Jezelf weergeven als expert door je blog te delen op social media is een heel goede manier om jezelf te profileren als thoughtleader. Wees echter niet te ijdel door alleen je eigen blogs te delen! Als je hier niet mee oppast dan wordt je een persoon waar niemand meer een gesprek mee aan wilt gaan omdat je alleen maar over jezelf praat. Dit werkt dus averechts. Een goede regel om je aan te houden is de 10-4-1 regel. 10 Interessante / relevante artikelen van andere bronnen, 4 van je eigen blog en 1 landingspagina van jezelf. Deze verhouding voorkomt dat je gezien wordt als arrogant of ijdel.
Natuurlijk wil je uiteindelijk ook winst behalen, dat is een van de doelen van je organisatie. Maar in de inbound marketing doe je dit door je klanten te helpen met hun problemen. Zoals Kant ooit gezegd heeft moet je je medemens nooit alleen als middel maar ook als doel behandelen. Houd dus niet alleen je eigen doelen en hebzucht voor ogen, maar vooral de doelen van de klant. Door daarop in te spelen en jezelf op de tweede plaats te stellen zal de klant voelen dat je om ze geeft. Dat kan net het verschil maken tussen jou en de competitie.
Lust is het verlangen een behoefte te bevredigen. In de inbound marketing kun je dit bijvoorbeeld zien als lust naar je vakgebied. Je kent ze wel, die vakidioten die net allemaal een stapje te ver gaan in hun uitleg waardoor je eigenlijk het verhaal niet meer begrijpt. Dat probleem kun je ook hebben wanneer je content produceert. Zelf ben je natuurlijk een expert op je eigen vakgebied en ben je goed geïnformeerd over elk aspect van je branche. Ook gebruik je mogelijk jargon die voor een buitenstaander niet altijd te begrijpen is. Zorg er daarom voor dat wanneer je content creëert, je de voorkennis van je publiek in gedachten houdt. Als je namelijk te diep ingaat op een onderwerp, waardoor het onbegrijpelijk wordt voor je publiek, zul je geen nieuwe leads en klanten aantrekken. Gebruik begrijpelijke termen en geef eventueel uitleg bij ingewikkeldere onderwerpen.
Het kan soms tegenstrijdig voelen om content van concurrenten te delen, zoals ik eerder onder het kopje ijdelheid al suggereerde. Want wat nu als hij of zij een klant binnenhaalt doordat jij het gedeeld hebt? Daar heb ik maar 1 antwoord op: fijn dat je hem/haar hebt kunnen helpen. Ik begrijp het als je zelf graag die klant had binnengehaald, maar klanten hebben een eigen vrije wil en kun je dus niet dwingen om voor jou te kiezen. Wel kun je er leer uit trekken door te kijken waarom die klant voor je concurrent heeft gekozen en niet voor jou. Misschien doet hij wel iets extra's, wat jij ook zou kunnen toepassen. Als je nu echt bang bent dat je een ander teveel helpt, zorg dan dat je van heel veel verschillende blogs artikelen deelt. Pak dan dus niet steeds van dezelfde concurrent blogs om te delen maar verzamel content van allerlei bronnen.
Het is leuk om te zien dat je blogs vaak gelezen worden, dat heb ik zelf ook gemerkt. Eigenlijk zie je het liefste dat er zoveel mogelijk mensen jouw blog bekijken. Het klopt ook wel dat in verhouding 1000 visitors omzetten tot meer leads dan 100. Maar houd wel in gedachte dat je kwalitatief goede leads wilt hebben die je uiteindelijk ook kunt omzetten in klanten. Uiteindelijk gaat het erom hoeveel klanten je binnen haalt en dan heb je dus liever 30 kwalitatief goede leads, dan 50 leads die eigenlijk niet geïnteresseerd zijn. Houdt dus je gulzigheid in bedwang en zorg ervoor dat je je blogs deelt via kanalen waar je ook daadwerkelijk je doelgroep bereikt.
Soms krijg je reacties op je blogs die niet al te mild zijn. Je kunt je daar dan best rot over voelen en soms voel je je ook persoonlijk aangevallen. Toch is het niet verstandig om vanuit je eigen emoties(woede) te reageren. Haal even diep adem, bedank diegene die op je gereageerd heeft voor zijn of haar feedback, en leg eventueel je standpunt verder uit. Niet reageren is echter ook een no-no! Dan lijkt het alsof het je niet kan schelen wat anderen van je denken en dat schaadt je reputatie meer dan wanneer je wel reageert.
Je wilt natuurlijk wel je volgers tevreden houden, maar daarvoor moet je wel je blog en social media up to date houden. Luiheid past dus zeker niet in de eigenschappen van een inboundmarketeer. Hoe vaker je een blog produceert, hoe meer mensen je zullen gaan volgen en je blogs zullen lezen. Je blijft dus meer "top-of-mind" bij je volgers, wat ervoor zorgt dat als ze tegen een probleem aanlopen dat gerelateerd is aan jouw bedrijf, jij de eerste bent die in hen opkomt.