Inbound Blog | One4Marketing | The Inbound Company

4 marketing automation oplossingen voor excellente e-mail marketing

Geschreven door One4marketing | 25 juni 2013

Over een paar dagen is het zover. Na vijf maanden Italië migreer ik deze week weer terug naar ons vertrouwde kikkerlandje. Tijd voor een grote schoonmaak dus. Maar met temperaturen van boven de dertig graden was het helaas niet echt een frisse lenteschoonmaak te noemen en het kostte daarom ook flink wat zweetdruppeltjes om mijn administratie, die Italiaanse wanordelijke vormen aan had genomen, op orde te krijgen.

Helemaal in the flow besloot ik mijn e-mail inbox ook maar eens aan een schoonmaakbeurt te onderwerpen. Want al die spam waar ik ’s morgens altijd mee opsta, begon me aardig tegen te staan. Die scoop.it daily summary leek me bijvoorbeeld zwaar overdreven. Gelukkig bieden zij verschillende frequenties en met een wekelijkse update zette ik al een stap in de goede richting. Dan de online fashion shops met hun e-mails vol prachtige plaatjes, maar schrikmakende prijzen waar mijn studentensaldo stijl van achterover slaat. Weg ermee.

Uw potentiële leads hanteren soortgelijke criteria als frequentie en informatiebehoefte wanneer ze zich in- of uitschrijven voor uw marketing e-mails. Zorg er dus voor dat u zich niet schuldig maakt aan een van de volgende redenen.

 

1.     Stortvloed aan informatie in plaats van personalisatie

Door segmentatie te bombarderen tot een van de kernwoorden van uw marketingstrategie, benadert u uw leads op een geheel andere wijze. Waag u dus niet aan massacommunicatie, maar stap over naar een gerichte aanpak. En wie kan beter bepalen welke informatie zij willen ontvangen dan uw lead in hoogsteigen persoon?

Oplossing: Laat lead zelf de onderwerpen selecteren waar zij in geïnteresseerd zijn.

Het aanbod aan informatie groeit net zo sterk als de behoefte om een informatie overload te voorkomen. Kom uw leads daarom tegemoet en biedt hen de optie zelf de onderwerpen te selecteren waar zij in geïnteresseerd zijn. Kwaliteit boven kwantiteit stellen is namelijk de manier om uw Click Through Rates te verhogen. Ontwerp een pagina waarbij de lead zelf kan aangeven in welke onderwerpen zij geïnteresseerd zijn en laat uw marketing automation software deze voorkeuren registreren.

 

2.     Te hoge frequentie als topreden voor uitschrijven

Het laatste gevoel wat u bij uw e-mail ontvangers wilt veroorzaken is “alweer een mail?!”. Volgens de infographic van Litmus schrijft 54% van de e-mailontvangers zich uit voor uw marketing e-mails wegens een te hoge frequentie. Hiermee staat frequentie aan de top van uitschrijfredenen en een kleine verandering in uw aanpak kan dus een groots verschil maken in het aantal uitschrijvers.

Oplossing: Laat de lead zelf de frequentie bepalen.

Net als hun voorkeur voor bepaalde content in uw e-mails, verschilt ook iedere lead in zijn frequentiebehoefte. Professioneel zakelijk bloggers kiezen bijvoorbeeld eerder voor een hoge frequentie, waar gastbloggers wellicht eerder een wekelijkse update prefereren. Hieronder ziet u de “e-mail preferences” pagina van MarketingProfs.

 

 

Marketingprofs laat de lead kiezen tussen een dagelijkse of wekelijkse update. Daarnaast is de lead ook vrij in zijn keuze voor aankondigingen en nieuws van MarketingProfs of haar partners.

 

3.     Vertrouw niet blind op uw marketing software

Na het samenstellen van een gesegmenteerde e-mail stream kan er niets meer foutgaan… Of toch wel? Het tegendeel is helaas waar, want marketeers maken nog vaak de fout teveel te vertrouwen op hun marketing automation software. En dat terwijl het kritisch menselijk oog juist een onvervangbare aanvulling vormt.

Oplossing: Blijf uw marketing automation software checken.

Hubspot schreef een handleiding voor het omgaan met haar marketing automation software. Hierin leest u onder andere hoe zij voorkomen dat leads bijvoorbeeld een aanbieding van een e-book ontvangen wat zij eerder al gedownload hebben.

 

4.     Een goed begin is het halve werk. Een slecht begin daarentegen…

… zorgt dat al uw werk voor niets is geweest. De onderwerpsregel maakt een groot verschil in de keuze van uw leads om de e-mail al dan niet te openen. En op basis hiervan eindigen in de map waarvan ik de naam niet wil noemen zou doodzonde zijn.

Oplossing: Optimaliseer uw onderwerpsregel met de volgende tips.

  • De gouden regel: “Niet het vele is goed, maar het goede is veel”. Zoveel mogelijk kernwoorden in uw onderwerpsregel proppen schrikt uw leads af en als zij al van plan zijn de e-mail te openen, zullen zij hem bewaren voor “later”. En we weten allemaal wat dat betekent, want van uitstel komt negen van de tien keer afstel. Een bondig onderwerp vormt dus de magneet om uw leads naar uw website te trekken. Impact Branding & Design stelden een limiet van 50 karakters.
  • Met de juiste marketing automation software wordt ook het simpelweg invoegen van de naam van uw lead in de aanhef een eitje. Dit stukje personalisatie voegt gewoon net dat beetje extra klantwaardering toe.
  • Het meest aantrekkelijke aanbod in uw e-mail vertelt de lead onmiddellijk waar zij aan toe is. Het klinkt misschien ‘straightforward’, maar toch is het belangrijk om in uw achterhoofd te houden dat uw onderwerpsregel altijd het hoofdonderwerp van de e-mail reflecteert (net als bij uw blogpost).

 

Ziet u e-mail marketing als een krachtig lead nurturing middel of kiest u een ander kanaal? Wij horen uw mening graag.