Inbound Blog | One4Marketing | The Inbound Company

De geweldige kansen van Gamification voor Marketing

Geschreven door Driek Geurtsen | 21 februari 2013

Op mijn laptop staan slechts drie games, op mijn telefoon twee. De laatste keer dat ik een computerspel speelde is maanden geleden. Ik ben zeker geen ‘gamer’ te noemen. Maar toch heeft ‘gamification’ sterk mijn aandacht getrokken.

 

Gamifi-wat!? Forrester definieert het vrij vertaald als: Het toepassen van game-dynamica en -mechanismen in niet-game contexten om zo een gewenst gedrag te stimuleren. Dan wordt het ineens interessant. Want wat willen we nou zo graag met z’n allen? Precies, het door ons gewenste gedrag van onze prospects, leads en klanten stimuleren.

 

Hoe werkt het?

Als we nog eens kijken naar de definitie van Forrester zien we dat ze termen game-dynamica en game-mechanismen benoemen. Met game-mechanismen worden zaken bedoeld als punten, badges, levels en scoringsboards. De game-dynamica bestaat in principe uit drie basis-onderdelen die onderdeel zijn van een iteratief proces, zoals te zien is in de figuur hieronder.

 

De eerste motivatie wordt opgewekt door de beloningen die triggeren om mee te doen. Deze motivatie zet aan tot het ondernemen van de actie. De actie wordt vervolgens beloond, de spelers hebben het gevoel dat ze iets bereikt hebben en dit zorgt direct weer voor de nieuwe motivatie om door te gaan.

 

Cijfers

Om een goed beeld te krijgen van iets heb ik zelf vaak cijfers nodig, dus ik ben op zoek gegaan. Op de site van BadgeVille vond ik de volgende cijfers over de gebruikers van hun Gamification-oplossingen.

  • Een gemiddelde stijging van 50% in de mate van verbondenheid (engagement) en online consumenten activiteit

  • Een stijging van 30% in klantbehoud en terugkerende bezoekers

  • Het aankoopproces verloopt 30% sneller

  • 20% stijging in conversie en online aankopen

 

Via verschillende blogs kwam ik terecht bij interessante vooruitzichten voor de komende jaren door onderzoeksbureau Gartner.

  • Gartner verwacht  dat er 2014 een gamification-dienst voor consumentenmarketing en klantbehoud zal ontstaan die net zo belangrijk wordt als Facebook, eBay en Amazon.

  • Gartner  voorspelt verder dat in 2014 40% van de Global 1000 organisaties gamification zullen inzetten.

  • In hun Gamification Report 2011 voorspelt Gartner verder nog dat meer dan 70% van de Global 2000 organisaties ten minste één gamified applicatie gaat aanbieden en dat meer dan 50% van alle organisaties in 2015 hun innovatieprocessen zal verbeteren met behulp van gamification.

 

Voorbeelden

Met een aantal voorbeelden probeer ik een nog concreter beeld te schetsen van wat er nou precies allemaal kan met Gamification. Hopelijk stimuleert het ook uw creativiteit om zelf met deze zaken aan de slag te gaan.

 

Klantencommunity

Stimuleer met behulp van gamification deelnemers van uw klantencommunity om kennis met elkaar te delen en elkaar te helpen. Laat ze badges verdienen, punten scoren, elkaars antwoorden beoordelen en zo langzamerhand een steeds hogere status te verkrijgen binnen de community. De SAP Community is een goed voorbeeld van hoe dit praktisch te werk gaat.

 

Partner-/Dealer-programma

Wat krijgt jouw beste partner of de beste dealer van jouw software op dit moment? Mag hij een keertje mee golfen of krijgt hij een lekker fles wijn aan het einde van het jaar? Werk met levels en missies. Bijvoorbeeld:  Één van uw dealers behaalt de missie “Half jaar lang geen klachten”, beloon hem dan bijvoorbeeld met een stuk ondersteuning van zijn marketingactiviteiten of een verkooptraining. Gaat hij uiteindelijk een level omhoog beloon hem dan met een hogere commissie. Zorg voor een grote diversiteit in de soorten missies en geef zo iedereen een kans om te winnen.

 

Website

Zorg voor gamebeleving op uw website. Geef uw sitebezoeker bijvoorbeeld de mogelijkheid om delen van uw waardevolle content te verdienen. Verzin een leuke en creatieve manier waarop de bezoeker van uw site een ebook, consultancy trail of webinar kan vrijspelen. Maak van uw site een beleving en geef de passieve sitebezoeker een missie, doel en vooral een plezierige ervaring. Vermaak de bezoekers van uw website.

 

Heeft u tips over hoe u gamification inzet of wilt gaan inzetten? Laat het mij weten! 

 


U vindt Tobias op Google+Twitter en LinkedIn.