Nu de temperatuur weer daalt, wordt het tijd om uw klanten ‘warm’ te houden, in de marketingwereld beter bekend als lead nurturing. Leadgeneratie steelt echter vaak de meeste aandacht van marketeers en daarom staat het warm houden van de contacten vaak als een muurbloempje in een hoekje. Volgens een online survey van Direct Marketing Association/Winterberry Group “Quarterly Business Review” besteden marketeers meer dan de helft, namelijk 61,7% van hun marketing budget aan leadgeneratie. Maar wanneer leads echter een product bij u consumeren, gaat er een wereld van mogelijkheden voor u open om de lead nog meer producten aan te bieden. Een van de uitgelezen strategieën hiervoor heet e-mail marketing.
Helaas staat e-mailmarketing vaak onderaan de lijst met prioriteiten en schiet een strategisch design er vaak bij in. Lees daarom deze essentiële tips, want een goed design kan uw Click Through Rates laten exploderen!
De opbouw van een e-mail beïnvloedt de perceptie van de ontvanger in grote mate. U kijkt toch ook raar op als u een hand met zes vingers op tv ziet of iemand met drie ogen? De invulling bepaalt dus uw Click Through Rates. Vooral bij het plaatsen van afbeeldingen worden vaak onnodige fouten gemaakt. De afbeelding figureert als aandachtstrekker en is daarmee in e-mail marketing het grootste goed. Besteed daarom eens aandacht aan de volgende criteria:
Helaas schermt de inbox visuele content vaak uit veiligheidsoverwegingen af. Plaats daarom altijd tekst boven het plaatje en vul daarnaast een aantrekkelijke alt tekst in. Zo kan u alsnog mensen informeren en CTR’s genereren. Kijk maar eens naar deze prachtige infographic van Litmus.com.
Als online marketeer klinkt het u misschien onnatuurlijk in de oren, maar teveel kolommen en velden zijn voor e-mails not done. De informatie die men in een eenduidig design presenteert, komt het beste uit de bus op allerlei soorten apparaten. Kolommen en velden dreigen namelijk snel te verschuiven en hiermee verliest u leesbaarheid.
Ondanks dat de technologie het toelaat, raden wij het af video’s in te sluiten in uw e-mail. U dringt zichzelf te veel op en geeft e-mail ontvangers niet de kans zelf te kiezen voor deze informatie. Verleid de ontvanger dus met een Call To Action en laat hen ‘landen’ op uw webpagina. Zo verkleint u tevens de kans op een lange laadtijd, een van de toppers in de lijst van irritaties op het web.
De term Call to Engagement wint steeds meer terrein in de online marketing. Links naar social media pagina’s tonen de e-mail ontvanger de mogelijkheden hun stem te laten horen, u ontwikkelingen als bedrijf te volgen en deel te nemen aan interacties tussen bedrijf en consument. Maak dus ruimte voor de promotie van uw social media links. Als voorbeeld hieronder een schitterende Call To Engagement van B2C bedrijf Topshop.
Wij denken dat de ware fashionista deze kans niet laat liggen! Topshop besteedt dus veel ruimte aan social media en plaatst deze links niet tussen de standaard ‘unsubscribe’ en ‘ contact customer services’ links.