Wanneer we inzoomen op de Sales en Marketing afdeling van een B2C of B2B onderneming, is de vlekkeloze samenwerking tussen beide partijen essentieel voor de succesvolle verkoop van een product en het ontwikkelen van klantwaarde. Marketing zet hier, zowel online als offline, verschillende instrumenten voor in.
Wat online marketing betreft ligt bij een Inbound Marketing strategie vooral de focus op e-mail marketing, de website, e-books, white papers, maar ook verschillende social media kanalen zoals Twitter, LinkedIn, Facebook en YouTube voor het delen van zowel tekstuele als visuele content. Offline strategieën omvatten vaak ROI calculaties, assessments of salesgesprekken. Vandaag focus ik vooral op de integratie van online communicatiekanalen.
Op het congres eRetail van Emerce maakte Linda Keijzer duidelijk dat alle kanalen waardoor u als marketeer communiceert met leads en klanten één geheel moeten vormen. Marketing moet deze kanalen dus integreren in één consistente marketing boodschap, waarbij zijn één duidelijke en heldere boodschap naar de lead of klant communiceren. Het denken in één heldere merkbelofte vervangt hierbij het denken in kanalen en faciliteert hiermee de interactie met leads en klanten.
Afgelopen week zijn de nominaties voor de Dutch Interactive Awards bekend gemaakt voor de bekendmaking van het beste interactieve bureau en opdrachtgever. Met twee nominaties in de categorie e-commerce en een nominatie voor activation toont bol.com zich als een succesvol e-retailer. Maar wat is nu het geheim achter hun marketingstrategie? Waarom zouden zij die award verdienen?
Afgelopen week leerde u in onze blog de 3 gouden regels voor succes met e-mail marketing. Vanwege het ruime aanbod en de brede doelgroep, kiest bol.com verstandig voor segmentatie wat betreft de e-mail marketing. Bij het aanmelden bepaalt de lead of klant zelf of hij of zij informatie wil ontvangen over DagDeals, winacties, persoonlijke tips, maar ook de Zakelijke nieuwsbrief behoort tot de opties.
Hierboven zit u een voorbeeld van een bol.com e-mail. Het gedeelte boven de rode lijn is ‘above the fold’ en bevat de belangrijkste informatie. We leggen een aantal onderdelen van deze e-mail onder de loep:
De geïntegreerde marketingstrategie van Bol.com komt echter het beste tot uiting wanneer social media en de website naast elkaar gelegd worden. Binnen de rode, gele en groene kaders ziet u hoe zij hun aanbiedingen promoten met unieke content, aangepast op het karakter van het communicatiekanaal. Ook in de Twitter header refereert bol.com aan hun devies "ook daarom koopt u bij bol.com" en vervormt dit naar een op Twitter aangepaste spreuk.