Marketeers, maar ook ondernemers weten de inzet van social media voor hun onderneming steeds meer te waarderen. Maar goede social media marketing gaat over meer dan interactie, leadgeneratie, en een groter bereik. Het gaat ook over etiquette.
"Etiquette? Pink opsteken bij het kopje thee dat je op Flickr post bedoel je?"
Het mag misschien braaf klinken, maar het gaat gewoon over het hebben van goede manieren online. Hoe gedraag je jezelf op je sociale kanalen, in het achterhoofd houdend dat dit ook het gedrag en de reacties van je fans en volgers beinvloedt. Om online relevant te blijven en je (inbound) marketing activiteiten te versterken, is een goede houding op Twitter, Facebook en LinkedIn onmisbaar. Vooral voor de beheerders van de social media die voor jouw bedrijf worden ingezet, is dit artikel van belang.
Ik heb de belangrijkste tips voor je op een rijtje gezet per kanaal. Weet je er meer? Plaats die dan gerust in de comments. De spellingfouten en hoe je online reputatie je baankansen beïnvloedt, zijn door anderen al uitgebreid beschreven. Daarom sla ik die hier over.
Deze kanalen lijken in bepaalde opzichten op elkaar. Op Google+ kan ook worden gewerkt met mentions en hashtags, daarom noem ik deze kanalen samen. Een aantal van de onderstaande tips gelden dan ook voor dit kanaal. Nieuw op Twitter? Lees dan de gids voor beginners. Gebruik je Twitter al? Kijk dan even onderaan deze blog. Hier hebben we de gids voor gevorderden.
Houd er rekening mee dat een bepaald percentage van je volgers een bepaalde mate van intelligentie bezit. Ze zijn al geïnterreseerd genoeg in jou om je te volgen op Twitter, toch? Dus op het moment dat ze die automatische DM (Direct Message) in hun inbox zien, hebben ze al vrij snel de veronderstelling dat je geen interresse hebt in hen. Je volgers herkennen geautomatiseerde DM's voor wat het is: spam.
Tip: Als je de interactie met volgers wilt aangaan, stuur ze dan een relevante, persoonlijke tweet. Één waarop een gesprek kan groeien.
Volgens een rapport van Salesforce krijgen tweets met 1 of 2 hashtags 21% meer interactie dan de tweets met 3 of meer hashtags. Waarom? Omdat met #enorm #veel #onnodige #hashtags, tweets lastiger te lezen zijn (en er eigenlijk helemaal niet uitzien).
Tip: Gebruik hashtags om je volgers te wijzen op een bredere discussie op Twitter en daar relevante informatie te vinden. Als een hashtag relevant is en trending, maak er dan gebruik van. Maar houd het bij de 1 of 2 die jouw merk het beste tot zijn recht laten komen.
Andere social media marketeers komen met hun eigen hashtages om hun campagnes en merken naar buiten te brengen. Wanneer deze aanslaan bij het Twitterpubliek, maak er dan geen misbruik van door er niet-relevante content mee te promoten - de waarde van de hashtag en van jouw merk dalen hierdoor.
Tip: Gebruik je creativiteit om met je eigen originele hashtags te komen, die je boodschap en je onderneming ondersteunen. Als je wel de hashtag van een concurrent wilt gebruiken, zorg er dan voor dat je tweets waarde voegen en niet als spam worden ervaren.
Dit is niet alleen een handige manier om van Twitter te worden verwijderd, het laat de rest van Twitter ook zien dat je maar in 1 ding bent geïnterreseerd: meer volgers (en een hogere Klout-score). Naast het kopen van volgers, is het gebruik van de volgen/ontvolgen truc één van de slechtste manieren om meer volgers te krijgen. Je hebt het vast wel eens eerder meegemaakt - je ziet dat je een nieuwe volger hebt, en volgt dus terug. Niet veel later kom je erachter dat de desbetreffende account jou weer heeft ontvolgd. Deze truckjes zijn uitingen van minachting voor nieuwe volgers, en brengen de rest van je activiteit (op Twitter) in een slecht daglicht.
Tip: Inplaats van het manipuleren van je mede-Twitteraars kun je beter zorgen voor waardevolle tweets. Daarnaast kun je er trots op zijn dat degenen die jou volgen, er vrijwillig voor hebben gekozen om dit te doen. Volgers die de interactie met je aangaan op basis van je content zijn uiteindelijk veel waardevoller voor je onderneming.
Als je een leuke blog hebt met waardevolle content, is het gemakkelijk om dit allemaal op Twitter te plaatsen en zo je websitebezoek en leadgeneratie op gang te helpen. Hoe meer content, hoe beter, toch? Fout. Te veel zelf-promotie is een afknapper voor potentiële volgers wanneer ze je timeline checken en geen mentions, retweets of interacties met anderen zien. Ook degenen die hun eigen tweets gaan 'favorieten', moeten misschien nog maar eens een keer extra nadenken. Deze zelfverklaarde social media goeroe's krijgen blijkbaar zo weinig aandacht, dat ze besluiten het zichzelf maar te geven.
