Inbound Blog | One4Marketing | The Inbound Company

De brand ambassador: bent u een maker of een faker?

Geschreven door Driek Geurtsen | 28 juni 2013
Kijk, dit noem ik nu een échte brand ambassador: een fan die haar liefde voor Apple kenbaar maakt door een zichtbare maar subtiele tattoeage te plaatsen. Voor diegenen die niet zo gecharmeerd zijn van tattoo's: de passie gaat verder dan simpelweg een zwarte inktvlek op de rug. De dame in kwestie belooft met deze tattoo namelijk levenslange trouw aan Apple. Praktisch gezien een fan voor het leven dus.

Brand ambassadors zijn invloedrijke personen die de kloof tussen een merk en andere consument overbruggen. Nu bestaat er binnen brand ambassadorship wel een significant onderscheid tussen de makers en de fakers. Makers zijn de gepassioneerde fans die oprecht willen helpen om uw brand te laten groeien, waar de fakers een prijskaartje hangen aan hun loyaliteit. Één ding is zeker: de liefde van een échte fan is onbetaalbaar.

De fakers

De faker valt onder de noemer 'brand ambassador' omdat hij een bepaald brand promoot in zijn netwerk. Maar in feite is hij waardeloos. Een betaalde brand ambassador is immers net zo geloofwaardig als een betaalde marketeer. Sterker nog: het kan zelfs schadelijk zijn voor een brand dat haar 'ambassadeur' van de ene naar de andere bieder huppelt. Betaalde brand ambassadorship is booming business, en komt in vele vormen en maten.

Een schaap als ambassadeur

We gaan terug naar het jaar 476, toen de agrarische economie in Zweden een groei doormaakte. Maar wanneer er zoveel schapen van zoveel eigenaren in de wei lopen, hoe weet een boer dan welk schaap van hem is? De oplossing: de slimme broer brandde er gewoon een authentiek merk in. Door de eeuwen heen is de term branding steeds breder en abstracter geworden: niet alleen wordt vee gebrandmerkt, ook producten krijgen een unieke identiteit door middel van de naam, functie en imago. Blame the crisis, maar branding lijkt weer terug te gaan naar haar oorspronkelijke betekenis. Zo gebruikt de Engelse boer James Metcalfe zijn schapen als levende billboards.

 

Onweerstaanbare benen

 
 
Thigh-advertising was kort geleden een hot item. Advertenties krijgen door de moordende concurrentie steeds minder aandacht. 'Dan moeten we het ergens plaatsen waar men (althans, de helft van de bevolking) wel naar móet kijken,' moet een Japans advertentiebureau gedacht hebben. Het gevolg: duizenden Japanse meisjes die hun lichaam 'verkopen' door een advertentie op hun dij te plakken. Erg pienter, want laten we eerlijk zijn: biologie maakt het voor menig man immers onvermijdelijk om de benen te bekijken. Ook voor de Japanse poppetjes is het gemakkelijk verdienen: binnen 8 uur één foto verspreiden op de sociale media is voldoende om aan het contract te voldoen.

 

KIA's fingernail advertising

Maar ook aan de dames wordt gedacht: waar de dijen van mannen gespaard blijven, richten dames hun ogen op nail-art: nagels die onbeschaamd worden volgestouwd met advertenties. KIA bedacht een campagne op maat, letterlijk. Voor haar kleinste model van de Picanto heeft het automerk ruim 1200 potjes nagellak gebruikt om een micro-nagel animatie te maken. 

 

 

 

Ontmoet Jason HeadSetsDotCom

Brand ambassadorship blijft niet beperkt tot body advertising: ook de naam wordt schaamteloos verkocht aan de hoogste bieder. Jason Sadler nodigde brands via www.BuyMyLastName.com uit om te bieden op zijn achternaam. Sadler zou vervolgens een heel jaar lang een nieuwe naam met zich meedragen. Wat heeft dit grapje opgeleverd? Meneer HeadSetsDotCom mag zijn spaarpotje aanvullen met maar liefst 45.500 USD. 

 

De makers

De maker is het type persoon dat op borrels en verjaardagen in geur en kleur over uw bedrijf praat, en vormt daarmee een waardevolle toevoeging als het gaat om het opbouwen van uw reputatie. En het mooiste van alles? Hij doet het helemaal gratis.

