We worden gebombardeerd met berichten over sociale media. Wees gerust, een preek over het belang van deze social networks in het bedrijfsleven zal u bespaard blijven. Wel laat ik u enkele feiten zien. Want hoe succesvol zijn B2B- en B2C marketeers nu eigenlijk op de sociale netwerken anno 2012?
B2B bedrijven hebben veelal succes ervaren met het opdoen van kennis over de lead, het verbeteren van de SEO resultaten en het verkrijgen van nieuwe business-contacten.
B2C bedrijven hebben vooral succes als het gaat om het opbouwen van een leger van loyale fans.
De populairste netwerken onder de B2B marketeers zijn Facebook, Twitter, LinkedIn en blogs. De B2C marketeers nemen hierbij op Facebook de overhand met een gebruik van 96%.
Marketeers besteden nog altijd een groot deel van hun tijd aan sociale media. 59% investeert meer dan 6 uur per week aan sociale media.
33% investeert zelfs meer dan 11 uur per week aan bijhouden van zijn sociale netwerken. B2C marketeers spenderen hierbij vooral hun tijd op Facebook.
In deze driedelige blog leert u hoe u sociale media effectief kunt gebruiken bij het zakendoen. Het eerste netwerk dat onder de loep wordt genomen is LinkedIn.
Uw LinkedIn-profiel is uw online visitekaartje én CV. Zorg daarom
Profielfoto
‘What you see is what you get.’ Ik hoef u waarschijnlijk niet uit te leggen dat het plaatsen van een professionele foto een absolute must is.
LinkedIn URL
Iedereen die een profiel aanmaakt op LinkedIn krijgt een URL toegewezen. Wat velen niet weten is dat deze URL, die vaak uit een brei van cijfers en letters bestaat, gecustomized kan worden. Dit doet u door naar uw bewerkbare profiel te gaan (Profile --> Edit profile). Vervolgens ziet u achter uw Public Profile een edit-optie staan. Hier kunt u uw URL wijzigen. Het is aan te raden deze brei te vervangen door uw voor- en achernaam.
Contactgegevens
Zorg voor voldoende contactgegevens op de website. Een specifiek adres is niet altijd nodig, een telefoonnummer en/of e-mail-adres kan nooit kwaad. Dit maakt het bovendien makkelijker voor bekenden om u als connectie toe te voegen, aangezien er vaak om een e-mail-adres wordt gevraagd.
Shining summary
Experience en education levert doorgaans voor de meeste LinkedIn-gebruikers geen problemen op: u voert de betreffende instantie, functie en het jaar van deelname in en tadá: een prachtig profiel. Wanneer de gebruiker aanstrandt bij het kopje summary, scrollen ze echter stilletjes door.
Jawel, veel gebruikers van LinkedIn blijken het verdomd moeilijk te vinden om een samenvatting over zichzelf te geven. Toch maar doen! De summary geeft uw profiel een quasi-persoonlijk tintje, en dat is vaak juist datgene wat de prospects zo interessant vinden.
Recommendations
No need to say more. Met een flinke collectie aanbevelingen zal er weinig twijfel bestaan over uw expertise.
Plaats call-to-actions!
Een mogelijkheid die veel gebruikers niet aangrijpen, is het plaatsen van call-to-actions. Plaats links naar uw blog en/of company website of installeer de applicatie blog link (add sections --> applications --> blog link). Behalve een goede promotie draagt dit bij aan uw link-building, wat weer zorgt voor voordelige SEO-resultaten.
Bent u al bekend met LinkedIn Answers? Het concept is simpel:
Behaal een expertise-status
Als u bruikbare antwoorden geeft, kunnen lezers u uit dankbaarheid zogenaamde ‘expert points’ geven. Des te meer expert points u verzamelt, des te hoger u op de lijst van ‘experts’ komt te staan. Behalve dat dit bijdraagt aan uw personal branding, behaalt u dus ook een expertise-status in uw branche!
Meer traffic naar uw content
Een andere bijkomstigheid van LinkedIn Answers is dat u de mogelijkheid heeft om uw eigen content te promoten bij het beantwoorden van een vraag. Gebruik de gestelde vragen als een aanleiding voor uw eigen blog artikelen. Heeft de vrager een vraag over Twitter? Implementeer na uw advies een link naar uw eigen handleiding voor Twitter.
Gebruik de vragen voor uw eigen blog artikelen
Gebrek aan inspiratie? LinkedIn Answers is een oase van ideeën voor uw blogcreaties. Het geeft immers weer wat de lezer bezighoudt. Selecteer de meest vlammende conversaties en integreer ze in uw blogartikelen.
Als B2B marketeer kent u ongetwijfeld het
Synchroniseer met uw andere sociale netwerken
De kans is groot dat uw vriendenaantal op Facebook en het aantal volgers op Twitter niet overeenkomt met uw connecties op LinkedIn. Zonde! Alle deze mensen zouden namelijk nu of in de toekomst iets kunnen betekenen voor uw business. Tijd dus om de connecties van andere sociale netwerken ook toe te voegen op LinkedIn.
Maak een reis door uw verleden
Hoeveel mensen denkt u in uw leven ontmoet te hebben? Kijkt u nu eens naar uw LinkedIn connecties. Dat zijn er heel wat minder, of niet? Mensen uit het verleden, of dit nu oud klasgenoten, collega’s, partners, vrienden of familieleden zijn, kunnen mogelijk in de toekomst iets voor u betekenen. Maak een reis door uw verleden: sla een fotoboek open of haal de oude e-mail-lijst tevoorschijn en voeg deze oude bekenden toe aan uw LinkedIn-profiel.
LinkedIn Answers
Ook LinkedIn Answers is een geweldige manier om (andere) branche leiders te identificeren en hier connecties mee te leggen. Bij het beantwoorden van vragen bestaat bovendien de kans dat u hier een klant aan overhoudt.
Participeer in groepen
LinkedIn biedt een schatkamer aan groepen voor iedere branche. Participeren in deze groepen is een goede investering omdat u
Op de hoogte blijft van het laatste nieuws en de nieuwste trends
Uw ‘gezicht’ laat zien, wat leidt tot naamsbekendheid
Conversaties aan kunt gaan en nieuwe connecties kunt leggen
Spendeer iedere dag een half uur aan deze groepen, u zult zien dat het zijn vruchten afwerpt!