Helemaal in the flow besloot ik mijn e-mail inbox ook maar eens aan een schoonmaakbeurt te onderwerpen. Want al die spam waar ik ’s morgens altijd mee opsta, begon me aardig tegen te staan. Die scoop.it daily summary leek me bijvoorbeeld zwaar overdreven. Gelukkig bieden zij verschillende frequenties en met een wekelijkse update zette ik al een stap in de goede richting. Dan de online fashion shops met hun e-mails vol prachtige plaatjes, maar schrikmakende prijzen waar mijn studentensaldo stijl van achterover slaat. Weg ermee.
Uw potentiële leads hanteren soortgelijke criteria als frequentie en informatiebehoefte wanneer ze zich in- of uitschrijven voor uw marketing e-mails. Zorg er dus voor dat u zich niet schuldig maakt aan een van de volgende redenen.
Door segmentatie te bombarderen tot een van de kernwoorden van uw marketingstrategie, benadert u uw leads op een geheel andere wijze. Waag u dus niet aan massacommunicatie, maar stap over naar een gerichte aanpak. En wie kan beter bepalen welke informatie zij willen ontvangen dan uw lead in hoogsteigen persoon?
Oplossing: Laat lead zelf de onderwerpen selecteren waar zij in geïnteresseerd zijn.
Het aanbod aan informatie groeit net zo sterk als de behoefte om een informatie overload te voorkomen. Kom uw leads daarom tegemoet en biedt hen de optie zelf de onderwerpen te selecteren waar zij in geïnteresseerd zijn. Kwaliteit boven kwantiteit stellen is namelijk de manier om uw Click Through Rates te verhogen. Ontwerp een pagina waarbij de lead zelf kan aangeven in welke onderwerpen zij geïnteresseerd zijn en laat uw marketing automation software deze voorkeuren registreren.
Het laatste gevoel wat u bij uw e-mail ontvangers wilt veroorzaken is “alweer een mail?!”. Volgens de infographic van Litmus schrijft 54% van de e-mailontvangers zich uit voor uw marketing e-mails wegens een te hoge frequentie. Hiermee staat frequentie aan de top van uitschrijfredenen en een kleine verandering in uw aanpak kan dus een groots verschil maken in het aantal uitschrijvers.
Oplossing: Laat de lead zelf de frequentie bepalen.
Net als hun voorkeur voor bepaalde content in uw e-mails, verschilt ook iedere lead in zijn frequentiebehoefte. Professioneel zakelijk bloggers kiezen bijvoorbeeld eerder voor een hoge frequentie, waar gastbloggers wellicht eerder een wekelijkse update prefereren. Hieronder ziet u de “e-mail preferences” pagina van MarketingProfs.
Marketingprofs laat de lead kiezen tussen een dagelijkse of wekelijkse update. Daarnaast is de lead ook vrij in zijn keuze voor aankondigingen en nieuws van MarketingProfs of haar partners.
Na het samenstellen van een gesegmenteerde e-mail stream kan er niets meer foutgaan… Of toch wel? Het tegendeel is helaas waar, want marketeers maken nog vaak de fout teveel te vertrouwen op hun marketing automation software. En dat terwijl het kritisch menselijk oog juist een onvervangbare aanvulling vormt.
Oplossing: Blijf uw marketing automation software checken.
Hubspot schreef een handleiding voor het omgaan met haar marketing automation software. Hierin leest u onder andere hoe zij voorkomen dat leads bijvoorbeeld een aanbieding van een e-book ontvangen wat zij eerder al gedownload hebben.
… zorgt dat al uw werk voor niets is geweest. De onderwerpsregel maakt een groot verschil in de keuze van uw leads om de e-mail al dan niet te openen. En op basis hiervan eindigen in de map waarvan ik de naam niet wil noemen zou doodzonde zijn.
Oplossing: Optimaliseer uw onderwerpsregel met de volgende tips.