Inbound Blog | One4Marketing | The Inbound Company

6 excellente tips voor B2B leadgeneratie

Geschreven door Driek Geurtsen | 26 april 2012


All ways lead to Rome.’ Toch zult u het met mij eens zijn dat u met de juiste kennis een stuk sneller op de plaats van bestemming aankomt. Wellicht een rare vergelijking, maar ook leads willen zo snel mogelijk hun bestemming bereiken, dus wees een slimme marketeer en zorg voor de juiste navigatie om gevonden te worden!

Wat zijn de mechanismen achter leadgeneratie?

Leadgeneratie komt voort uit het principe dat leads appreciëren wat u ze te bieden heeft, en in ruil hiervoor hun contactgegevens beschikbaar stellen. Vanuit deze contactgegevens kunt u vervolgens andere waardevolle content aanbieden ten behoeve van het conversieproces.

Leadgeneratie kent drie mechanismen, namelijk de Call to Action (CTA), de landingspagina en het aanbod.

  • Een Call to Acion  is een tekst, een afbeelding of een knop die de aandacht vestigt op een landingspagina of aanbieding. Het is van groot belang dat er op alle webpagina’s en blogartikelen tenminste één CTA aanwezig is.

  • Hierna komt de bezoeker op een landing page terecht. Hier worden in het kort de inhoud en de voordelen van de content benadrukt.  Om toegang te krijgen tot de remarkable content, wordt de bezoeker gevraagd om een aantal contactgegevens.

  • De aangeboden content kan veel verschillende vormen hebben. Denk maar aan white papers, e-books, webinars enzovoort. Duidelijk mag zijn dat het aanbod alleen waarde heeft als een bezoeker de content waardevol genoeg vindt om zijn contactgegevens ervoor achter te laten.

Tip 1: Kies een goede positionering van uw CTA

Calls to Actions moeten direct in het zicht zijn. Daarom hebben deze ‘above the fold’ de meeste waarde. Dit is een zeer belangrijk detail, aangezien informatie ‘below the fold’ door slechts 50% van de paginabezoekers gezien zal worden.

Tip 2: Ontwerp  een CTA waar de klant niet omheen kan

Een Call to Action moet opvallen! Zorg daarom voor contrasterende kleuren (ja, in dit geval zijn vloekende kleuren een pre), zorg voor een toepasselijke illustratie en wees helder als kristal in wat u aanbiedt. Meer tips voor verleidelijke CTA’s vindt u op frankwatching

Tip 3: Zorg voor een representatieve landingspagina

De landing page is het uithangbord van uw aanbod. Geef een korte en heldere samenvatting over wat u aanbiedt, plaats er een passende illustratie bij en that’s it. Een lange lap tekst zal de lezer alleen maar afschrikken. Het moet bovendien wel spannend blijven; de échte remarkable content is per slot van rekening in uw aanbod te vinden.

Tip 4: Zorg voor een uitnodigend formulier

Het formulier is een cruciaal element bij leadgeneratie. Immers, hiermee krijgt u toegang tot de gegevens van bezoekers, om deze vervolgens tot leads te converteren. Net als bij CTA’s is het van groots belang om deze ‘above the fold’ te plaatsen. Waak er bovendien voor dat de gevraagde informatie niet te persoonlijk is. Dit kan bezoekers ervan weerhouden het formulier in te vullen, en dat zou toch zonde zijn van uw leads?  

Tip 5: Toon uw waardering

Niemand wordt koud van een beetje aandacht en waardering. Creëer daarom een welgemeende ‘thank you’ pagina en stuur een bevestigingsmail, zodat de bezoeker de downloadlink altijd kan terugvinden.

Tip 6: Zorg voor een samenhangend geheel

Laat in alles wat u doet zien waar uw brand voor staat: wees consistent in uw visie, maar ook in uw layout. Laat uit alle elementen op uw website blijken waar u als merk voor staat, en u zult een sterke brandpersonality creëren waar de klant vertrouwen in heeft.

Wat zijn uw ervaringen met het optimaliseren van leadgeneratie? Deel ze hieronder in een reactie?