De dreiging hangt al een tijdje in de lucht en hoogstwaarschijnlijk ben ik niet de enige met dit dilemma. Magazines en boeken worden langzaam verstoten door online content en e-readers. De aantrekkingskracht is enorm en het internet trekt als een enorme magneet alle aandacht naar zich toe. Maar betekent dit dat we de papieren versies nu maar klakkeloos in de kliko moeten dumpen? En dat we al die jaren van offline marketing uit ons geheugen moeten verbannen?
Skift Inc. bewijst met deze slideshare presentatie het tegendeel. Online marketeers kunnen namelijk nog het een en ander opsteken van offline marketing tactieken.
Het doel van native advertising is om de aandacht van de potentiële klant te trekken met waardevolle content. Om de aandacht te trekken, moet deze content aansluiten op de interesses van de lezer en het aangeboden product.
Maar let op: bij native advertising speelt het product nog steeds de hoofdrol, terwijl bij content marketing juist het kennis delen centraal staat. Native advertising blijft reclame in hart en nieren, waar content marketing een geheel nieuwe strategie is die past bij het inbound marketing principe. Native advertising gebruikt dus een aantal leerzame trucs, maar de insteek is net even anders. Houdt rekening met dit nuanceverschil en leg dus niet alle aandacht op uw product, maar laat uw content het stralende middelpunt vormen.
Lijstjes zijn als een lichte maaltijd in de zomer: snel, fris en gemakkelijk te verteren. Door een hoger scangehalte maakt u uw content aantrekkelijker. Zo bieden lijstjes meer overzicht en een fijne afwisseling voor lappen tekst. Door hun kort-maar-krachtig uitstraling worden zij ook beter onthouden. Geordend of niet, een lijst is het neusje van de zalm in de categorie effectieve lay-out.
Wat leren wij hier als online marketeers van? Refereren naar elkaars producten kan extra publicatie opleveren, die ook nog eens extra betrouwbaar overkomt op de potentiële klant. Ook wanneer u als online marketeer zakelijk blogt, krijgt u meer volgers door andere blogs te volgen en ook naar deze te verwijzen. U kunt zelfs een blogroll creëren waarin u verschillende andere blogs aanraadt. Are you ready to blog & roll?
De beste manier om uw content interessant te maken voor uw lezer is het toevoegen van een persoonlijk tintje. Maar ook het vragen van gastbloggers of experts op bepaalde gebieden kan meer lezers naar uw blog trekken. Verandering is vooruitgang en afwisseling houdt uw blog spannend.