Zojuist is de pagina live gegaan waarop u ons nieuwste ebook kunt downloaden. Wanneer u regelmatig onze content download, heeft u mogelijk al ervaring met hoe dit inbound leadgeneratie proces verloopt. Een Call-to-Action leidt u naar een landingspagina, waar u uw gegevens kunt invullen in ruil voor het ebook dat u wilt lezen.
Het volgende plaatje brengt dit inbound leadgeneratie-proces in beeld:
En inderdaad, uw gegevens komen dan in onze database. Die gebruiken we om u een week later een e-mail te sturen met informatie die voor u mogelijk van belang is. Geheel in lijn met de internationale anti-spamwetten (ja, die bestaan) zorgen we ervoor dat er een link in die email zit waardoor u zich voor onze emails kunt uitschrijven. Uiteindelijk houden wij ook niet van spam, maar alleen van persoonlijke emails met waardevolle informatie.
Toch, ondanks de voorzichtige manier waarop we met uw privacy willen omgaan (we verstrekken uw gegevens bijvoorbeeld niet aan derden) zijn er nog steeds mensen met aversie tegen deze manier van leadgeneratie. Misschien hebben ze eens een slechte ervaring gehad met bedrijven die hun informatie verkochten, waarna ze gespamd werden door andere bedrijven met wie ze geen enkele relatie hadden. In dat opzicht is het begrijpelijk dat ze een niet bestaand emailadres of een verzonnen naam invullen. Die contacten zijn dan ook snel uit onze database verwijderd. Ook sturen we onze hele database eens per half jaar een email of zij nog informatie van ons willen ontvangen. Anders verwijderen wij hen uit de database. Uiteindelijk willen we natuurlijk alleen maar waardevolle informatie sturen aan de mensen die hier wat aan hebben.
Toch willen we met dit ebook een nieuwe weg inslaan. Tot nog toe waren al onze ebooks gratis. Dat wil zeggen dat u niet hoeft te betalen om ze te downloaden. Toch is er sprake van een transactie: uw gegevens voor onze waardevolle informatie. Die laatste drempel willen we met dit ebook uit de weg halen. U kunt het deze keer echt gratis downloaden.
Waar gaat het over? Dat staat vooral beschreven op de landingspagina. Globaal samengevat gaat het over hoe marketing veranderd is en hoe uw marketingboodschap terecht komt bij uw potentiƫle klant. Neem in ieder geval eens een kijkje op de landingspagina, dan weet u zeker of u dit ebook wilt lezen.
Is het echt helemaal gratis? Eigenlijk niet. We vragen u om feedback; een korte reflectie op wat u gelezen heeft en hoe u hierover denkt. Die kunt u onder deze blog schrijven nadat u het ebook heeft gelezen. Daarnaast wordt een e-mail of tweet ook gewaardeerd. Alle feedback wordt gebruikt voor het verbeteren van dit ebook en mogelijk voor het tweede echt gratis ebook over de manier waarop marketing is veranderd.