Inbound Blog | One4Marketing | The Inbound Company

7 tips voor het vinden van een goed onderwerp voor uw blog

Geschreven door Driek Geurtsen | 14 januari 2013

 

 

 

Afgelopen week kreeg ik, na één week werkzaam te zijn bij One4Marketing, de vraag om een blog te schrijven. “Oei, waar moet ik over schrijven?” was de eerste gedachte die bij mij naar boven kwam. De voordelen en het nut van een blog waren bij mij wel bekend (zie afbeelding hieronder), maar ik had het nog niet eerder in de praktijk gebracht.

Uiteindelijk lukte het mij om een kort lijstje te maken met onderwerpen waar ik wel een keer over zou willen bloggen. Maar de twijfel bleef; “Zijn dit wel goede onderwerpen voor een blog?” Om de twijfel weg te nemen ging ik op zoek naar manieren en tips voor het vinden van een goed onderwerp voor een blog. Het resultaat van deze zoektocht vindt u hier: 7 tips voor het vinden van een goed onderwerp voor uw blog.



Tip #1: Beantwoord vragen die je krijgt van klanten

U krijgt waarschijnlijk dagelijks een stroom aan e-mails binnen. Sommige van komen van leads, prospects en klanten die met een vraag zitten. Ga deze vragen na en vraag ook aan uw collega’s om de e-mails met vragen aan u door te sturen. Gebruik uw blog om een uitgebreid antwoord te geven op die vragen. Zo weet u ook nog eens zeker dat de onderwerpen die u in de blogs bespreekt dicht bij de content ligt waar uw leads en prospects naar op zoek zijn. De kans is namelijk groot dat de vraag niet op zich zelf staat, maar dat ook anderen op deze informatie zitten te wachten.

Tip #2: Haal inspiratie uit het nieuws
Wanneer u een artikel leest, vraag uzelf dan af wat dit nieuws betekent voor uw leads en klanten. Gebruik het nieuws als input voor het onderwerp van uw blog. Bespreek de invloed die het heeft op uw lezers of haal leringen uit het voorval. Het artikel ‘What businesses can learn from Gangnam Style’ van Singapore Business Review is een goed voorbeeld van hoe nieuws, een trend of hype de inspiratie is voor een blog.

Tip #3: Spiek bij uw branchegenoten
Neem eens een kijkje bij bedrijven in dezelfde sector. Over welke onderwerpen schrijven zij? Wat houdt hun op het moment bezig? En over welke onderwerpen gaan de meest populaire blogs? Gebruik deze blogs slechts als inspiratiebron. Blijf authentiek en maak geen kopie van hun blog.

Tip #4: Blijf dicht bij uzelf en stel uzelf vragen
Het is gemakkelijker om over een onderwerp te schrijven dat dicht bij u staat. Stel uzelf vragen zoals Wat houdt mij bezig? Waar lig ik wakker van? Welk boek sprak u aan? Lezers vinden het vaak fijn om een onderwerp vanuit een nieuw perspectief te bekijken, zie ook het voorbeeld bij tip 2.

Tip #5: Gebruik een terugkerend onderwerp
Bedenk een onderwerp waar u elke week weer een nieuw blog over kunt schrijven. Op MarketingFacts.nl verschijnt elke vrijdag een ‘Viral Friday’-post, waarin de vijf grootste virals van de afgelopen week besproken worden. Dit principe kunt u ook toepassen op uw bedrijfsblog. Wat dacht u van ‘Testing Tuesday’ voor een softwaretester, ‘Dichtbundel Donderdag’ voor de blog van een boekhandel of ‘Motivation Monday’ voor een coachingsbureau?

Tip #6: Gebruik sociale media
Gebruik de sociale media om inspiratie te vinden voor uw nieuwe blog. Bekijk hoe er gereageerd wordt op uw Facebook Wall en gebruik de input die u krijgt van uw community voor een nieuw blog. Ook kunt u een vraag tweeten en de antwoorden die u krijgt gebruik in een blog. Alle antwoorden die u krijgt kunnen dienen voor nieuwe blogs.

Tip #7: Maak notities
Tot slot wil ik iedereen het advies geven om kladblok of notitie-app bij de hand te hebben. Soms komen op de vreemdste momenten de beste ideeën naar boven.

 

Hoe komt u aan de inspiratie voor een nieuwe post op uw blog? Ik ben benieuwd naar uw ervaringen!

 

Leer met deze inleiding op Leadgeneratie hoe u succesvol leads genereert.

Download het gratis e-Book over 
Leadgeneratie, boordevol met direct toe te tips voor meer en
beter gekwalificeerde leads

 

 


U vindt Tobias op Google+Twitter en LinkedIn.