Waar gaat de bos rozen dit jaar heen? Nee, niet naar dat oude klasgenootje. Ook niet naar dat leuke meisje in de Koffiecorner. Of die ene in de lunchroom. Nee, dit jaar spreid ik mijn kansen en ga ik mijn liefde verkondigen aan maar liefst vier dames. Nou ja, dames..
Dit jaar gaat mijn liefde niet naar de vrouwen, dat heeft de afgelopen jaren ook niet gewerkt. Dit jaar gaat mijn liefde naar deze vier statistieken voor Facebook.
Mijn vier liefdes zijn:
Inzicht in de Facebookcommunity van je bedrijf is essentieel. Van inzichten leer je en je strategie kan je hierop aanpassen.
TAP
TAP staat voor Talking About Percentage. Het statistiek, geïntroduceerd door Yes2Web, geeft inzicht in de interactie op de pagina. De berekening is als volgt:
Het ‘Talking About’ (Mensen die hierover praten) is te vinden boven aan elke Facebookpagina, net onder de coverphoto. Het ‘Talking About’ is het aantal unieke gebruikers dat in een week tijd een ‘verhaal’ gemaakt heeft over de Facebookpagina. Facebook’s definitie voor ‘verhaal’ ligt niet heel erg voor de hand. Een ‘verhaal’ wordt namelijk gemaakt wanneer een Facebook-gebruiker:
IPM
IPM, of Interaction Per Mille, werd de wereld in gebracht door Conversocial. Dit statistiek en meetmethode wordt vaak gebruikt om, net zoals TAP, de interactie op de Facebookpagina te meten. Anders dan bij TAP worden bij dit statistiek alleen de reacties, likes en shares op posts opleveren meegenomen in de berekeningen.
De berekening is als volgt:
Engaged users
Dit statistiek geeft aan hoeveel unieke gebruikers er op wat voor manier dan ook interactie hebben gehad met een post. Onder interactie wordt niet alleen het aantal ‘verhalen’ (zoals bij ‘Talking About’) gebruikt, maar ook de likes en de clicks op een post. Klikt een gebruiker in zijn nieuwsoverzicht op een foto die in de community geplaatst is, dan valt dit ook onder interactie.
Het statistiek is te vinden in het downloadbare Excel-bestand van Facebook Insights voor jouw pagina.
Negative Feedback
Dit getal vertelt je hoeveel mensen jouw content hebben verborgen in hun nieuwsfeed of op een andere manier negatieve feedback hebben gegeven. Dit is een geweldig statistiek om inzicht te krijgen in welke posts juist niet goed aanslaan onder de fans van jouw Facebookpagina.