“Social Media Scorecard? Weer zo’n nieuwe model.. Nou ja, eens zien wat dit inhoud.” Zo gingen mijn gedachten toen ik van Driek een mail doorgestuurd kreeg met de uitnodiging voor een clinic bij Beeckestijn Business School.
“Balanced Scorecard” dat klonk me bekender in de oren. Het veelgebruikte model van Kaplan en Norton staat bekend als een ondersteunend management instrument om huidig succes te meten en aan de hand daarvan voorspellingen te doen voor successen in de toekomst.
Beeckestijn heeft de lijn van Kaplan en Norton doorgetrokken naar social media, en zo de Social Media Scorecard ontwikkeld. De kern van de Social Media Scorecard is het vertalen van strategie naar concrete en realistische doelstellingen.
Het strategisch vertrekpunt is de Social Media Strategy Map. De Social Media Strategy Map vormt de basis voor de Social Media Scorecard en bestaat uit de volgende drie onderdelen:
De Social Media Scorecard bouwt verder op deze Strategy Map. Kaplan en Norton gebruiken in hun Balanced Scorecard de volgende vier perspectieven:
De Social Media Scorecard gebruikt ongeveer gelijke perspectieven, namelijk:
Bij elk van de vier perspectieven worden de volgende elementen benoemd:
Met het gebruik van de Social Media Strategy Map en de Social Media Scorecard zorgt u ervoor dat uw organisatie op een effectieve en meetbare manier gebruik maakt van social media.