Inbound Blog | One4Marketing | The Inbound Company

Handige apps voor de 3 Inbound Marketing manager persoonlijkheden

Geschreven door One4marketing | 23 april 2013

Soms lijken Inbound Marketing Managers wel gespleten persoonlijkheden! Hun takenpakket breidt zich met iedere update van bestaande marketingsoftware uit. Van lead manager naar social media manager, naar content manager: het aantal rollen breidt zich dagelijks uit. Zie dan maar eens aan het eind van de dag genoeg geduld over te hebben om dat gesprek met de Sales afdeling aan te gaan!

Daarnaast staat de Inbound Marketing manager altijd open voor online en offline interactie. Met leads, het Marketing team, de Sales afdeling... Iedere dag, al dan niet ieder uur, bevindt hij zich in een andere rol. Hoe komt hij deze identiteitscrisis te boven? 

De opkomst van mobile marketing ging gepaard met een bombardement aan nieuwe apps. Naast een leger aan nutteloze apps die u alleen maar van uw werk afleiden, helpen de volgende apps u om efficiënter te werk te gaan. Welke apps voegen nu daadwerkelijk waarde toe aan uw werkzaamheden? Aan de hand van de 3 belangrijkste rollen van de Inbound Marketing manager presenteer ik u deze week 4 handige apps om orde terug te brengen in de chaos die management heet.

 

De Content manager: Evernote als inspiratietool

Evernote behoort al bijna tot de klassiekers als het gaat over management apps. Dit digitale kladblok categoriseert werkelijk alles wat u erin ‘gooit’. Evernote beschikt over stemherkenning en leest moeiteloos uw handschrift. De makers van deze app gaan nu zelfs gadgets ontwikkelen. Net als bij Dropbox krijgt u de eerste paar gigabytes gratis.

Deze app karakteriseert zich daarom als de ideale tool om inspiratie te verzamelen voor nieuwe content:

  • Soms ziet u iets wat niet (meteen) met woorden te omschrijven is. Evernote legt het voor u vast en relateert beeld- aan tekstmateriaal en andersom.
  • Wordt u ’s nachts wakker met een idee en liggen uw pen en papier dichterbij dan uw smartphone? De volgende dag synchroniseert Evernote uw nachtelijke hersenspinsels met uw andere apparaten, zodat u de content op uw computer kan verwerken.
  • Hoort u een spreker met een sterk verhaal, die de creatieve zijde van uw brein in werking zet? Met Evernote maakt u een opname die u later weer eenvoudig terugvindt en terugluistert, zodat u ondertussen uw perspectieven op papier kunt zetten.

 

De Social Media manager plant met Hootsuite

Een van de bekendste platforms voor het plannen van uw social media posts is natuurlijk Hootsuite. U kunt per sociaal medium de content bepalen en de optimale tijd instellen wanneer deze content gepost wordt. Deze informatie vindt u vervolgens in een overzicht waarin Hootsuite de streams van uw verschillende social media accounts naast elkaar plaatst. Maar kent u de Hootsuite app ook al?

In de app werkt het allemaal net even anders. U typt uw content in en vervolgens selecteert u linksboven in uw scherm op welke social media accounts u deze content wilt posten. Als u vervolgens het keyboard sluit door op menu rechtsboven uw toetsenbord te klikken, verschijnen verschillende opties:

  • U importeert met dit menu direct foto’s
  • In één klik verkort u de links in uw post
  • U selecteert hier de ideale tijd waarop Hootsuite uw content dient te plaatsen
  • U kiest contacten of locaties die u in uw content wilt betrekken.
  • Tot slot vindt u hier een vertaalfunctie.

Naast het creëren en plaatsen van nieuwe content, helpt Hootsuite u ook bij inspiratie voor nieuwe content. Onder de optie zoeken vindt u ‘Trending’ onderwerpen en zo blijft u altijd op de hoogte van de belangrijkste topics van het moment. Hootsuite maakt het voor de geavanceerde gebruiker zelfs mogelijk om eigen streams te creëren, bijvoorbeeld een stream voor het monitoren van customer feedback op social media. Ook wanneer u zoekt op bepaalde keywords, importeert Hootsuite de resultaten vanuit de verschillende media waarbij u bent aangesloten.

 

De Lead manager: Brewster als personal assistant

Deze mobile contact manager importeert al uw contacten vanuit uw social media accounts en transformeert ze in overzichtelijke contacten. Dit “gepersonaliseerde adresboek” biedt u inzicht in het online gedrag en de karakteristieken van uw leads, die u helpen bij het creëren van de ideale buyer persona. Klikt u op ‘Explore’, dan ziet u de verschillende categorieën waar Brewster uw contacten op indeelt. Brewster’s grootste talent bestaat dus eigenlijk uit mensen in hokjes plaatsen, maar dan voor professionals. Telkens wanneer u de app opent, update Brewster u over de personen waar u het meest mee in contact staat.

Wanneer u het contact met een lead dreigt te verliezen, waarschuwt Brewster u meteen met een notificatie. Zo geeft de app u geen kans om uw leads te verwaarlozen en profileert zichzelf zo als uw rechterhand tijdens lead nurturing. De zoekopties binnen Brewster zijn bovendien eindeloos: naast naam en keyword kunt u ook op locatie en foto zoeken naar leads!

 

Optimaliseer de prestaties van uw Inbound Marketing team met Trello

Delegeren via een app, dat is het hoofdconcept van Trello. Een Inbound Marketing team presteert, net als ieder ander team, optimaal wanneer taken duidelijk en eerlijk verdeeld zijn en als het een marketingproject goed gemanaged wordt.

Als manager creëert u met Trello taakkolommen. In deze taakkolommen verschijnen dan de opdracht, checklists, deadlines en eventuele notities. Op deze manier managet u projecten als nooit tevoren! U betrekt de bijbehorende teamleden in het project en zo delegeert u de geplande taken. U bent vrij om opdrachten binnen een bepaalde taak naar andere taken te verschuiven. Zo behoudt u de balans binnen ieders takenpakket naarmate het project vordert. Trello maakt zich daarmee een handige app voor zowel lead managers in samenwerking met sales, als content managers en social media managers die werken met verschillende content creatie en promotie projecten.

 

 

 

 

Een niet onbelangrijke opmerking om mee te eindigen: U kunt alle apps gratis uitproberen. Handig voor mij als student, maar ook voor u als Inbound Marketing manager. Dan kunt u weer extra investeren in de updates van uw marketingsoftware.

 

Gebruikt u een van deze apps om efficiënter te werken? Of heeft u andere tips voor Inbound Marketing managers? Deel dan uw ervaringen met ons.