De vraag cirkelde al een paar dagen
Maar wat is nu het aantal blogs anno 2012? Met eenzelfde exponentiële factor (de exponentiële groei is de afgelopen 2 jaar nagenoeg hetzelfde geweest) zal naar schatting het internet in oktober 2012 maar liefst 201 miljoen blogs omvatten.
Kortom: u heeft heel wat fanatieke bloggers om tegen op te boksen! Hoe blijft u deze moordende concurrentie een stapje voor? In deze blog leert u hoe u op 8 manieren gewilde blog content kunt produceren!
Controversie kan u maken of breken. Wanneer u controversie gebruikt om mensen te beledigen, zult u de plank volledig misslaan. Echter, u kunt controversie ook gebruiken om een vurige discussie te initiëren, en dat kan op 3 manieren interessant zijn:
Veel lezers hebben een brandend verlangen om hun mening met de wereld te delen. Wanneer een controversieel onderwerp ter sprake komt zal de betrokkenheid (engagement) stijgen, en hiermee ook het aantal views en comments.
Wanneer u een discussie (met artikel link) in een LinkedIn groep begint die de lezer triggert om op het onderwerp in te gaan, zal uw artikel stijgen in de rankings van ‘most popular discussions.’ Ook kunt u de ‘top influencer’ van de week worden. Dit zorgt ervoor dat uw artikel vaker gelezen wordt.
U bouwt een relatie op met de lezers door zelf mee te praten in de discussie. Het is een geweldige kans om uw netwerk uit te breiden.
Het is dus zeker geen fout initiatief om ook een keer de andere kant van de zaak te belichten.
Gebruik het laatste nieuws als bron van inspiratie. Wanneer u de eerste bent om het laatste nieuws te verspreiden, zal het aantal lezers gegarandeerd omhoog schieten. Immers blijft ook de lezer graag op de hoogte. Bovendien profileert u zichzelf op deze manier niet alleen als expert, maar ook als nieuwsbron.
U hoeft natuurlijk niet elke dag het hele internet af te struinen naar het laatste nieuws: zo zou u bijvoorbeeld een RSS reader kunnen gebruiken om alle nieuwsberichten te verzamelen die gerelateerd zijn aan uw branche. Een andere handige tool is Google Alerts. Met deze tool kunt u keywords opgeven. Iedere keer als deze keywords verschijnen op webpagina’s, krijgt u een e-mailmelding van Google.
Facebook is een waardevolle bron van informatie, aangezien een groot gedeelte van uw prospects zich op dit netwerk bevindt. Gebruik uw bedrijfspagina om nieuwe content te genereren, door alle comments door te spitten die uw fans hebben achtergelaten. Hoogstwaarschijnlijk komt u vragen tegen die ook weleens erg interessant zouden kunnen zijn voor de andere klanten. Deze vragen zou u kunnen verwerken in uw blogtitel. Op zoek naar meer Facebook vragen? Dan zou u ook eens een kijkje kunnen nemen in de keuken van de concurrent. Grote kans dat u ook hier waardevolle content aantreft.
“LinkedIn is like Facebook, only dressed in a suit and tie,” aldus John Bonini, (Impactbnd).
Net als Facebook is LinkedIn een geweldig medium om te netwerken én om nieuwe blog inspiratie op te doen. Zo zou u in de groepen al een heleboel vragen kunnen tegenkomen die de prospect bezighouden. Het kan echter nog gemakkelijker, met LinkedIn Answers. Het principe is simpel: de prospect vraagt, en u geeft antwoord. Op deze manier kunt u zich profileren als expert, maar het gaat verder dan dat: LinkedIn Answers is een snoepwinkel als het gaat om vragen die u voor uw blogartikelen kunt gebruiken. Sorteer de vragen op industrie en u heeft bij wijs van spreke een leven lang aan blog titels.
Of u nu op zoek bent naar informatie over #metaalbewerking, #zoekmachinemarketing of #creatiefschrijven, Twitter vindt het allemaal, met dank aan de hashtags. Wanneer u zoekt op relevante hashtags, zal het Twitter Universum u gegarandeerd interessante content voorschotelen, die u vanzelfsprekend weer kunt gebruiken voor uw blogs.
Met de komst van social media is het bedrijfsleven van de concurrent een open boek, en daar mag u best een slaatje uit slaan. Over welke topics schrijft de concurrent in zijn blogs? Zijn er topics die belachelijk veel engagement krijgen? Zo ja, dan kunt u deze onderwerpen gebruiken voor uw eigen blogartikelen. Vanzelfsprekend is het spieken bij de concurrent slechts bedoeld om uw eigen creatieve proces een boost te geven. Authenticiteit is een absolute noodzaak voor succes. Waak er daarom voor dat er geen zinnen of delen letterlijk worden overgekopieerd.
In punt 3, 4 en 5 heeft u al gelezen hoe u blog inspiratie kunt opdoen door uw sociale media goed in de gaten te houden. Nu is het tijd om zelf een vurige discussie op te laten laaien… Tijd voor crowdsourcing. Stel via sociale media een vraag aan de prospects. Dit kan een vraag zijn met betrekking tot een bepaald onderwerp. Nog beter is om uw volgers te vragen waar zij graag meer over willen weten. Het verhoogt de engagement van uw volgers, en bovendien maakt het de keuze voor een nieuw blog onderwerp buitengewoon gemakkelijk.
Waarschijnlijk treft u elke dag wel een gezonde dosis e-mails in uw mailbox aan. Sommigen van deze e-mails zullen van uw leads of reeds bestaande klanten afkomstig zijn, in de vorm van een klacht, een compliment, een vraag of opbouwende kritiek. Vooral de vragen zijn interessant, aangezien u deze rechtstreeks kunt gebruiken voor uw blogartikel. En onthoud: domme vragen bestaan niet! Vragen die voor u vanzelfsprekend of overbodig zijn zouden (in een later stadium) absoluut waardevol kunnen zijn. Het is daarom zaak om alle gestelde vragen uit uw e-mails te filteren.
Met dank aan impactbnd
Leer met deze inleiding op Leadgeneratie hoe u succesvol leads genereert.
|