Gastbloggen is iets wat de afgelopen jaar steeds vaker gebeurt. Dat gastbloggen zo populair is, moet ook wel betekenen dat het voordelen met zich meebrengt. En dat is ook zeker zo! Toch zijn er echter een aantal nadelen aan gastbloggen. In dit artikel vind je de belangrijkste voor- en nadelen op een rijtje en daarna is het aan jou om te beslissen of gastbloggen iets voor jou is of niet!
VOORDELEN
1. Gastbloggen zorgt voor een groter publiek en naamsbekendheid.
Gastbloggen is een heel effectief middel om ervoor te zorgen dat meer mensen jouw blog bezoeken. Onderaan de gastblog plaats je namelijk een linkje die doorverwijst naar jouw eigen blog en dat heeft een positieve invloed op de zoekmachineoptimalisatie. Regelmatig gastbloggen zorgt ook voor extra backlinks naar de website en dat is erg goed voor uw SEO. Met een gastblog trek je ineens een heel nieuw publiek aan!
2. Gastbloggen breidt je netwerk uit.
Gastbloggen is een prima instrument om meer contacten op te doen. Doordat u als het ware een band opbouwt met deze mensen (u “werkt” immers voor ze) kunt u gemakkelijk uw netwerk uitbreiden. Dit kan heel relevant zijn voor eventuele samenwerkingen in de toekomst.
4. Gastbloggen maakt jou een expert op een bepaald gebied.
Als je regelmatig gastblogs plaatst op één of meerdere blogs, gaan mensen je vanzelf herkennen. Het is slim om je gastblogs over één bepaald onderwerp te laten gaan. Op deze manier herkennen mensen jou als een expert op dat gebied.
5. Gastbloggen zorgt voor meer unieke content.
Dit is van toepassing als je er zelf over denkt om een gastblogger in te huren. Gastbloggen kan heel goed onderdeel uitmaken van content marketing. Iemand van buitenaf kan weer een heel andere kijk hebben op dingen en over andere dingen schrijven dan jijzelf of jouw werknemers/collega’s. Meer unieke content zorgt ook voor positievere resultaten.
NADELEN VAN GASTBLOGGEN
1. Het is moeilijk om je doelgroep te begrijpen wanneer je niet de doelgroep bent.
Als het goed is, ken je de doelgroep van je eigen bedrijf en blog heel goed, misschien heb je wel buyer persona’s gemaakt waardoor je duidelijk voor ogen hebt wie jouw doelgroep is. Als je voor een onbekende website schrijft, is het voor jou niet altijd duidelijk wat men graag wil lezen. Bovendien verlaten veel mensen niet graag hun favoriete blogs om naar die van jou toe te gaan, je moet hen daar een erg goede reden toe geven.
2. Het kost veel werk en tijd en levert niet altijd wat op.
Alleen het benaderen van blogs kost al veel tijd. Het duurt even voordat je een geschikte blog hebt gevonden waar je voor kunt gastbloggen. Als je eenmaal een relevante blog hebt gevonden, moet je ook veel tijd steken in het schrijven van een goed artikel. Als deze geplaatst wordt, wat ook niet altijd het geval is, is het nog maar de vraag of er resultaten uit voort zullen komen. Kortom: het is een erg tijdrovend middel waarvan je niet zeker weet of het resultaat zal hebben.
3. Er komen steeds meer verzoeken. Je moet er altijd rekening mee houden dat het platform waar je je gastblog wilt plaatsen kan besluiten om het artikel niet te plaatsen. Het is een risico dat niet uit te sluiten valt. Veel populaire blogs, waar jij je artikel natuurlijk ook op wilt hebben, worden overstroomd met mailtjes van mensen die graag voor hen willen gastbloggen. Het voornaamste doel is natuurlijk onder de aandacht komen en goede links te krijgen. Op een gegeven moment worden deze bekende blogs moe van deze stroom aanvragen, vooral als het alleen om eigenbelang gaat en de gastblogger niet meedenkt over de blog.
4. Het duurt lang voordat je resultaat ziet.
Gastbloggen is niet iets dat op de korte termijn al zijn vruchten afwerpt. Sterker nog, het duurt vaak maanden voordat je daadwerkelijk resultaat ziet. Bovendien, met één gastblog red je het niet. Als je echt resultaat wilt zien van gastbloggen, zul je zeer regelmatig moeten bloggen.
Ik ben benieuwd: is gastbloggen wat voor jou, of houd je het gewoon bij je eigen blog?