U slaagt alleen in het vasthouden van de aandacht als u doordringt tot het brein van uw bezoeker, waardoor zij niet eens meer aan iets anders durven denken. Met neuromarketing gaat u uit van de (onbewuste) behoeften van uw ideale klant als basis voor uw marketingstrategie. Daarmee wekt u de selectieve aandacht van uw klant. Daniel Simons en Christopher Chabris kwamen daar in 1999 al achter met hun onzichtbare gorilla. Nog nooit van gehoord? Kijk dan maar eens naar dit filmpje.
Hoogstwaarschijnlijk roept dit filmpje herkenbare beelden op. Volgt u de instructies in het filmpje exact op, dan zorgt onze selectieve aandacht ervoor dat de rondzwervende aap in beeld er volledig in faalt ons netvlies te bereiken.
Hoe zorgt u nu dat de aandacht van uw websitebezoeker niet wordt afgeleid door honderd en een andere zaken? Daarvoor neem ik u mee in een neuromarketing avontuur. Onderweg geven marketeers websitebezoekers allerhande indrukken mee, afgestemd op hun behoeften.
Over apen en avonturen gesproken, laten we eerst een voorbeeld passeren: mijn persoonlijke favoriet is de website van Mediamonks. U valt middenin een kleurrijk portfolio en wordt meegezogen in het duizelingwekkende design. Krijgt u al zin om een avontuur te creëren voor uw eigen leads? U staat al aan start en binnen enkele seconden vertrekt u vanuit de hierarchie van digitale behoeften.
Sinds Maslow verschenen er nog enkele andere behoeftepyramiden. Zo ook ´The Hierarchy of Website User Needs´. One worth sharing. Zie deze pyramide als vuistregel voor het opbouwen van een onvergetelijke website ervaring met een snufje neuromarketing.
We starten onze journey vandaag bij toegankelijkheid. Check of de key words in uw URL's, headlines, metatags en metadescriptions aansluiten bij de content op uw webpagina's. Sluit vriendschap met de bots van Google, zodat zij u op de eerste plaats zetten en u snel wordt gevonden. Meer SEO-tips voor zoekmachine-geoptimaliseerd schrijven? Lees dan eens dit blog.
Websitebezoekers hebben stabiliteit nodig, dus schenk hier als tweede aandacht aan. Trek aan de bel bij de SEO profs, want zij helpen u de dode pagina´s op te sporen en direct te laten verdwijnen.
Leg een verhard pad aan dat goed begaanbaar is voor iedere bezoeker. Met een duidelijke navigatie op uw website stuurt u namelijk verschillende bezoekers de juiste kant op. Voorkom dat zij van het padje raken en om de weg moeten vragen. U wilt natuurlijk niet dat zij het uiteindelijk opgeven en noodgedwongen uw doolhof moeten verlaten.
The only way is uptime. Laat downtime uw bezoekers de toegang tot uw website niet ontzeggen. Met betrouwbare webhosting voorkomt u dat u onnodig bezoekers verliest, omdat uw website plat ligt.
Schrijf voor uw bezoekers en niet voor de zoekmachines. En schrijven is schrappen. Wees dus kritisch en kies alleen de meest waardevolle content. Zo vindt de surfer wat hij zoekt en misschien wel meer dan dat. Want u balanceert tussen zoekmachine optimalisatie en bezoekersoptimalisatie. Wissel belangrijke keywords dus altijd af met prikkelende synoniemen en beeldende metaforen.
Uw hoogste prioriteit ligt bij flexibiliteit. Als ik thuis mensen ontvang, ruim ik altijd even op en zorg ik dat alles er netjes uitziet. Doet u dat ook voor uw websitebezoekers? Door regelmatig schoonmaken schrijft u net als inventaris de verouderde content af en maakt u plaats voor up-to-date content. Door regelmatig pagina´s toe te voegen of content te optimaliseren, ziet uw website er altijd verzorgd uit. Tot in de landingspagina´s. En dat merken niet alleen de zoekmachines, maar ook uw bezoekers. En uiteindelijk draait het allemaal om hun behoeften.