Marketing Persona's zijn zogenaamde archetypes die de verschillende soorten gedrag en doelen beschrijven van uw potentiële klanten. Wanneer u uw klantenbestand segmenteert in verschillende groepen die met elkaar veel overeenkomsten hebben, kunt u hen effectiever benaderen en hen de content, de aanbiedingen en de ondersteuning verlenen die bij hun specifieke situatie past.
Om dit te realiseren maakt u eerst een ruwe profielschets van uw type lead of klant. Ieder 'karakter' krijgt specifieke eigenschappen toegeschreven op basis van wat hij of zij probeert te bereiken. Ook vertoond gedrag tijdens eerdere interactie met deze klant speelt hierin een belangrijke rol. Concluderend vormen deze eigenschappen de basis van uw marketing persona's en zullen uw gids zijn wanneer uw hen online wilt bereiken.
Naam en Foto Persona - Uw persona's moeten een naam hebben en een herkenbare foto, bij voorkeur geen cartoon dus. De naam moet zodanig de eigenschappen van de persoon vangen dat deze erg herkenbaar is. Bijvoorbeeld: wanneer uw hamburgers verkoopt en u heeft een persona die alleen hamburgers haalt en nooit wat anders, dan zou u deze persoon 'Hamburger Henkie' kunnen noemen. Wanneer u ieder persoon een naam en foto heeft gegeven, kunt u visualiseren hoe u deze potentiele klanten gaat benaderen en ondersteunen.
Professionele informatie - Ga na wat uw persona doet op een doorsnee dag. Zijn of haar rollen, verantwoordelijkheden, uitdagingen en doelen zullen u helpen content te creëren dat op zijn of haar situatie gericht is. Wat is de baan van uw persona? In welk stadium bevind zijn of haar carriëre zich? Tegenover wie is de persona verantwoordelijk? Gebruik alle informatie die u heeft om deze vraag te beantwoorden, maar gebruik ook wanneer nodig uw fantasie.
Persoonlijke achtergrond - U hebt in grote lijnen al een profiel geschetst, nu is het tijd om dit in te kleuren. Wat is de favoriete vrijetijdsbesteding van deze persoon? Hoe oud is hij of zij? Gehuwd, kinderen, vakantiebestemming? Deze onderwerpen zorgen voor aanknopingspunten bij een persoonlijke benadering.
Marketing Persona's zijn een essentieel element van iedere succesvolle inbound marketing strategie. Marketing persona's geven u de mogelijkheid om:
Interne begrippen te gebruiken - Persona's dienen als interne afkorting of synoniem wanneer uw met uw collega's praat over verschillende types klanten. Wanneer u bijvoorbeeld refereert aan 'Hamburger Henkie' weet iedereen binnen uw marketing en sales team over wie u het heeft. Ook weten zij dan hoe deze persoon over het algemeen benaderd moet worden, wat zijn of haar pijnpunten zijn en hoe deze het beste kunnen worden opgelost.
Meer kwalitatief hoogstaande traffic, leads en klanten genereren - Wanneer u de diverse klantgroepen heeft geprofileerd, is het gemakkelijk om hen uw salesfunnel in te leiden. Hoe meer informatie over de verschillende groepen bekend is, hoe doeltreffender u hen kunt benaderen. Met de juiste zoekwoorden, op de juiste social media, met de juiste mails, ect.
Een diepere klantrelatie opbouwen - Hamburger Henkie koopt meer en betaald beter wanneer u zich in zijn schoenen kunt verplaatsen en hem en zijn voorkeuren kent. Uiteindelijk leid dit tot een professionelere klantenservice, trouwere klanten en een relatie voor de lange termijn.
Meer weten over Marketing Persona's, inbound marketing of online gevonden worden? Stel uw vragen gerust via onze contactpagina.