Veel bedrijven focussen op het vinden van meer en meer nieuwe klanten, maar in feite hoeft de aankoop geen eenmalige situatie te zijn. Integendeel! U heeft meer producten en diensten voor uw klanten te bieden, en wie weet wat meer in de toekomst!
Waarom krijgen dan de huidige klanten zo weinig aandacht van het marketing departement? Een reden hiervoor kan bijvoorbeeld het gebrek zijn aan passende marketing campagnes. Gelukkig maakt marketing automation dit makkelijker. De kunst is om de juiste boodschap voor de juiste doelgroep op te stellen, om zo te verdienen op omzet-genererende kansen. Vandaag zeven voorbeelden van hoe u dit kunt doen.
Een van de simpelste manieren om marketing automation te gebruiken om meer omzet te genereren van bestaande klanten - in het bijzonder voor webwinkels - is om te refereren aan eerdere aankopen van de klant. Sommige bedrijven investeren in ontwikkelde aanbevelingsmechanismen zoals Amazon deze heeft, terwijl anderen handmatige aanbevelingen gebruiken. Wat uw aanpak ook is, denk aan wat uw huidige klant zal interesseren gebaseerd op wat hij al bij u heeft gekocht.
Een duidelijk overzicht in het gedrag van uw klant wanneer zij uw website bezoeken zorgt voor kansen om creative marketing automation campagnes te starten. Vergeet niet dat uw klanten eigenlijk ook weer uw leads zijn! Laten we deze klant als voorbeeld nemen: zij hebben een prijspagina bezicht en zelfs een prijsgids gedownload!
Wat nu te doen? Waar duid het op als iemand een prijspagina bezoekt en prijsinformatie download? Zoals ieder andere lead - of het nu een huidige klant is of niet - dit is het teken van iemand die geïnterreseerd is in de oplossingen van uw bedrijf voor hun probleem! Dus wat doet u nu? U stuurt een geautomatiseerde email die een demo van uw product aanbied, of een gratis gesprek waarin u hen verteld hoe uw product in hun bedrijf kan worden geïmplementeerd. Dit is een gemakkelijke manier om marketing software te gebruiken om klanten verder te helpen die aangeven meer van uw bedrijf te willen kopen.
Veel bedrijven hebben een sterke salescultuur gesteund door een krachtige marketing machine, maar ze laten zich omzet door de vingers glippen door een gebrek aan service. Met andere woorden, ze kunnen enorm veel leads genereren en deze converteren naar klanten, maar ze zijn niet zo goed in het houden van deze klanten. Bedrijven die dit probleem tegenkomen verliezen omzet, in termen van meer verkopen en het verhogen van de 'lifetime value' van de klant. Ongelukkige klanten zijn ontevreden met het product of de service die ze hebben ontvangen en zijn daardoor minder snel geneigd om meer te kopen.
Met marketing automation vindt u snel uit welke klanten uw website niet zo frequent meer bezoeken, of wie zich van uw emailnieuwsbrief heeft uitgeschreven. Deze klanten verdienen extra aandacht. De reden voor hun vertrek is het verbeterpunt van uw organisatie.
Gelukkige klanten zijn diegenen die het meest waarschijnlijk weer van u zullen kopen. Dus uiteraard houdt u hier regelmatig contact mee. Maar deze gelukkige klanten kunnen ook nieuwe klanten op uw pad zetten, in het bijzonder wanneer u nieuwe producten en diensten lanceerd. Begin ermee hen te behandelen als de speciale klant die ze zijn: wanneer u bijvoorbeeld een nieuwe productlijn uitrolt die bij hun aankopen past, stuur hen dan een preview om hen uit te nodigen voor de voorverkoop. Maak hen deel van de beta (test) groep, vraag om hun feedback en geef ze hiervoor een kleine korting. Maak het daarna voor hen mogelijk om via email en sociale media het nieuws van uw laatste release te delen met hun vrienden, familie en collega's.
Bepaalde typen bedrijven en industriën hebben hoogseizoenen en laagseizoenen, en hun budgetten volgen een gelijkmatige kalender. Dit betekend dat er ieder jaar weer tijden zijn dat uw klanten meer in kas hebben dan gemiddeld, en u wilt dan uiteraard de plaats zijn waar zij dit uitgeven. Neem dus een kijkje in uw database: welke industriën en typen bedrijven zijn er aanwezig in uw klantenbestand? Wanneer zijn de topmomenten voor deze bedrijven? Bijvoorbeeld voor een ijsfabriek, de zomer en voor een paraplufabriek, de herfst. Zorg dat u erbij bent met marketing automation!