Wie A zegt, moet ook B zeggen. Voorstanders van deze stelling zouden verwachten dat wanneer iemand geïnteresseerd is in uw content, ook meteen uw e-book download. Maar niets is minder waar: u moet uw bezoekers zelf het duwtje in de juiste richting moet geven. Voor deze stap is de marketingtool “Call To Action” ontwikkeld.
Call To Actions en landingspagina’s zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Wanneer u aan een specifieke webpagina een Call To Action toevoegt, faciliteert u de toegang tot uw landingspagina voor uw bezoeker. U verhoogt hiermee de kans dat uw e-book gedownload wordt aanzienlijk.
Now it is up to you. Creëer uw eigen Call To Action aan de hand van de volgende 8 tips.
Door de klant erop te wijzen dat iets slechts tijdelijk beschikbaar is, verandert een vanzelfsprekende toegang tot waardevolle content in iets begeerlijks. Gebruik dus zinsnedes als “download nu” of “tijdelijk beschikbaar”. Laat uw bezoekers inzien dat ze niet het risico willen lopen de download te missen, want zoals u waarschijnlijk uit eigen ervaring weet: van uitstel komt afstel.
Cijfers staan voor harde feiten en trekken daardoor veel aandacht. “300 marketing surveys” en “24% kostendaling” zijn gegevens die uw Call To Actions extra krediet bieden. Cijfers bewijzen dat uw producten of diensten zijn gebaseerd op gemeten succes!
Het is belangrijk dat uw bezoekers precies weten wat ze moeten doen. Zodra men moet gaan zoeken naar de actie die zij moeten ondernemen, zal hun aandacht exponentieel afnemen. Gebruik dus een zinsnede in de vorm van “reserveer nu uw plaats voor de aankomende webinars” of “schrijf u nu in” en voeg een button toe.
Het is bewezen dat een weblezend oog zich automatisch als eerst op een afbeelding richt. Hiermee trekt u de aandacht. Voeg dus bij een invulformulier een kleine afbeelding toe. Wanneer mensen van uw advertentie naar uw landingspagina gaan, kunt u ook hetzelfde plaatje gebruiken, eventueel met een twist. Dit zorgt voor herkenning en consistentie. Een simpele toevoeging van uw logo kan al het verschil maken!
Tenslotte nog een laatste tip wat afbeeldingen betreft: zorg dat de afbeeldingen binnen uw advertentie ook “clickable” is. Wanneer mensen moeten zoeken naar waar ze op moeten klikken, zal uw aantal clicks exponentieel dalen. Als u een Call To Action button clickable maakt, kunt u uitspraken gebruiken zoals “nu beschikbaar”, “kijk verder” of “meer informatie”. Het moraal van deze tip is dus: simplificeer! U kunt ook linken naar bepaalde pagina’s, bijvoorbeeld “ga naar de testimonial” of “ontdek onze webinar”.
Bovendien kan ook uw kleurgebruik tactisch inzetten, opdat uw landingspagina aansluit op uw advertentie. Daarnaast trekken contrasterende kleuren aandacht en hierdoor kan de bezoeker de verschillende componenten op uw website zichtbaar onderscheiden en niet in de minste zin kunt u hiermee een synergie over uw gehele webpagina handhaven.
Om te garanderen dat uw Call To Action wordt gezien, is de positie op de pagina essentieel. Het oog analyseert tijdens weblezen een pagina in een F-vorm, dus zorg dat uw CTA zich binnen de F op uw webpagina bevindt! In de journalistiek wordt ook wel de term “above the fold” gebruikt. Om de belangrijkste informatie te kunnen bekijken, hoeft een bezoeker niet te scrollen. De CTA moet dus “above the fold” staan!
U kunt ook een Call To Action onderaan uw blogpagina plaatsen. Speel dan in op het onderwerp van de blog, bijvoorbeeld “lees verder over Twitter marketing in het white paper …” of “meer leren over SEO: probeer onze free trial”.
Het evalueren van verschillende teksten en kleurgebruik in uw Call To Actions, kunnen u veel informatie voor optimalisatie bieden. Door meermaals te testen, zult u vanzelf merken welke soort Call To Actions bij u het meest worden aangeklikt.
Wat is uw meest succesvolle call to action?