Tip: Retweet en deel content van jouw volgers en vooraanstaande denkers in jouw branche, en ga de interactie aan met je volgers.
Begrijp me niet verkeerd - het is belangrijk om je top zoekwoorden ook sociaal in te zitten, want dit heeft een positieve invloed op je SEO (zoekmachineoptimalisatie). Maar als je tweets eruitzien alsof ze door een SEO-robot geschreven zijn inplaats van door een mens, wordt het tijd om een betere zoekwoord/geen zoekwoord balans te vinden.
Tip: Klink als wie je bent: een mens.
Als je iets post op je Facebook pagina, vindt je het waarschijnlijk leuk. Maar begin de interactie niet door deze zelf (als pagina) te gaan liken. We gaan er al vanuit dat je geniet van de content die je deelt, dus het liken van updates van je eigen pagina ziet er alleen maar wanhopig (en soms zelfs narcistisch) uit. Ook met het liken/delen met je persoonlijke account is matigheid op zijn plaats. Veel van je Facebookvrienden bezoeken jouw persoonlijke pagina voor andere zaken (meer in de privésfeer).
Tip: Geduld. Als je de content op je pagina waardevol, relevant en interresant houd voor je publiek, komen die likes vanzelf.
Je bedrijf doet een aantal belangrijke dingen, en 1 daarvan is het genereren van interresante content. Maar wanneer je niet reageert op een vraag of reactie, wordt dit als snel uitgelegd als negeren. Zelfs moeilijke vragen verdienen een antwoord, want niemand houdt ervan om genegeerd te worden. Ook het verwijderen van negatieve berichten inplaats van het beantwoorden en uitnodigen voor een privé-gesprek, zorgt voor een groot PR-probleem. Wie weet schrijf ik daar binnenkort nog eens over.
Tip: Praat terug en gebruik de feedback van je fans om je service te verbeteren. Zij zijn degenen die je waardevolle informatie geven - en dat gratis.
Voordat je iemand tagged, of een foto met hem/haar erop plaatst op je bedrijfspagina, denk even over de volgende dingen na:
Als het antwoord op één deze vragen 'nee' is, doe het dan niet.
Tip: Beter 'safe' dan 'sorry'. Een korte vraag om toestemming (en een uitleg van de reden van de foto) voorkomen problemen achteraf.
Wanneer je posts niet de likes opleveren die je had gehoopt, wordt dan niet wanhopig en vraag ernaar bij iedere post. Hoewel over het algemeen Facebook posts met het woord like erin meer likes en reacties krijgen, constant erom vragen komt nogal zielig over.
Tip: Ga na wat mensen waarderen aan jouw boodschap en pas die elementen toe in de toekomst. Op Facebook zorgen plaatjes en video's vaak voor meer interactie dan tekst en een linkje.
Collegablogger Eline schrijf hier een handig ebook voor, LinkedIn voor B2B professionals, wat u hier kunt downloaden.
Met meer dan anderhalf miljoen groepen op LinkedIn zijn er meer dan genoeg om uw merk en boodschap naar voren te laten komen. Probeer geen verkoopachtige praatjes te houden - dit kaatst snel af bij mensen die op een meer natuurlijke manier naar uw merk moeten toegroeien.
Tip: Doe mee aan de conversatie, beantwoord vragen van anderen, biedt relevante content aan (niet direct uw productvideo maar een blog, desnoods die van een ander). Op die manier gaan mensen jou zien als een autoriteit op jouw kennisgebied. Je site zullen zij daarna uit zichzelf bezoeken via je profiel of bedrijfspagina, omdat men weet dat je verstand van zaken hebt.
LinkedIn is een netwerk voor professionals. Uw connecties hoeven dus geen updates met vakantiefoto's van u te zien. Daarvoor heeft u Facebook of Pinterest, maar voor LinkedIn is dit niet relevant.
Tip: Hou uw updates gecentreerd rond nieuwe producten, branche-specifiek nieuws en kennisleidersschap.
Aanbevelingen of referenties geven dat warme gevoel, dat authentieke, dat niet te koop is. Maar iedereen om aanbevelingen vragen verlaagt de waarde hiervan.
Tip: Vraag uw klanten face-to-face om een aanbeveling op het moment dat zij u positieve feedback geven op uw service. Hierdoor blijft uw warme gevoel ook werkelijk authentiek.
Vrij naar: HubSpot. Voor de Engelse tekst en als bonus de etiquette van Pinterest, volg de link.