“Ik heb er geen tijd voor” is een zin die ik te vaak hoor (en te vaak gebruik). Het lijkt het meest gebruikte excuses voor het niet, of te weinig, creëren van content. Iedereen heeft het druk. Tijd en aandacht zijn tegenwoordig de twee meest schaarse zaken. Het zijn precies deze twee die hard nodig bij het creëren van goede content. Content creatie kost nou eenmaal veel tijd. Daarom zal ik in dit blog acht tips geven waarmee je het creëren van waardevolle content sneller, effectiever en makkelijker maakt.
1. Gebruik een terugkerend onderwerp
Bedenk een onderwerp waar je elke week weer een nieuw blog over kunt schrijven. Op MarketingFacts.nl verschijnt elke vrijdag de ‘Viral Friday’-post, waarin de vijf grootste virals van de afgelopen week besproken worden. Dit principe kan je ook toepassen op je bedrijfsblog. Wat dacht je van ‘Testing Tuesday’ voor een softwaretester, ‘Dichtbundel Donderdag’ voor de blog van een boekhandel of ‘Motivation Monday’ voor een coachingsbureau?
2. Gebruik een editorial kalender
Een editorial kalender, zowel voor je blog als ook voor andere content, helpt je om georganiseerd te blijven, een balans te vinden tussen verschillende onderwerpen en de om timing en deadlines bij te houden. Het geeft je ook de mogelijkheid om gaten in de variatie van je content te ontdekken. Praat je niet te veel over hetzelfde onderwerp?
3. Prioriteit op basis van data
Geef prioriteit aan je taken op basis van data. Bekijk welke content het meest oplevert. Levert het schrijven van een blog je meer op dan het maken van een SlideShare presentatie? Ga dan eerst voor het blog. Investeer je tijd daar waar het het meeste oplevert. Dit helpt niet alleen de resultaten, maar het motiveert ook.
4. Newsjacking
Wanneer je een artikel leest, vraag jezelf dan af wat dit nieuws betekent voor je doelgroep en klanten. Gebruik het nieuws als input voor het onderwerp van je blog. Bespreek de invloed die het heeft op je lezers of haal leringen uit het voorval. Het artikel ‘What businesses can learn from Gangnam Style’ van Singapore Business Review is een goed voorbeeld van hoe nieuws, een trend of hype de inspiratie is voor een blog.