Dagelijks worden we geconfronteerd met veelbelovende beloftes en verleidelijke aanbiedingen. Waarom zouden we ons vandaag de dag nog binden aan één bedrijf met al dat moois om ons heen?
Nee, in de dynamische wereld van vandaag is het niet makkelijk om bij één bedrijf te blijven. Er is echter een verbindende schakel die de band tussen u en de klant behoudt, en dat is vertrouwen. Zonder vertrouwen kunt u een levenslange relatie met de klant vergeten.
Maar hoe wint u nu het vertrouwen van de klant? Hier 5 spreuken voor een levenslange klantrelatie!
Social media kunnen de relatie maken of breken. Dankzij de sociale netwerken is het makkelijker dan ooit om transparantie en authenticiteit uit te stralen. Transparantie heeft veel voordelen. Dankzij de interactiemogelijkheden leert een klant uw merk echt kennen. Dat schept vertrouwen.
Social media hebben echter ook een keerzijde. In tegenstelling tot ‘de goede oude tijd’ kom je niet meer weg met een klein leugentje. Uw merk moet echt met de billen bloot, want alle leugens komen uiteindelijk naar boven. En als een van de leugens eenmaal besmet is met het social media virus, dan bent u flink de klos! Het virus verspreidt zich zo snel dat binnen de kortste keren de halve wereld van uw leugens af weet, en het litteken dat achterblijft zal altijd zichtbaar blijven. Weg vertrouwen!
Mijn broer is weleens vergeleken met een dikke, stalen muur. Je komt er niet doorheen. Je kunt nog zo schieten met kritiek, de stalen muur van onaantastbaarheid blijft ongeschonden. Die persoonlijkheidstrek heb ik altijd bewonderd. De meesten (inclusief ik) zijn namelijk zeer gevoelig voor kritiek. Negatieve reacties op uw merk kunnen dan ook als zeer pijnlijk worden ervaren. Met het open klimaat op social media is het voor de klant zeer makkelijk om uw bedrijf af te branden. Afhankelijk van de vorm van de reactie is het aanlokkelijk om met negativiteit terug te reageren. U verdedigt zichzelf of schiet zelfs in de aanval, met alle gevolgen van dien. De quote van Elisabeth vind ik daarom zeer sprekend. Negativiteit kan zich alleen maar voeden met negativiteit. Wanneer u negativiteit positief te lijf gaat, zal de negativiteit verdwijnen, vervagen, of in ieder geval zijn relevantie verliezen. U heeft laten zien dat u de dialoog aangaat en samen met de klant naar een oplossing zoekt. U laat zien dat u het beste met hem/haar voor heeft en dat herstelt het vertrouwen.
Zeker nu social media zo’n grote rol spelen in het klantcontact is het goed om iets van uw persoonlijkheid door te laten schemeren. En da’s niet erg! Sterker nog: de mensenfactor is ontzettend krachtig, omdat het emoties losmaakt bij het publiek. Wees alleen wel waakzaam voor het type persoonlijkheid dat u uit wilt stralen. Daar komt nog bij dat u zeer consequent moet zijn in wat u wilt uitstralen. Zorg dat u de juiste ambassadeurs kiest, die passen bij uw merk. Denk dus na en formuleer een vaste formule voor uw merkstrategie. Op deze manier vormt de (potentiële) klant zich een beeld van uw merk, zodra de klant dat beeld op een ander platform weer tegenkomt, geeft dat een gevoel van vertrouwen.
Content marketing werkt , wanneer die geschreven is vanuit een luisterend oor en aansluit op uw doelgroep. Door interessante content te delen laat u zien wie uw merk is, wat uw merk doet en het allerbelangrijkste: wat uw merk kan betekenen voor de (potentiële) klant. Content delen moet echter wel een dialoogvorm aannemen. U moet openstaan voor het commentaar van buitenaf en daar vervolgens op inspelen. Dit is dé manier om met de klant de interactie aan te gaan. Naar elkaar luisteren. Elkaar te leren kennen. Vanuit deze positie weer nieuwe relevante content creëren en verder te bouwen aan het vertrouwen.
Misschien erg afgezaagd om het jaar 2020 mee af te sluiten, maar om te kunnen nemen moet u eerst geven (wederkerigheid) Pas wanneer de (potentiële) klant overtuigd is van uw expertise en oprechtheid, zal deze zich aan u overgeven. Dit gaat niet over één dag ijs. Neem daarom de tijd voor uw klanten, en geef ze alles wat ze nodig hebben. Laat zien wat u voor ze kunt betekenen. En houd dat vol, ook voor het komende jaar. Het levert klantrelaties op voor de lange termijn!
Ben jij benieuwd naar de mogelijkheden van de inbound strategie? Download het gratis e-book over inbound marketing.