Op 13 maart 2013 begon er voor de katholieke kerk een nieuw tijdperk: op die dag werd de Argentijn Bergoglio tot paus gekozen. Dit leverde het volgende contrast op.
Het zoeken van de verschillen met acht jaar geleden is op de afbeelding niet lastig. Terwijl nog geen decennium geleden iedereen nog zijn ogen gebruikte deze gebeurtenis te zien, licht het St. Pietersplein in 2013 op door smartphone en tablet schermen, klaar om dit moment met de wereld te delen. Kennis delen is anno 2013 belangrijker dan ooit en deze afbeelding illustreert dat als geen ander. Ik durf te wedden dat er wereldwijd miljoenen tweets de lucht in zijn gegaan op het moment dat de onderste foto is genomen.
Ook zal ik aanstaande zondag ongetwijfeld niet de enige zijn die op het Sint Pietersplein een plekje probeert te veroveren om een glimp op te vangen van de paastoespraak van ‘Papa Francesco’, zoals de Italianen hem noemen. Nu ik hier toch ben, in Italië dus, wil ik graag deel uitmaken van deze gebeurtenis.
Toch geloven veel B2B bedrijven nog niet in de kracht van kennis delen. Er bestaan namelijk verschillende vooroordelen over deze marketing strategie.
Vaak denken B2B bedrijven dat zij hun doelgroep niet via social media kunnen bereiken. Een onderzoek van Twitter Advertising in samenwerking met Compete wees echter uit dat
Maar ook B2B inkopers zijn maar mensen. Social media opent deuren voor snelle klantenservice en een rijkere klantervaring. Zoals Michael Hinshaw in zijn blog op CMO.com schrijft, vormen verwachtingen die B2B klanten ontwikkelen in hun dagelijkse consumentengedrag de basis voor hun beslissingen voor het bedrijf waar zij werken. Wanneer u dus uw B2B marketingstrategie niet afstemt op de veranderde consumentbehoeftes, merkt u dit in uw verkoopcijfers. Bovendien neigt een positieve klantervaring te leiden tot herhaalaankopen en meer bereidheid tot het delen van klantervaringen met anderen. Want ook dit laatste vooroordeel kan verlegd worden.
Hoezo mond-tot-mond reclame? Daar heb je toch zakelijke blogs voor? Niet dus. Volgens onderstaand onderzoek van Forrester baseert slechts 24% van de B2B consumenten hun aankoop op informatie uit blogs. Optimaliseer dus hun klantervaring, want ook als B2B marketeer blijft het stimuleren van mond-tot-mond reclame evident.
Niet alleen de katholieke kerk ging dus twee weken geleden een nieuw tijdperk in, ook het consumentengedrag onderging in de afgelopen jaren een flinke transformatie. Ook uw B2B marketing strategie moet deze verandering onder ogen zien.
En zoals Frits Wester op Twitter vermeldde: “Hebben Gerard Joling en de (oude) Paus toch nog iets gemeen”, waaraan hij een afbeelding van Gerard Joling toevoegt die zijn bekende t-shirt met de print “Ik heb er geen kracht meer voor” draagt. Laten we hopen dat deze paus wel de kracht heeft om aanstaande zondag in meer dan zestig verschillende talen iedereen een zalig paasfeest te wensen.