Het zal u niet verbazen dat e-mail een van de belangrijkste instrumenten is binnen de marketing van een bedrijf – of misschien juist wel? Want worden emails van bedrijven niet steeds vaker ongeopend weggegooid? Dat betekent dat veel bedrijven iets niet helemaal goed doen. In dit artikel leest u hoe u lezers echt bij uw e-mails betrekt.
De drie belangrijkste elementen van een succesvolle emailcampagne zijn:
Emaillijsten onderhouden en segmenteren
Het aantal inschrijvingen voor marketingmails kan in de loop der tijd flink oplopen. Vaak weten marketeers niet naar welke specifieke informatie hun prospects op zoek zijn. Vandaar dat veel bedrijven graag de complete emaillijst mailen, gewoon om te laten weten dat het bedrijf nog bestaat of omdat er een nieuw product te promoten valt.
Dergelijke massamails hebben helaas zelden effect. Maar hoe maakt u dan emails waar de ontvanger op zit te wachten? Allereerst door emaillijsten te segmenteren.
Waarom zou u emaillijsten segmenteren?
Het versturen van één email naar de complete e-maillijst geeft de volgende indruk: dat u geen idee hebt wie uw leden zijn en waar ze in geïnteresseerd zijn en dus op de gok maar een mailtje stuurt. Dat werkt averechts, aangezien de meeste mensen zich juist uniek willen voelen. Het is uw taak als marketeer om dat voor elkaar te krijgen door lijsten te segmenteren.
Segmentatie geeft u de kans om:
Zorg dat u voor het segmenteren van lijsten weet wie uw buyer persona's zijn. Zo komt u niet alleen dichter bij uw contacten, maar is segmentatie ook zeer eenvoudig.
Aantrekkelijke emailcontent creëren
Na segmentatie kunt u gericht content genereren voor de specifieke segmenten. De reden dat veel ontvangers emails ongeopend de prullenbak of het archief in gooien, komt meestal doordat ze geen aansprekende titel hebben, slecht geschreven zijn en de inhoud niet is afgestemd op de buyer persona. Op een dergelijke mail zit niemand te wachten.
Hoe schrijft u goede marketingmails?
Bij het schrijven van goede marketingmails gelden een aantal gouden regels voor de onderwerpregel en de body. Vraag u tijdens het schrijven af of de mail aan de volgende richtlijnen voldoet:
Bovenstaande richtlijnen kunnen de inhoud van marketingmails sterk verbeteren. Het gevolg is betere resultaten en een hogere click-through rate. Zo is uw emailmarketing wel interessant voor potentiële klanten.
Emailmarketing analyseren
Het belangrijkste element bij de analyse van emailmarketing is de click-through rate, dus de klikfrequentie. Inderdaad: de klikfrequentie is belangrijker dan het aantal keer dat de mail geopend is. De klikfrequentie toont namelijk hoeveel mensen daadwerkelijk door de content zijn beïnvloed. In de loop der tijd kunt u zelfs zien wat voor content het meeste succes heeft en uw lezers het meeste oplevert.
Daar komt nog bij dat de openfrequentie niet altijd goed gemeten wordt. Dat komt onder andere door het volgende:
De openfrequentie is wel interessant om te meten welk onderwerp het effectiefst is bij emails. Segmenteer uw emails maar eens en vergelijk de openfrequenties van verschillende segmenten. Hoewel de openfrequentie dus geen betrouwbaar statistiek is om het aantal daadwerkelijk geopende emails te meten, kunt u die wel ter vergelijking inzetten.
Bron: HubSpot