Veel ondernemers zijn sceptisch als het gaat om Facebook advertenties. Tot welke groep behoort ú?
Je hebt in het verleden gebruik gemaakt van Facebook Ads, maar gezien de teleurstellende resultaten heb je jouw geloof in Facebook Ads verloren.
Je hebt nog nooit gebruik gemaakt van Facebook Ads omdat jouw marketingbudget niet aan de boom groeit en je denkt dat het de investering niet waard is.
Je hebt in het verleden gebruik gemaakt van Facebook Ads en je hebt er enig resultaat mee behaald, maar je zou graag nog betere resultaten willen behalen.
Herken je jezelf in een van de bovenste drie categorieën? Dan heb ik een aangename verrassing voor je! Onlangs stuitte ik namelijk op een artikel van Amy Porterfield, bomvol met waardevolle tips om meer conversie met Facebook advertenties te behalen. Benieuwd? Lees dan snel verder!
Brian Moran, Facebook expert & oprichter van Get10000Fans.com
Veel bedrijven die adverteren op Facebook leggen de focus op het aantal fans dat ze genereren. Het hebben van een flinke fanclub is natuurlijk egostrelend, maar laten we eerlijk zijn: fans die niet kopen, daar koopt je ook niets voor! Wat pas écht interessant is, is het aantal clicks dat je weet te converteren naar een klant, en hoe snel die conversie plaatsvindt.
Nu is de hamvraag: hoe doet je dit? Het is in feite heel simpel: analyseer jouw website en bepaal welke pagina de meeste sales binnenhaalt. Pas deze aan op jouw Facebook traffic, en link jouw advertenties op Facebook naar deze ‘pagina van fortuin.’
Isaac Wardell, Social Media Strateeg op IsaacWardell.com
Weet je hoe groot jouw bereik is met een reguliere post op jouw bedrijfspagina? Ongeveer 16% van jouw fanbase, aldus Facebook. Ai, dat moet beter kunnen! En dat kan gelukkig, met Promoted Posts. Deze feature zorgt ervoor dat updates langer in de news feeds van jouw fanbase staan. En dat niet alleen, het zijn, naast Facebook Offers, de enige advertenties die ook het mobiele publiek bereiken, een publiek dat maar liefst 70% van het totale Facebook traffic in beslag neemt. Marketingfacts heeft de effectiviteit van Promoted Posts onderzocht aan de hand van een experiment en wat blijkt?
Je bereikt een groter deel van jouw fanbase. In het experiment was dit maar liefst 57%
Je genereert meer engagement. Er wordt meer gereageerd op Promoted Posts. Ook de Click Through Rate (CTR) is opvallend groot: 5,74% ten opzichte van 0,20% voor een gemiddelde sponsored story.
Meer viraliteit. De viraliteit bereken je door het aantal mensen dat over je praat te delen door het aantal mensen dat je post heeft gezien. Je zou het misschien niet zeggen, maar uit het experiment bleek dat de interactie sterker is toegenomen dan het bereik.
Wel dien je voorzichtig te zijn met de frequentie van Promoted Posts, anders bestaat de kans dat ‘fans’ jouw berichten gaan verbergen.
Dave Kerpen, bestseller van New York Times en CEO van LikeableMedia.com.
Andrea Vahl, co-auteur van Facebook Marketing voor Dummies & Community manager van Social Media Examiner.
Je advertentie kent een tekst- en een afbeeldingsgedeelte.
De ruimte voor de afbeelding bedraagt 100 x 72 pixels. Gooi jouw creativiteit in de strijd en kies een afbeelding die de aandacht trekt. Hierbij functioneren foto’s van mensen over het algemeen beter dan een logo. Laat zo mogelijk ruimte over in dit afbeeldingsgedeelte voor een Call-To-Action waarvan je denkt dat deze een hoge CTR teweeg brengt.
Gebrek aan inspiratie? Werp dan eens een blik op de Facebook advertenties van andere bedrijven.
Victoria Gibson, Facebook Ads Specialist op FB Ad Queen.
De nieuwe apllicatie Facebook Offers is een geweldige kans voor (lokale) onderneming om likes naar sales te converteren. Met de feature kunt je namelijk jouw eigen aanbiedingen ontwerpen in de vorm van een coupon. Wanneer je een aanbieding hebt geplaatst, zal deze in het nieuwsoverzicht van al jouw fans te zien zijn. Als fans aangeven dat ze de aanbieding willen ontvangen, wordt er een email gestuurd naar het geregistreerde email-adres. Met deze email kan men de korting of aanbieding verzilveren in de winkel.
Buiten het feit dat je deze aanbiedingen gratis kunt ontwerpen, kent Facebook Offers twee andere grote voordelen:
Sharing is caring. Een goede aanbieding zal niet beperkt blijven tot jouw eigen fanbase: de aanbieding zal worden gedeeld in het netwerk van de fans. En dat betekent dat je een enorm bereik heeft!
Naast de Promoted Post verschijnt ook deze vorm van adverteren in de newsfeeds van mobiele gebruiken. En zoals je eerder heeft kunnen lezen is het aandeel van mobiele Facebook gebruikers ontzettend groot.
Je kunt jouw Facebook Offer nog eens extra promoten door hier een Facebook Ad van te ontwerpen. Op deze manier bereikt je ook gebruikers die (nog) geen fan van jouw pagina zijn. Een zeer groot voordeel is bovendien dat lezers deze aanbieding via de Facebook advertentie meteen kunnen claimen én delen, en dat maakt dat je zeer goede resultaten kunt behalen.
Met dank aan Amy Porterfield