Inbound Blog | One4Marketing | The Inbound Company

7 simpele antwoorden om uw marketing drastisch te verbeteren!

Geschreven door Driek Geurtsen | 24 oktober 2012

 

Een tijdje geleden organiseerde onze marketing automation leverancier, HubSpot een webinar waarin social mediascientist Dan Zarrella aan het woord was.

Tijdens het webinar kwamen er een aantal zeer interessante kijkersvragen over Inbound Marketing, waarvan we de antwoorden graag met u delen.

Met deze antwoorden kunt u uw marketing activiteiten drastich verbeteren!

 

 

1.       Waarom valt e-mailmarketing onder Inbound Marketing?

Inbound Marketing draait helemaal om het aantrekken van potentiële klanten naar uw bedrijf. In plaats van hen met ongewenste berichten te storen, deelt u interessante, leerzame, relevante content met ze. Zulke e-mailmarketing valt onder Inbound Marketing, net als zoekmachine-optimalisatie, social media en bloggen.

'Inbound' e-mailmarketing betekent ook dat ontvangers expliciet hebben gevraagd om uw e-mails te ontvangen. Kennelijk voelen zij zich dermate tot uw bedrijf aangetrokken dat ze meer informatie willen ontvangen. Het is aan u als e-mailmarketeer om deze 'inbound' aanpak te handhaven door abonnees dezelfde soort informatieve, handige content te sturen die hen stimuleerden om zich op de nieuwsbrief te abonneren. Stuurt u een niet gesegmenteerde groep mensen daarentegen irrelevante content (of ze zich daar nu met opt-in voor hebben ingeschreven of niet), dan valt dit niet langer onder Inbound Marketing.

 

2.       Hoe kan een saai ogend product interessant worden op social media?

Allereerst is 'saai' hier een relatief begrip. Een product dat aanvankelijk 'saai' lijkt, is dat niet voor iemand die er al tijden op zit te wachten. Zo is het vervangen van olie voor veel auto-eigenaren een nogal saai onderwerp, totdat ze het daadwerkelijk zelf moeten doen en het dus moeten leren.

Het gaat erom hoe u potentiële klanten benadert. Als social-mediacontent ingaat op de wakkerligpunten van potentiële klanten, is het wel degelijk interessant. Het kan daarbij enorm helpen om buyer personas te creëren, want daarbij worden die wakkerpunten duidelijk in kaart gebracht.

Verder zijn social media informeler dan bijvoorbeeld e-mail, dus humor mag best. Vooral visuele content trekt de aandacht van fans, helemaal in combinatie met tekst. Zogenaamde 'internetmemes' kunnen razendsnel over het internet verspreid worden en zijn dus aan te raden.

 

3.       Hoe vergroot je het contact met mensen op social media?

Interactie met potentiële klanten is een van de belangrijkste aspecten van marketing. Zolang mensen niet op social-mediacontent reageren, is het lastig om uw bereik te vergroten en leads te genereren met content die de massa bereikt. Overigens zal alleen content die gericht is op leadgeneratie niet genoeg zijn om interactie te stimuleren. Beter is om gevarieerde content te publiceren, dus content voor leadgeneratie, content van derden, nieuws en foto's en video's op bijvoorbeeld Facebook, Google+ en Pinterest.

Dan Zarella deed niet alleen onderzoek naar de soort content die vaak op social media gedeeld wordt, maar ook naar wat social-mediafans stimuleert om die content te delen. Deze afbeelding geeft een beeld van zijn bevindingen:

Zorg dus voor unieke content op social media en durf af te wijken van de berichten die iedereen al publiceert. Het als eerste publiceren van brekend nieuws is bijvoorbeeld dé manier om veel shares te krijgen. Wie wil er nu niet als eerste nieuws verspreiden? Mocht u geen goede nieuwsbronnen tot uw beschikking hebben, dan werken unieke invalshoeken en ideeën ook heel goed. Zolang uw sociale netwerk slim overkomt op de netwerken van uw fans, dan is dat een motivatie om content te delen.