Passion for Action

Het begon als een weddenschap, de fanpage van de Action op Facebook. Op een willekeurige avond gingen Ria en een vriendin uiteten. Maar wie zou de galante betaler zijn van deze culinaire gebeurtenis? Degene die als eerste 200 volgers wist te krijgen op een sociale hyve zou deze rol op zich nemen, zo besloten de dames. Crea bea Ria richtte toen een fanpage op voor de Action. De volgende ochtend kon Ria zich de gelukkige winnaar prijzen: de teller stond al op 300 volgers! 

Maar ook na het binnenslepen van haar gratis maaltijd bleef Ria berichtjes en foto's plaatsen rondom haar Action inkopen. De passie in combinatie met een persoonlijke touch heeft ervoor gezorgd dat Ria inmiddels 57.000 'fans' heeft gegenereerd. Voor de Action, maar ook voor zichzelf: Ria is een beroemdheid op zich geworden. Ze vertelt in een interview dat Action medewerkers bizar genoeg fan van háár zijn geworden. De boodschap is duidelijk: Laat één fan je ambassadeur worden en je zou er zomaar eens 57.000 fans bij kunnen winnen.

 

Een dag vol Nutella

 

Nutella vormde enkele jaren geleden een bedreiging voor mijn kledingkast. Nog steeds, eigenlijk. Niet zorgvuldig omspringen met de hazelnootkleurige pasta kan namelijk dramatische gevolgen hebben voor de kledingmaat. Ik voel dan ook niets dan empathie voor Nutella-fan Sara Rosso, oprichter van de Wereld Nutella Dag (WND), een dag die volledig in het teken staat van de chocoladepasta.

Een fantastische fan, toch? Helaas werd Sara's liefde niet beantwoord door Nutella. Schokkend genoeg moest Sara de populaire WND een halt toeroepen van Ferrero, die Nutella veilig onder haar moedervleugel koest hield. De superfan schrok behoorlijk toen ze een juridische brief op haar deurmat kreeg. Sara cancelde de WND, met alle gevolgen van dien: WND-fans waren woest op Ferrero. Naar aanleiding van de protesten heeft Ferrero haar verbod uiteindelijk laten varen. Sara gaf aan niet boos te zijn op Ferrero en ging vrolijk verder met het organiseren van de WND. Over loyaliteit gesproken.

 

Waarom u moet investeren in makers in plaats van fakers

  • Makers creëren meer content en stimuleren interactie
    Makers delen uw content op de sociale media omdat ze enthousiast zijn over uw brand, wat een aanstekelijke werking kan hebben op het netwerk van een fan. Fakers praten alleen over uw brand als ze ervoor betaald krijgen. Veelal is de inhoud van deze berichtgeving passieloos en ongeloofwaardig.

  • Makers vinden het fijn om andere mensen te helpen
    Makers halen er voldoening uit om andere mensen te helpen door advies te geven. Op de sociale media stellen ze hun netwerk graag op de hoogte van de voordelen van uw producten of diensten. Fakers zijn niet geïnteresseerd in het helpen van anderen, maar helpen alleen zichzelf.

  • Makers zijn uw brand trouw
    Makers handelen vanuit hun hart, fakers vanuit hun portomonee. Makers voelen zich werkelijk verbonden met uw brand en zullen u alleen verlaten als u uw eigen identiteit verraadt. Fakers vertrekken op het moment dat de zak met geld op is. 
     
  • Makers hebben iets te melden
    Makers houden ervan om hun opinie te delen. Op verjaardagen, maar ook op de sociale media. Ze investeren hier tijd en moeite in, simpelweg om de reden dat ze het leuk vinden om te doen. De positiviteit die ze uitstralen heeft een positief effect op de mening van andere consumenten. De boodschap van de faker is veelal leeg, nietszeggend en ongeloofwaardig. De invloed van een dergelijke opinie is dan ook gering.
  • En dat allemaal gratis!
    Makers promoten uw brand met plezier, zonder dat er per sé een tegenprestatie tegenover staat. Een teken van loyaliteit voor u, en een teken van geloofwaardigheid voor andere gebruikers.