Inbound Blog | One4Marketing | The Inbound Company

De thought leader als koning der content: bezit u de 10 kwaliteiten?

Geschreven door Driek Geurtsen | 23 augustus 2012

 

De tijd van misleidende en ongefundeerde boodschappen is voorbij. Waardevolle, relevante content neemt de macht over, en vanuit deze  vruchtbare bodem van kennis heeft zich een nieuwe strategie ontkiemd:  de thought leadership strategie. Een strategie waar volop de vruchten van geplukt kunnen worden!

Daarbij wil ik één misverstand uit de wereld helpen. Content is de basis van thought leadership, maar er komt meer bij kijken. De thought leader is een kennisguru en een toonbeeld van expertise, innovatie, betrouwbaarheid en inspiratie op een bepaald vakgebied. Anders gezegd: iedere thought leader beheerst excellente content, maar niet iedereen die excellente content bezit mag zichzelf een thought leader noemen.

Wel kan ik u dit vertellen: met een uitmuntende content marketing strategie bent u op de goede weg naar een thought leadership status. Hieronder staan 10 kwaliteiten uitgelijnd waarin iedere thought leader zich kan vinden. Ook voor u is het een goede checklist: bezit u alle 10 de kwaliteiten?

 

De thought leader..

 

#1 ..focust zich op zijn doelen

De succesvolle marketeer zal het niet ontkennen: u moet frequent, het liefst meerdere malen per dag, content publiceren om de concurrentie voor te blijven. Het is daarom belangrijk om uw doelen vast te stellen. De thought leader houdt zijn doelen altijd voor ogen bij het creëren van content.

Tip: noteer uw doelen in termen van frequentie en resultaat. Hoe vaak wilt u wekelijks een blog publiceren? Hoeveel e-books wilt u maandelijks publiceren? En wat is het beoogde resultaat van deze content? Dit wil zeggen: hoeveel leads en traffic wilt u genereren met uw content? Het is aan te raden deze doelen vast te leggen in bijvoorbeeld een excel bestand.
Extra tip: implementeer in ieder stuk content een CTA; dit bevordert de leadgeneratie.

 

#2 ..dient zich aan de deadlines te houden

De doelen zijn vastgesteld, nu is het tijd om deze doelen in de praktijk te brengen. Het maken van een publicatieschema en het vaststellen van deadlines is hiervoor een noodzaak.

Tip: maak een editorial calender en, nog belangrijker, houd u hieraan! U kunt dit doen in een Excel bestand, met een Google calender, of voor de liefhebben, de doodgewone papieren versie. Bepaal op welke dagen u blogs en social media posts wilt publiceren en besluit vervolgens welke keywords u voor de content wilt gebruiken. Voor content op de langere termijn, zoals e-books en website-optimalsiatie, stelt u een deadline en ook deze zet u in de kalender.

 

#3 ..baseert zijn gegevens op meerdere bronnen

Het is niet verstandig om uw gehele content op één bron te baseren, zeker als de expertise van deze bron niet zeker is. De thought leader baseert zijn gegevens op meerdere bronnen, en heeft bovendien de connecties om aan de juiste informatie te komen.

Tip: voor een goede database is het aan te raden een RSS reader te implementeren met websites die gerelateerd zijn aan uw branche. Op deze manier blijft u op de hoogte van het laatste nieuws omtrent uw industrie en heeft u tegelijkertijd meerdere bronnen om op te bouwen. In dit artikel van Frankwatching leert u hoe u de RSS reader op 10 manieren kunt gebruiken. Een andere mogelijkheid is het interviewen van experts. Zij kunnen een goede bijdrage leveren aan de kwaliteit en betrouwbaarheid van uw content.

 

#4 ..heeft oog voor detail

Details maken het geheel. Voor een onschendbaar professioneel resultaat van uw content is het daarom van essentieel belang om een piekfijn stukje content te verzorgen. De thought leader onderschat dan ook nooit het belang van een correcte spelling en grammatica, en besteedt zorg aan het kiezen van een pakkende titel en overzichtelijke tussenkopjes.

Tip: laat de kwantiteit nooit ten koste gaan van de kwaliteit! Zoiets simpels als de titel kan al bepalend zijn voor het succes van een blog artikel. Zorg daarbij altijd voor een goede spellingscontrole, want een klein foutje is snel gemaakt. Perfectionisme is de norm voor de thought leader.