 

 

4.       Welke factoren beïnvloeden de click-through rate van een e-mail?

Een van de belangrijkste factoren die de click-through rate van een e-mail beïnvloeden, is de tijd waarop de e-mail door de ontvanger wordt ontvangen. Uiteraard hangt de beste ontvangsttijd af van het soort publiek. Toch blijkt uit het onderzoek van Dan dat e-mails die om 6 uur in de ochtend verstuurd worden, de hoogste click-through rate hebben.

 

Daarentegen vertonen e-mails die om 4 uur 's middags verstuurd werden, vlak voor het einde van een werkdag, juist de laagste click-through rate. Mensen kijken dan niet zo erg naar hun e-mail, omdat ze bezig zijn om taken af te ronden voordat ze naar huis gaan.

 

 

5.       Kan ik als spammer op de zwarte lijst worden geplaatst als ik vaak e-mails verstuur?

Dit is uiteraard mogelijk. Toch hangt dit niet alleen af van een bepaald soort gedrag, zoals de frequentie van e-mails. Hoe vaak u het beste e-mails kunt versturen, hangt af van de grootte van uw publiek en uw mogelijkheid om dat publiek te segmenteren. Het is bijvoorbeeld niet nodig om elke e-mail naar uw hele e-maillijst te versturen. Dit zorgt er juist voor dat mensen zich uitschrijven of e-mails als spam rapporteren. De e-mailcontent kan onmogelijk relevant zijn voor het hele publiek. Het is dat soort e-mailmarketing dat ervoor zorgt dat u als spammer wordt aangezien.

 

 

6.       Hoe reageren mensen op commando's in call-to-actions?

Volgens onderzoek door Dan reageren mensen vrij negatief op commando's, vooral op het Engelse woord 'submit' (verzenden). In het onderzoek hadden e-mails waarin het woord 'submit' werd gebruikt een conversie van 14%, terwijl call-to-actions zonder dit woord een conversie van 17% hadden.

Bij conversie is elk percentagepunt belangrijk. Dan keek tijdens zijn onderzoek ook naar het aantal keer dat knoppen werden aangeklikt naar aanleiding van de tekst. Hoewel 'submit' niet de slechtst mogelijke tekst was, hadden de teksten 'click here' (klik hier) en 'go' (ga) meer effect. Mensen reageren dus beter op de ene tekst dan op de andere.

 

7.       How kun je als bedrijf meer lezers op je blog krijgen?

Dit kan op allerlei manieren. Kijk eens goed naar de verkeersbronnen van uw blog, dus organisch verkeer, direct verkeer, betaald verkeer, via e-mails of social media. E-mail is bijvoorbeeld een zeer goede verkeersbron. Het is zeer de moeite waard om het aantal blogabonnees te vergroten. Abonnees ontvangen dan een e-mail zodra er een nieuw blogartikel verschijnt, wat meer bezoekers oplevert. Zorg dus dat er op allerlei zichtbare plaatsen op uw website knoppen staan waarmee bezoekers zich kunnen abonneren. Promoot de mogelijkheid tot abonneren ook in e-mails en op social media.

Krijgt uw blog vooral organisch zoekverkeer, maar hebt u tot nu toe weinig aandacht besteed aan zoekmachine-optimalisatie? Dan kunt u hier nog veel meer uithalen. Onderzoek op welke zoekwoorden u bezoekers wilt aantrekken en verzin blogonderwerpen die daarmee te maken hebben.

Veel bedrijven hebben ook veel baat bij het schrijven van gastblogs op andere websites. Het schrijven van artikelen voor een andere website introduceert u niet alleen aan een nieuw publiek; de inkomende links naar uw website zijn ook zeer bevorderlijk voor uw positie in zoekmachines.

Bron: HubSpot

 

Wellicht heeft u aanvullende voorbeelden.  Aarzel dan niet en laat ze hieronder achter!

Leer met deze inleiding op Leadgeneratie hoe u succesvol leads genereert.

Klik hier voor het gratis e-Book over 
Leadgeneratie, boordevol met direct toe te tips voor meer en
beter gekwalificeerde leads