Vroeger gebruikten bedrijven gedrukte advertenties en andere outbound methoden om nieuwe klanten te werven. In het huidige digitale tijdperk begint de koopervaring van de consument online.
Consumenten nemen nu de tijd om te zoeken naar waardevolle content over het product of de dienst die ze willen aanschaffen, bijvoorbeeld een gebruikersvideo. Ze vertrouwen niet meer op één enkele bron (bijvoorbeeld alleen de advertentie in het plaatselijk weekblad).
Misschien kijken ze op dit moment wel op de website van uw concurrent.
In het tijdperk van de klant, dat sinds de komst van internet pas echt is aangebroken, zijn consumenten op zoek naar bedrijven die hun behoeften te begrijpen en een verbinding, een relatie met hen aangaan.
De kopers van vandaag de dag hebben zo hun wensen.
Volgens Forrester en Silverpop, verwachten klanten dat je als bedrijf "Weet waar je klant (op de website) is geweest, wat je hebt gezien, en welke aanbiedingen je als klant accepteert en welke niet. Het grootste concurrentievoordeel online is als jouw website de eerste keus van klanten is."
Uw klanten van nu weten meer dan uw klanten van vroeger. Als informatie over uw producten, uw diensten maar vooral de oplossingen die u biedt voor de pijnpunten van uw klant, niet via uw website beschikbaar is, dan vindt men het wel op de website van een concurrent.
Uw klant beslist zelf wanneer hij of zij klaar is om te spreken met uw sales team. Zij zijn niet meer nodig voor de informatie die een klant online kan vinden. Hierdoor missen zij ook de expertisestatus die zij vroeger in een informerend gesprek konden opbouwen. Het is dus essentieel om de klant en zijn business beter te leren kennen, zodat uw salesteam een gericht advies kan geven waar de klant wat mee kan, en waardoor uw salespersonen weer als experts op hun vakgebied of productvlak worden gezien.
Om relevant te blijven in dit tijdperk, moeten bedrijven de manier veranderen waarop zij deze klanten benaderen. Wat leveren uw inspanningen u op? Trekt u nieuwe klanten aan, of stoot u ze af?
Weet u welke pagina's uw contacten bekijken en waar ze in geïnteresseerd zijn? Zo niet, dan is dit een potentieel probleem voor uw onderneming.
Alle data over uw klant is waardevol, maar de data die u het meeste verteld is gedragsdata.
Gedrag is de meest gebruikte 'trigger' in geautomatiseerde marketing campagnes.
Voor veel bedrijven blijven gedragsdata een gemiste kans, wat betreft hun marketing. Uw marketing beslissingen (wanneer sturen we deze email?) zouden niet gebaseerd moeten worden op uw gevoel. Overweeg het gebruik van (gedrags)data om de interactie met uw publiek aan te gaan en het succes van uw campagne te verhogen. Met klanten die verwachten dat u het wie, wat, waar, wanneer en waarom van hun gedrag op uw website weet, maakt dit gedragsdata meer belangrijk dan ooit tevoren.
Weet u echt wat uw bezoekers doen op uw site? Zijn er bepaalde woorden of kleuren die hen doen klikken op uw call-to-action?
Het hebben en begrijpen van deze informatie is een snelle manier om uw marketing te verbeteren. Met enkele veranderingen kunt u de resultaten al merken. Mogelijk maakt u al gebruik van call-to-actions, bijvoorbeeld naar het contactformulier. Maar weet u ook welke CTA u de meeste kliks oplevert?
Het is niet slim om honderden marketing campagnes te ontwikkelen op basis van data die je hebt verzameld. Het gaat om het compleet integreren van je marketing campagne over verschillende kanalen. Meer tijd stoppen in de interactie met uw publiek en kopers.
Het gaat dus om interactie.
Omdat uw potentiële klanten in internet kijken en hun research doen voordat ze het echte koopproces beginnen, is het belangrijk dat u relevante content levert die uw expertise laat zien. Schrijf niet dezelfde, saaie en statische webteksten waar al de andere bedrijven in uw branche het over hebben. Richt u in plaats daarvan op de interesses en behoeften van uw klant, zodat u waardevolle content hebt waarmee u een voorsprong heeft op uw concurrentie.
Weet u al waar uw bezoekers vandaan komen? Vanaf de zoekmachine, of toch sociale media? Hoewel het belangrijk is om consistente interactie te hebben middels alle kanalen, wilt u toch uw aandacht vooral focussen op de kanalen waar uw meeste bezoekers vandaan komen.
Kanalen kunnen bijvoorbeeld zijn:
Uw blog
Sociale media
Organische zoekresultaten
Betaalde zoekresultaten
Emailmarketing
Doorverwijzingen vanaf andere (gerelateerde) websites
Direct ingevoerde URL's (bijvoorbeeld vanaf een visitekaartje)
Neem nu sociale media. Welk platform zorgt voor het meeste bezoek richting uw website? Dat zouden onder andere Facebook, Twitter, Pinterest, Google+ of LinkedIn kunnen zijn. Als een groot deel van uw bezoek van LinkedIn en Twitter afkomstig is, zijn dit kanalen waarop u zich kunt focussen.
Ook van belang zijn de 'sharebuttons' van de diverse sociale media. Voeg deze toe aan uw blogartikelen, emails, landingspagina's en ebooks. Dit is een waardevolle manier om uw bereik uit te breiden. Potentiële klanten die uw content waardevol vinden, zullen dit willen delen met hun netwerk. Velen beschouwen marketing automation als een belangrijk onderdeel van inbound marketing dat gebruik maakt van gedragsdata. Na het verzamelen van de data, kent u de interesses van uw potentiële klanten, weet u welke pagina's zij bezoeken, welke aanbiedingen of whitepapers zij downloaden en welke blogartikels zij hebben gelezen.
Stelt u zich eens voor hoe al deze informatie u kan helpen om uw prospects verder te helpen in de salesfunnel, zonder dat u hier actief moeite voor hoeft te doen. Door het opzetten van zogenaamde 'workflows' kunt u automatisch relevante informatie zenden, naar de juiste personen, op het moment dat zij er klaar voor zijn. Dan hoeft u zich alleen nog maar bezig te houden met klanten die uw salesfunnel instappen op het moment dat zij 'warm genoeg' zijn om van u te kopen. Zo besteden u en uw medewerkers uw tijd nuttig, en komen er meer waardevolle klanten binnen.
Meer weten over marketing automation of inbound marketing? Neem dan gerust contact met ons op om te zien wat wij voor u kunnen betekenen.