Tweet: “Love brand ‘x’ new whitening toothpaste advertisement. Very funny. Lol.”
Insight: Advertisement resonated with the audience.
Missing data: Is there intent to purchase?
---
Search Query: “Where can I buy brand ‘x’ whitening toothpaste in London?”
Insight: Customer intends to purchase the product in London.
Missing Data: What was the stimulus of the intent?
In het eerste voorbeeld is er sprake van een positieve expressie van een klantbeleving, maar de intentie van de tweet (gaat de klant het product kopen) blijft achterwege. De zoekactie in het tweede voorbeeld bevat daarentegen wel een intentie, maar waar die intentie vandaan komt weten we niet.
De opkomst van Social Media Monitoring (SMM) faciliteert het opsporen van klant expressies. De marketeer ontdekt een deel van de klantbeleving door het verzamelen en analyseren van social data. Voor marketing helpen deze data bij het creëren van een buyer persona en bij het vormgeven van een doelgroep. Simply Zesty noemt een aantal web en social media monitoring tools, zoals CrazyEgg, Piwik en Woopra. Door via deze tools het klantgedrag te monitoren, blijft u op de hoogte van wat er speelt rondom uw brand en ondervindt u hoe klanten hun mening vormgeven.
Expressies vormen zich daarnaast rond ‘attitudes’, de houding van de potentiële klant ten opzichte van een merk. Deze houding wordt gecreëerd door verschillende vormen van leren.
Hier bevindt zich een uitdaging. Intenties zijn namelijk vaak impliciet, en daarmee moeilijk te meten, te analyseren of te beïnvloeden. Ten grondslag aan het bepaalde intenties ligt het communicatiemodel van Schulz von Thun, bestaande uit een zakelijke boodschap (1), een expressieve boodschap (2), een referentiële boodschap (3) en een relationele boodschap (4). Deze verklaren het overwegend impliciete karakter van de intentie.
Afbeelding verkregen van Unesco
Stelt u zich eens voor dat er twee mensen in een auto voor een groen stoplicht staan. In Nederland zou iemand kunnen zeggen: “Groener wordt het niet”.
De drie laatste boodschappen presenteren zich echter niet altijd even duidelijk als in bovenstaand voorbeeld. Intenties zijn vanwege hun impliciete karakter vaak moeilijk te onderzoeken, maar daardoor niet onmogelijk om te beïnvloeden. De stimuli die u de klant aanbiedt, kunt u vervolgens wel weer testen.
Intenties vertellen het verhaal van de klant. Om de koopintentie te beïnvloeden, is het belangrijk dat de potentiële lead positieve attitude ontwikkelt ten opzichte van uw bedrijf. Daarvoor moeten zij 'leren' en met uw merk in aanraking komen. Door uw website en social media pagina’s te optimaliseren, zorgt u dat u beter gevonden wordt een positieve online reputatie opbouwt. Daarnaast zal social media monitoring (SMM) u helpen de expressies van uw klanten te analyseren. Tot slot is het belangrijk om A/B testen uit te voeren. Zo komt u te weten welke call to actions, e-books en keywords de klantbeleving positief beïnvloeden en welke minder succesvol zijn.