1. Bepaal uw publiek met een persona
U ontkomt er niet aan: de basis voor iedere marketingcampagne ligt bij het vaststellen van uw ideale klant. Hierop baseert u al uw volgende stappen en zo ook de inrichting van uw Call To Action. Zo spreekt u de doelgroep tevens persoonlijker aan.
2. Doe de A/B test
Laat u creativiteit hoogtij vieren en bedenk zoveel mogelijk verschillende Call To Actions, zodat u eenvoudig ontdekt welke designs voor u het beste werken.
3. Call to Engagement
De push strategie is tegenwoordig echt passé. Klanten zoeken naar interactie en naar ruimte of gelegenheid om hun mening te geven. In het Engels is hier de mooie term engagement voor. De link verwijst naar een artikel over dit onderwerp. In een Call To Action past u de engagement toe door bijvoorbeeld een opmerkelijke stelling te plaatsen een vraag te stellen.
4. Denk als een journalist: Above the fold
‘Above the fold’ is een term uit de journalistiek die aangeeft dat de belangrijkste informatie op de bovenste helft van de pagina moet staan, omdat het oog deze informatie als eerste scant. Met een website werkt dit precies hetzelfde: zorg dus dat uw Call To Action ‘above the fold’ staat!
5. Excentriek design
Wees niet bang om dat uw Call To Action buiten de boot valt, wanneer deze afwijkt qua lay-out in vergelijking met de rest van uw webpagina. Een eye-catching Call To Action is namelijk des te doeltreffender! Gebruik data of urgentie om aandacht te trekken.
6. Met één klik op de knop
Met u Call To Action probeert u mensen te verleiden op uw landingspagina terecht komen door op de link te klikken. Door een knop in te voegen met een link eronder, maakt u het doel van de Call To Action extra helder.
7. Waar voor uw geld
Onmisbaar voor een succesvolle Call To Action is aangeven wat het nut is van het doorgaan naar de landingspagina. Door bijvoorbeeld kort de voordelen van uw e-book aan te geven, vertelt u de klant meteen waar hij of zij aan toe is.
8. De Hollandse directheid ten voeten uit!
Buitenlanders beoordelen Nederlands soms als ‘onbeleefd’, maar wat betreft de Call To Action is niets beter dan de directe benadering die ons volkje zo typeert. Draai er dus niet omheen, maar wees concreet en zorg dat men weet waar hij of zij aan toe is. Zeg waar het op staat.
9. Stel prioriteiten
U zult ongetwijfeld meerdere Call To Actions voor verschillende doeleinden ontwikkelen. Zorg echter wel voor een duidelijke hiërarchie. Plaats verschillende Call To Actions dus niet naast, maar onder elkaar. Hiermee veroorzaakt u geen verwarring.
10. De perfecte plaats(en)
De beste plaats voor een Call To Action blijft natuurlijk bovenaan de meest bezochte pagina’s. Vergeet echter niet om de CTA op meerdere pagina’s te plaatsen. Door herhaling worden uw bezoekers zich namelijk meer bewust van de waarde en het belang van uw Call To Action en de pagina waar deze naar leidt. Hierbij gaat u er ook niet vanuit dat alle bezoekers binnenkomen via uw homepage, die hoogstwaarschijnlijk het meest bezocht is. Door bepaalde zoekopdrachten kunnen zoekmachines namelijk ook verwijzen naar uw specifiekere webpagina’s en u wilt natuurlijk voorkomen dat deze surfers uw Call To Action missen. Zorg echter wel dat de Call To Action aansluit op de content van de webpagina.
En als laatste…
Verandering van spijs doet eten. Verras uw bezoeker dus keer op keer met een nieuwe Call To Action en behoud hiermee uw effectiviteit. Bovendien maakt u het uzelf hierdoor gemakkelijker de sleutel tot succes te ontdekken. Niet vergeten te meten dus.
Aan welke eisen moeten uw Call To Actions voldoen? Wij horen uw mening graag!