Inbound Blog | One4Marketing | The Inbound Company

Wat is beter: Een lange lap tekst, of kort maar krachtig?

Geschreven door One4marketing | 15 juli 2013

Als je een beetje verstand hebt van het schrijven van teksten, zul je vast wel het heilige gezegde kennen: less is more, schrappen totdat alleen de broodnodige informatie overblijft. In deze tijd waar alles online gebeurt, neemt bijna niemand meer de tijd om een uitgebreid artikel van meer dan 1000 woorden te lezen. Of toch wel? Wanneer kun je het beste een korte tekst en wanneer een lange tekst gebruiken?

Het is bijna onmogelijk om een standaard minimum of maximum lengte van een tekst vast te stellen, dat verschilt in iedere situatie. Toch zijn er een aantal handige middelen waardoor je de lengte van je artikel kunt bepalen.

Als eerste is het belangrijk om de volgende drie vragen in je achterhoofd te houden als je een tekst schrijft:
1. Wat is het doel van je bezoeker?
2. Hoe zoekt hij naar de content om dat doel te bereiken?
3. Hoeveel informatie heeft hij nodig om dat doel te bereiken?  

Een voorbeeld: ik heb kortgeleden een blog opgestart en ben op zoek naar handige tips om mijn SEO te verbeteren. Ik ben zeer onervaren op het gebied van alles wat met marketing te maken heeft. Mijn doel is dus: makkelijke tips vinden om mijn SEO te verbeteren. Op een zoekmachine typ ik in “hoe verbeter ik mijn SEO” en ik kom bij een artikel van 300 woorden terecht waar kort wordt uitgelegd hoe ik de goede keywords kies, maar ik snap er werkelijk niets van. Dat klik ik natuurlijk weg, want ik ben op zoek naar een artikel voor beginners. Vervolgens vind ik een artikel van 1000 woorden die hoog in Google staat, waar stapsgewijs wordt uitgelegd hoe ik mijn SEO kan verbeteren in. Super handig!

Bovenstaand voorbeeld geeft aan dat korte teksten dus niet altijd beter zijn. Korte teksten werken bijvoorbeeld beter als je een goedkoop of simpel uit te leggen product of dienst probeert te verkopen. Hieraan zijn namelijk minder verplichtingen verbonden voor de consument. Er zijn minder vragen en twijfels. In het geval van duurdere of complexere producten en diensten kun je beter lange teksten gebruiken. Mensen hebben meer vragen met betrekking tot het product of de dienst. Ze hebben grotere twijfels en meer zekerheid nodig om de juiste beslissing te nemen.

De lengte van je webtekst is ook bepalend voor het wegnemen van de twijfels van de bezoekers. Iets toevoegen of schrappen kan een wereld van verschil maken voor het veranderen van bezoekers in klanten. Met te weinig tekst heb je de kans dat niet alle twijfels zijn weggenomen en haakt je bezoeker af. Bij teveel tekst roept het nieuwe twijfels op. In beide gevallen is je artikels dus niet effectief genoeg. Je moet de middenweg vinden!


Eén van de meest effectieve manieren om van bezoekers klanten te maken is twijfels wegnemen bij je bezoekers. De lengte van je webteksten is vaak de eenvoudigste manier om die twijfels te verminderen. Iets toevoegen of schrappen kan een wereld van verschil maken voor het veranderen van bezoekers in klanten. Met te weinig tekst heb je de kans dat niet alle twijfels zijn weggenomen en haakt je bezoeker af. Bij teveel tekst roept het nieuwe twijfels op. In beide gevallen is je artikel dus niet effectief. Het is belangrijk om de middenweg te vinden!

Meer weten over hoe je bloggen zakelijk kunt inzetten? Lees ons gratis ebook!