Maar dan komt hij op uw website terecht! Nu is het aan u de taak deze potentiële lead aan de hand te nemen en te leiden tot hij uit het bos is en heeft gevonden wat hij zocht.
Wanneer de potentiële lead op uw website belandt, staat hij als het ware aan de ‘top of the funnel’. Deze trechter die hij nu betreedt symboliseert de weg die uw samen met de potentiële lead aflegt. U creëert vertrouwen en engagement door het aanbieden van gratis content. U begint bij de basis, maar gaandeweg biedt u de lead steeds meer specifieke informatie aan. Dit doet u om de aandacht van de lead te behouden en te zorgen dat hij niet weer opnieuw afdwaalt.
U slaat verschillende paden in en komt voor allerlei keuzes te staan. Stort u zich op het gesproken woord, zoals video’s of video bootcamps, live webinars of opgenomen webinars? Of prefereert u het geschreven woord in e-books, bloginars of nieuwsbrieven? Daarvoor moet u flink wat mensenkennis in huis hebben, want smaken verschillen. U moet uzelf dus van uw flexibele kant laten zien en u aanpassen op de wensen van de potentiële lead.
Om de aandacht van de potentiële lead te behouden, is afwisseling ten zeerste aan te raden. Gelukkig zijn er variërende vormen van gratis content met ieder zijn voor- en nadelen. We laten er een aantal de revue passeren.
Trainings in bloginars en e-books
+ Gemakkelijk de specifieke onderdelen van een bepaald principe gescheiden bespreken, in verschillende hoofdstukken of in verschillende blogs voorkomt u een information overload;
+ Kunt u goed schrijven maar bent u op technisch gebied een leek? In vergelijking met video's is content voor blogs technisch gezien gemakkelijker en sneller te creëren. Geavanceerde programma’s voor het ontwerp van een e-book zijn niet nodig, want een simpel design is al genoeg;
+ Verhoging van engagement: mensen zijn eerder geneigd vragen te stellen over verbanden tussen blogs. Ook kunt u uzelf gemakkelijk aanpassen op de wens van klanten, omdat het minder tijd kost om schriftelijke content te creëren;
+ Leadgeneratie stijgt door het opbouwen van een online expertise status. Daarnaast gaan andere bloggers naar u linken. Daardoor wordt u in zoekmachines beter gevonden. Get found!;
- Regelmatig nieuwe content creëren en boeiend blijven is moeilijk. Snel aandachtsverlies of kans op 'scannen'.
Exclusieve reportages
+ Greep uit de content van een e-book, dus eenvoudig te creëren aan te bieden als 'tijdelijke (exclusieve) aanbieding';
+ Aandacht trekken voor een (nieuw) e-book. 'Lees nu alvast het eerste hoofdstuk!' Dit spoort weer aan het complete e-book te lezen, dus meer kans op leadgeneratie;
- Regelmatig nieuwe content toevoegen of oude aanbiedingen verversen. Deze manier van leadgeneratie kost dus flink wat tijd.
E-mail Nieuwsbrief
+ Creatie van extra aandacht, die door mensen bijna altijd gelezen wordt. Daarnaast biedt u een samenvatting of overzicht aan van uw waardevolle content;
- Pas op met regelmatig sturen van e-mails: u bent namelijk maar één klik verwijderd van de map met ongewenste e-mails en dat zou zonde zijn van al het werk dat u verzet! In plaats van een e-mail nieuwsbrief, kunt u daarom ook kiezen voor een lidmaatschapsite. Deze kost ook tijd en geld, maar is veel effectiever (Facebook valt ook in deze categorie!).
Video Tips en Webinars
+ Luisteren kost uw lead veel minder moeite dan lezen en kan deze ook sneller informatie tot zich nemen. In het tijdperk van YouTube trekken filmpjes nu eenmaal veel meer aandacht;
+ U kunt tekst toevoegen in de video. Door de combinatie van lezen en luisteren zal de lead uw informatie beter onthouden en sneller overtuigd raken door uw persoonlijke benadering;
+ Het gebruik van video's geeft u, mits juist uitgevoerd, een innovatieve reputatie. Live webinars tonen ook een soort lef, want er kan natuurlijk van alles mis gaan met verbinding en u kunt niet zomaar 'cut' roepen. Maar wanneer de lead even geen tijd heeft om de webinar live te zien, kan hij deze ook gemakkelijk terugkijken;
+ Met slideshare of Prezi kan een lead eenvoudig de informatie teruglezen, maar u kunt ook een verhaal inspreken, zodat mensen tijdens het luisteren bijvoorbeeld aantekeningen kunnen maken;
- Video's maken vergt veel tijd en geld voor gratis content en deze vorm van kennis delen vereist expertise voor een professionele uitstraling.
Zoals u ziet kunt u eindeloos variëren tijdens het delen van gratis content. Maar de gouden regel is: het maakt niet uit hoe u deelt, als u maar deelt. Want sharing is caring en dat zal u lead zeker bevallen!
Bron: Impactbnd