Daarnaast staat de Inbound Marketing manager altijd open voor online en offline interactie. Met leads, het Marketing team, de Sales afdeling... Iedere dag, al dan niet ieder uur, bevindt hij zich in een andere rol. Hoe komt hij deze identiteitscrisis te boven?
De opkomst van mobile marketing ging gepaard met een bombardement aan nieuwe apps. Naast een leger aan nutteloze apps die u alleen maar van uw werk afleiden, helpen de volgende apps u om efficiënter te werk te gaan. Welke apps voegen nu daadwerkelijk waarde toe aan uw werkzaamheden? Aan de hand van de 3 belangrijkste rollen van de Inbound Marketing manager presenteer ik u deze week 4 handige apps om orde terug te brengen in de chaos die management heet.
Evernote behoort al bijna tot de klassiekers als het gaat over management apps. Dit digitale kladblok categoriseert werkelijk alles wat u erin ‘gooit’. Evernote beschikt over stemherkenning en leest moeiteloos uw handschrift. De makers van deze app gaan nu zelfs gadgets ontwikkelen. Net als bij Dropbox krijgt u de eerste paar gigabytes gratis.
Deze app karakteriseert zich daarom als de ideale tool om inspiratie te verzamelen voor nieuwe content:
In de app werkt het allemaal net even anders. U typt uw content in en vervolgens selecteert u linksboven in uw scherm op welke social media accounts u deze content wilt posten. Als u vervolgens het keyboard sluit door op menu rechtsboven uw toetsenbord te klikken, verschijnen verschillende opties:
Naast het creëren en plaatsen van nieuwe content, helpt Hootsuite u ook bij inspiratie voor nieuwe content. Onder de optie zoeken vindt u ‘Trending’ onderwerpen en zo blijft u altijd op de hoogte van de belangrijkste topics van het moment. Hootsuite maakt het voor de geavanceerde gebruiker zelfs mogelijk om eigen streams te creëren, bijvoorbeeld een stream voor het monitoren van customer feedback op social media. Ook wanneer u zoekt op bepaalde keywords, importeert Hootsuite de resultaten vanuit de verschillende media waarbij u bent aangesloten.
Deze mobile contact manager importeert al uw contacten vanuit uw social media accounts en transformeert ze in overzichtelijke contacten. Dit “gepersonaliseerde adresboek” biedt u inzicht in het online gedrag en de karakteristieken van uw leads, die u helpen bij het creëren van de ideale buyer persona. Klikt u op ‘Explore’, dan ziet u de verschillende categorieën waar Brewster uw contacten op indeelt. Brewster’s grootste talent bestaat dus eigenlijk uit mensen in hokjes plaatsen, maar dan voor professionals. Telkens wanneer u de app opent, update Brewster u over de personen waar u het meest mee in contact staat.
Wanneer u het contact met een lead dreigt te verliezen, waarschuwt Brewster u meteen met een notificatie. Zo geeft de app u geen kans om uw leads te verwaarlozen en profileert zichzelf zo als uw rechterhand tijdens lead nurturing. De zoekopties binnen Brewster zijn bovendien eindeloos: naast naam en keyword kunt u ook op locatie en foto zoeken naar leads!
Als manager creëert u met Trello taakkolommen. In deze taakkolommen verschijnen dan de opdracht, checklists, deadlines en eventuele notities. Op deze manier managet u projecten als nooit tevoren! U betrekt de bijbehorende teamleden in het project en zo delegeert u de geplande taken. U bent vrij om opdrachten binnen een bepaalde taak naar andere taken te verschuiven. Zo behoudt u de balans binnen ieders takenpakket naarmate het project vordert. Trello maakt zich daarmee een handige app voor zowel lead managers in samenwerking met sales, als content managers en social media managers die werken met verschillende content creatie en promotie projecten.
Een niet onbelangrijke opmerking om mee te eindigen: U kunt alle apps gratis uitproberen. Handig voor mij als student, maar ook voor u als Inbound Marketing manager. Dan kunt u weer extra investeren in de updates van uw marketingsoftware.