 

#5 ..is een onuitputtelijke bron van inspiratie

De thought leader is consistent in het publiceren van zijn content. Er is nooit sprake van een gebrek aan inspiratie, omdat hij uit alles en iedereen zijn inspiratie kan halen.

Tip: ten eerste moet ik vermelden dat er natuurlijk geen vaste spreuk is die kan voorkomen dat u ooit zonder inspiratie komt te zitten. Inspiratie haalt u uit het dagelijks leven, het televisiejournaal of uit blogs met betrekking tot uw industrie. Voor wie zich toch in het nauw gedreven voelt, biedt Hubspot u een e-book aan met 100 ideeën voor content creatie.

 

#6 ..denkt als een leermeester

De thought leader is niet alleen een marketeer, maar ook een leermeester, die zijn kennis wil delen met de klant. Hij biedt kwalitatieve content die de klant helpt bij het maken van een kwalitatieve keuze.

Tip: deel uw kennis, maar dring het niet op. In andere woorden: don’t push it!
Focus u op kwalitatieve content die betrekking heeft op uw branche, zonder hierbij direct reclame te maken voor uw eigen producten. U zult zien dat zodra u waardevolle content produceert, de leadgeneratie ongekende hoogtes zal bereiken.

 

#7 ..houdt ten alle tijden de prospect in zijn achterhoofd

De thought leader houdt bij alles wat hij doet de ideale klant in zijn gedachten. Hij kent de verlangens en problemen van de klant en creëert op basis hiervan content die het leven van de prospect een stukje aangenamer kan maken.

Tip: oriënteer u, vóór het schrijven van content, op de prospect. Wat ontbreekt er nog in zijn leven? Zijn er problemen die u voor haar kunt oplossen?  Stel uzelf de vraag bij het schrijven van content of het topic toegevoegde waarde heeft voor de ideale klant. Op deze manier kunt u al heel snel een groot aantal topics van uw lijst afkruisen.

 

#8 ..denkt als een uitgever

De thought leader moet af en toe uit zijn marketingrol stappen en een mindswitch maken naar de mindset van een uitgever. Het is best logisch als je erover nadenkt: content is een belangrijk onderdeel van marketing, en een uitgever is nu eenmaal een content professional.

Tip: adopteer de mindset van een uitgever. In dit artikel van Hubspot staan 8 waardevolle tips om te leren denken als een uitgever.

 

#9 ..kent de balans tussen kwaliteit en kwantiteit

Zoals in punt 2 genoemd, mag de kwantiteit nooit ten koste gaan van de kwaliteit. Echter kent een dag in het leven van de thought leader maar 24 uur en dat betekent dat er toch een bepaalde balans moet zijn tussen kwaliteit en kwantiteit. U moet zich immers wel aan uw editorial calender houden. De creator heeft daarom een evenwicht gevonden tussen kwaliteit en kwantiteit.

Tip: analyseer de content uit uw verleden, en zeef hieruit de artikelen waarmee u het meeste succes heeft geboekt. Deze analyse kunt u maken op basis van het aantal views en/of leads dat uit de content is voortgevloeid. Wat zijn de topics en karakteristieken van de content? Het is de kunst om de sleutelelementen voor succesvolle content vast te stellen en deze in toekomstig werk toe te passen. Het ontwerpen van een vast format kan u in de toekomst veel tijd besparen, waardoor zowel kwaliteit als kwantiteit gewaarborgd blijven.

 

#10 ..verbetert zichzelf constant

De thought leader is, net als u, niet geboren als een fortuinlijke marketeer. Hij heeft met vallen en opstaan de top bereikt, maar dat zal hem er niet van weerhouden om zichzelf constant te blijven verbeteren.

Tip: Meet en analyseer uw resultaten constant en identificeer welke content voor u het meest effectief is. Wat heeft de meeste views en leads opgebracht? Of zijn er specifieke artikelen die veel positieve comments hebben gekregen? Geven de statistieken weinig duidelijkheid, dan zou u kunnen overwegen een A/B-test uit te voeren op bepaalde elementen om de effectiviteit van CTA’s, illustraties en andere elementen te testen.

 

Wat is de 11e kwaliteit van een top content creator?

Bron: Hubspot