dat je een verhaal rondom jouw merk vertelt waardoor mensen een bepaald gevoel bij- of associatie met jouw merk krijgen. Steve Jobs van Apple was hier heel goed in met zijn Golden Circle; Eerst vertellen waarom je doet wat je doet, vervolgens vertellen hoe je dat doet, en uiteindelijk pas zeggen wat je nu precies doet. Door deze volgorde toe te passen wordt het verhaal interessanter om naar te luisteren en krijgen mensen echt een beeld bij de idealen en visie van het bedrijf. Zorg dus dat je met story telling een verhaal rondom jouw merk creƫert dat gevoelens opwekt bij de lezer en dat verdere communicatie ook aansluit bij jouw verhaal.
Elke vorm van communicatie die je vanuit je bedrijf online op Social Media plaats moet relevant zijn voor jouw bedrijf. Dit kan content zijn die je deelt (van jezelf of van anderen), maar ook reacties op berichten van anderen. Zorg er wel voor dat je het representatief houdt voor jouw bedrijf. Reageer op negatieve reacties dus niet vanuit je eigen emoties, maar houdt het professioneel, bedank die persoon voor zijn reactie en geef een informatief antwoord. Ook de content die je deelt van anderen zouden voor je publiek relevant moeten zijn. Gekke plaatjes en dergelijke kun je dus het beste voor je persoonlijke accounts houden en op de bedrijfsaccounts alleen nuttige en zinvolle links plaatsen.
Ook de schrijfstijl die je gebruikt is van belang voor de associaties bij jouw merk. Wil je heel formeel en gewichtig overkomen? Dan zijn woorden als "je", "jij", en "jouw", dus minder geschikt om te gebruiken in de communicatie rondom jouw merk. Dit is maar een simpel voorbeeld over formeel of informeel, maar je kunt er ook voor kiezen om een bepaalde schrijfstijl helemaal door te voeren. Zo kun je bijvoorbeeld heel direct communiceren of heel indirect met veel beeldspraak. Zorg ervoor dat de stijl die je kiest past bij jouw bedrijf en dat het consequent wordt doorgevoerd in de communicatie.
Als laatste is het belangrijk om de juiste Social Media kanalen te gebruiken voor de communicatie van jouw bedrijf. Als je bijvoorbeeld een B2B bedrijf hebt, dan is het meer zinvol om via LinkedIn en Twitter te communiceren dan via Facebook of Instagram. Dat wil niet zeggen dat je helemaal niet via Facebook mag communiceren, maar zorg wel dat je met jouw communicatie het juiste publiek bereikt. Houd er in je Social Media strategie rekening mee waar jouw doelgroep zich bevindt en stem de strategie daar op af.