Bedrijven spelen hierop in door winacties te starten. Sinds zij actief zijn op social media, ziet u vooral op Facebook steeds meer voorbeelden voorbij komen. Het wordt dus hoog tijd om op een rijtje te zetten wat nu de beste strategie is en of deze in lijn is met de regels van Facebook.
In de Marketing Rendement uitgave van oktober 2012 las ik een artikel over Facebook marketing. Hierin werden vijf principes genoemd die de kern van Facebook marketing vormen:
Of u nu een toonaangevend bedrijf bent of een startende ondernemer: wanneer u veel energie steekt in een Facebook fanpage, wilt u natuurlijk niet dat deze plotsklaps offline wordt gezet. Om dit te voorkomen is het van belang om aandacht de regels van Facebook door te lezen.
De rode draad van deze regels vertelt u dat u Facebook gebruikers niet mag oproepen om acties uit te voeren die Facebook zelf aanbiedt om vervolgens kans te maken om iets te winnen. Like & win behoort nu dus tot de verleden tijd! Sinds het begin van deze maand pakt Facebook dit aan door een flink aantal neppe likes te verwijderen. Snijdt uzelf dus niet in de vingers. Wat u volgens Marketingfacts wel mag doen is verwijzen naar een ander tabblad. Hierop mag je dan de voorwaarde stellen om eerst de bedrijfspagina te liken, voordat je naar de winactie gaat. Om het geheel wat duidelijker te maken, bekijkt u het volgende voorbeeld:
Arke begint hier met een aansporende openingszin, die meteen de sfeer van het bericht weergeeft. Bovendien linkt zij meteen naar de fanpage van Arke. Samen met “Like this page” in de rechter bovenhoek zien we op het eerste gezicht al de twee Call to Actions. Maar de belangrijkste volgt in de tweede zin. Hoewel ik persoonlijk liever een hyperlink had gezien, vindt ik de invulling van de shortened link mooi gekozen.
Maar wat ik hier ook wil aanstippen is de opmerking die Arke plaatst achter de link: Ook mobiel. Een pluim voor Arke. Veel bedrijven schijnen er namelijk nog niet aan te willen denken. Momenteel bezit slechts 16% van de bedrijven een heldere mobiele strategie (Marketing rendement 10-2012, p.16). So become one of them!
De deelnemer wordt getutoyeerd, waaruit blijkt dat Arke zich vooral richt op de doelgroep jongeren. Denk dus ook goed over na de invulling van het perspectief bij de ontwikkeling van uw winactie. Wie wilt u nu echt bereiken?
Wanneer men op de shortened link klikt, landt men op een nieuwe pagina. Arke geeft hier een link naar de actievoorwaarden, iets wat Facebook verplicht. Vergeet hier niet aan toe te voegen dat Facebook op geen enkele manier verbonden is met uw winactie. De oranje Call to Action in het midden contrasteert mooi met de blauw-groene achtergrond.
Om de vraag te kunnen beantwoorden, moet Arke eerst geliked worden. Slim. Als de vraag goed is beantwoord, vraagt Arke de deelname te bevestigen. Zij melden hierbij dat gegevens alleen worden gebruikt voor selectie van de winnaar en om een bericht te plaatsen op de pagina van de deelnemer. Duidelijke privacy voorwaarden stellen, dat is het idee.
Op de bedankpagina spoort Arke aan om vrienden uit te nodigen mee te spelen, een typische Call to Engagement. Om direct leads te genereren, adviseert Hubspot om een formulier toe te voegen, zodat deelnemers extra gegevens achter kunnen laten. Accentueer hierbij alleen u deze informatie ontvangt (en niet Facebook!).
Hubspot tipt om de winactie bovenaan de timeline van uw fanpage te pinnen. Wanneer we naar de fanpage van Arke gaan, zien we dat zij hier niet voor kiezen. Zonde. Wel prijkt de winactie tussen de apps van Arke, die als thumbnails rechts onder de coverfoto staan.
Wat de Guidelines van Facebook nog meer verbieden is het bekend maken van de winnaar op Facebook met link naar zijn of haar profiel. Het is jammer dat Arke in zijn voorwaarden zegt de winnaar via e-mail op de hoogte te stellen. Volgens Hubspot geeft de winnaar op uw website bekendmaken namelijk voordelen. Ten eerste stemt u Facebook hiermee tevreden, ten tweede genereert u meer traffic op uw website en ten derde visualiseert u een tevreden klant. Een echte win-win-win situatie, als u het mij vraagt.
Het klinkt misschien als een open deur, maar veel bedrijven vergeten bij hun winactie waar hun doelgroep echt in is geïnteresseerd. Blijf dus dicht bij uzelf en richt u niet op een potentiële (nieuwe) doelgroep, maar blijf bij uw core business. Geef dus ook iets weg waar uw doelgroep iets aan heeft.
In dezelfde uitgave van Marketing Rendement las een aantal tips met betrekking tot het meten van social media ROI (van Hooijdonk en Wickel, Marketing Rendement 10-12, p.19): gebruik Google Analytics en Kiss-Metrics. Om social media gegevens te verzamelen volstaan SproutSocial, Optify, Salesforce en SugarCRM. Facebook Insights zorgt voor inzicht in het groeien van uw bereik.
Marketing Rendement 10-12