We kennen het gevoel allemaal: de tijd vliegt. Voordat je het weet zijn er weer een tientallen technische ontdekkingen en nieuwe producten op de markt waarmee op wat voor manier dan ook gecommuniceerd kan worden. Het is niet bij te houden.
Bij Inbound Marketing draait het om de pull-strategie, waarbij content erg centraal staat. Ondanks dat de manier van verspreiding van deze content steeds verandert, denk bijvoorbeeld aan de sociale media, blijft het principe nog wel hetzelfde: er moet een boodschap verteld worden.
Content bestaat uit datgene wat je buyer persona graag wil weten. Die buyer persona heeft een zekere behoefte aan informatie, door middel van content kan in die behoefte voorzien worden. De content moet echter ook een zekere boodschap bevatten. Naast het vervullen van de behoefte van de klant, wil je namelijk ook graag een boodschap vanuit je bedrijf of organisatie naar buiten brengen.
Of het nu de kernwaarden van een bedrijf zijn, of antwoorden op vragen van buyer persona’s, het draait erom dat er goed nagedacht is over de boodschap die door de content wordt verkondigd. Het goed overbrengen van een boodschap is iets wat ondanks alle innovaties op het gebied van communicatie-instrumenten nog steeds zorgvuldig moet gebeuren.
Denk goed na over het formuleren van je boodschap
De kunst van een goede boodschap is om het kort, maar krachtig te houden. Cliché, ik weet het, maar het is wel dé manier van het ontwikkelen van een duidelijke boodschap. Wees simpel, gebruik niet al te lange zinnen en niet te moeilijke woorden, zodat de boodschap goed begrepen kan worden. Pas ook op dat het niet te lang wordt, wanneer je teveel vertelt, wordt de lezer afgeleid van de daadwerkelijke boodschap en kan hij de draad snel kwijtraken. Blijf dus kort en bondig, vermeld niet meer dan nodig is. Tot slot wordt het ook nog gewaardeerd wanneer de boodschap op een leuke, aantrekkelijke manier verteld wordt, zeker in het geval van content marketing.
Grote kans is wel dat de content via verschillende kanalen verspreid wordt, wat inhoudt dat de boodschap ook wel eens verschillend moet worden verteld. Vaak is het zo dat elk kanaal een andere doelgroep heeft, wat betekent dat de boodschap daarop moet worden afgestemd. Toch zijn er ook mensen die jouw bedrijf via meerdere kanalen tegelijkertijd volgen, ook dan is het belangrijk om de boodschap verschillend weer te geven. Zo zien zij niet telkens exact dezelfde content, en kunnen de verschillende manieren van weergave elkaar ook nog eens versterken.
Hoe boodschap duidelijk maken via verschillende mediakanalen?
Wanneer er zoveel verschillende mediakanalen zijn, is het ook slim om van die mogelijkheden gebruik te maken. Ieder medium kent zijn eigen sterke kanten, probeer die dan ook goed te benutten.
Een Twitter-bericht is het meest afwijkend van alle kanalen, aangezien een bericht maar 140 tekens lang mag zijn. Oftewel, kort maar krachtig je boodschap zien te verwoorden dus. Zo’n boodschap komt natuurlijk niet over op een website, op een Facebookpagina of in een blog. Daar is ruimte voor een relevante onderbouwing van je boodschap, en het is dan ook goed om daar gebruik van te maken. Dit is dus het moment waar je je boodschap gaat omzetten naar content. Waar je daar dan weer op moet letten, is de structuur van de tekst. Het is handig wanneer daar wel een logische volgorde inzit, zodat de lezer wordt geleid naar dé boodschap uit die tekst. Zo’n tekst kun je opdelen in verschillende kopjes, en in grote lijnen opdelen in een inleiding, middenstuk en slot. Het is van belang om die tekst goed op te delen, op die manier houd je de aandacht van de lezer er goed bij en begrijpt hij helemaal wat de tekst vertelt. Bovendien moet je proberen om originele content te produceren, probeer lekker uniek te zijn. Zeker in deze tijd, nu alles en iedereen online te vinden is, is het des te belangrijker om origineel te zijn. Zorg dat duidelijk wordt: Waarom moeten mensen nu juist bij jou klant worden?
Vooral wat betreft social media, maar ook wat betreft websites kan het handig zijn om je boodschap te versterken met afbeeldingen, infographics of video’s. Dit maakt het lezen van de content gemakkelijker en zo begrijpt je klant beter wat je wil zeggen. Ook dit helpt om de content wat origineler te maken.
Voor webinars, whitepapers en e-books gelden in principe in grote lijnen dezelfde eisen. Er is veel ruimte om je boodschap over te brengen, door bovengenoemde tips toe te passen is het mogelijk om goede, relevante content te creëren die een duidelijke boodschap bevat.
Tot slot nog het kanaal e-mail. Waarschijnlijk komt dit pas aan bod wanneer je al wat verder bent, en gaat proberen om geïnteresseerden om te zetten naar leads. Nog steeds gelden de eerder genoemde tips, maar hierbij is het ook essentieel om je boodschap wat persoonlijker over te brengen. De toon verandert dus een beetje, het is de bedoeling dat de lezer zich persoonlijk aangesproken en aangetrokken voelt.
Ik hoop door middel van deze blog wat meer duidelijkheid gegeven te hebben over hoe belangrijk een juiste boodschap is, en dat het van belang is om erover na te denken die op verschillende manieren weer te geven in verschillende kanalen. Meer tips zijn altijd welkom!