Staat u er wel eens bij stil hoeveel het binnenhalen van leads u eigenlijk kost? Leadgeneratie kan namelijk heel wat tijd, energie en geld kosten wanneer dit niet op de juiste manier wordt gedaan. Veel bedrijven spenderen zoveel geld aan leadgeneratie dat ze precies quitte spelen als ze de opdracht binnenhalen, bijvoorbeeld omdat ze nog traditionele marketingmethoden inzetten, zoals mailing en telemarketing. Zonde! Gelukkig kan het goedkoper én beter!
Goedkoper leads genereren doe je met deze 5 gouden tips!
Impact beschrijft in een artikel vijf manieren om de kosten per lead te verlagen. Wij delen deze tips graag met u in dit artikel.
1. Neem uw marketingstrategie eens grondig onder de loep.
Allereerst is het verstandig om uw marketingstrategie eens flink onder de loep te nemen. Kijk hierbij niet naar hoeveel leads en klanten u de afgelopen maand hebt binnengehaald, maar hoeveel dat heeft gekost. Wat gebeurt er eigenlijk met uw marketingbudget? Wordt het wel efficiënt besteed en valt er niet meer uit te halen?
Wellicht maakt uw bedrijf nog gebruik van ouderwetse marketingmethoden om leads te genereren, zoals outbound marketing. Outbound marketing was jarenlang dé methode om te adverteren. Voordat internetmarketing razend populair werd, deden veel bedrijven aan mailing, telemarketing en reclame op beurzen om hun bedrijf te promoten en klanten te werven. Hiermee drongen ze zich op aan potentiële klanten.
De tijden zijn echter veranderd: internetmarketing is het helemaal, net als inbound marketing. Inbound marketing is dé manier om potentiële klanten aan te trekken in plaats van ze te pushen. Behalve dat potentiële klanten hier een stuk blijer mee zijn, bespaart u met inbound marketing een hoop geld per lead. Terwijl de gemiddelde outbound lead zo'n €271 kost, kost de gemiddelde inbound lead u slechts €106 (HubSpot).
2. Hoger eindigen in organische zoekresultaten.
Adverteren kost geld, maar een hoge positie in Google is gratis. Organische zoekresultaten zijn websites die in de normale zoekresultaten van zoekmachines komen te staan als mensen ergens naar zoeken, dus niet de pay-per-clickcampagnes waarvoor u moet betalen.
Wist u dat 78% van de internetgebruikers online onderzoek doet naar producten? Dat is des te meer een reden om hoog in Google te komen. Schenk daarom aandacht aan uw online leadgeneratie. Natuurlijk is het niet eenvoudig om hoger in Google te komen, maar met de juiste SEO-technieken komen uw website en webpagina's hoger in zoekmachines en genereert u meer kwalitatieve leads.
Een zoekwoordenonderzoek en –analyse helpen u te achterhalen welke zoekwoorden uw online vindbaarheid het beste kunnen verbeteren. Google is de nieuwe Gouden Gids geworden, maar dan gratis!
Door op ineffectieve geprinte advertenties te besparen en u in plaats daarvan op zoekmachine-optimalisatie te richten, komt u hoger in zoekmachines en genereert u veel meer leads voor veel minder geld.
3. Ga zakelijk bloggen.
Volgens onderzoek van HubSpot is zakelijk bloggen het beste voorbeeld van "kosten die lager zijn dan gemiddeld". Zakelijk bloggen is de ideale manier om meer kwalitatieve leads naar uw website te trekken. Hoe meer pagina's van uw website in zoekmachines zijn geïndexeerd, hoe groter de kans dat u gevonden wordt. Dat is het idee achter inbound marketing met de HubSpot marketingautomatiseringssoftware.
Bedrijven die bloggen hebben 55% meer bezoekers dan bedrijven die dat niet doen, dus het is een waardevolle marketingtactiek. Aangezien elk blogartikel volledig geoptimaliseerd kan worden voor zoekmachines, is elk blogartikel een kans om meer zoekverkeer naar uw website te krijgen.
4. Profiteer van de voordelen social media marketing.
Social media behoren helemaal tot het digitale tijdperk en vormen de manier om met elkaar te communiceren en in contact te blijven. Net als bij andere inbound-marketingmethoden zijn social media gratis te implementeren en te gebruiken. Wanneer u waardevolle content op uw website op social media deelt of gewoonweg laat zien dat u expert bent in uw vak, bent u een eind op weg om een uitgebreid, trouw publiek op te bouwen.
Minstens zo belangrijk is dat u daadwerkelijk met uw publiek communiceert. Zo blijft u in contact met uw niche en blijft u op de hoogte van de wensen en behoeften van potentiële klanten. Social media, met name LinkedIn en Twitter, vormen gratis advertenties. Gebruikers van sociale media gebruiken deze niet alleen voor contact met vrienden en kennissen, maar ook om informatie te vergaren over bedrijven en producten.
5. Doe aan e-mailmarketing.
Mailing kan erg duur zijn, zeker als u weet hoe weinig mensen erop zitten te wachten en hoeveel ongewenste reclame genadeloos in de oudpapierbak belandt. E-mailmarketing is daarentegen veel doelgerichter, vooral als u de marketingsoftware van HubSpot gebruikt. Door gesegmenteerde e-maillijsten samen te stellen die gericht zijn op specifieke leads en de manier waarop die zijn gegeneerd, is uw e-mailcampagne een stuk effectiever (en goedkoper) dan welke mailingcampagne dan ook.
Bron: Impact.