Leuk! Uw website staat hoog in zoekmachines en wordt overspoeld door bezoekers. Maar om die bezoekers te verleiden om leads te worden, moet u wel iets aanbieden. Websitebezoekers vallen eigenlijk nog onder de massa, dus zult u massamarketing technieken moeten inzetten om ze te paaien. Maar hoe werkt dat eigenlijk?
Eigenlijk bevinden uw bezoekers zich aan de bovenkant van een trechter. Uiteindelijk wilt u ze steeds meer in de trechter krijgen, totdat ze onderaan daadwerkelijk klant worden. Dat doet u door gevarieerde waardevolle gratis content op uw website aan te bieden, aanbiedingen voor de bovenkant van de trechter. En hoewel u zo de massa aanspreekt, worden de leads uiteindelijk gesegmenteerd volgens Inbound Marketing-principes, omdat ze elk op een specifieke aanbieding reageren.
Terwijl de eerste e-book readers een paar jaar geleden op revolutionaire wijze hun intrede maakten, verrijzen de e-books nu als paddenstoelen uit de grond. E-books zijn leerzaam en geliefd en kunnen zich razendsnel over het internet verspreiden. Het maken van een e-book is niet zo moeilijk. Maak gewoon een pdf-bestand met daarin bruikbare tips en ervaringen uit uw vakgebied. Om de massa aan te spreken, kunt u meerdere e-books maken met elk een eigen onderwerp. Maar u zou ook kunnen inspelen op de wensen van uw bezoekers door in plaats van e-books webinars aan te bieden.
Een exclusieve reportage kan gemakkelijk een hoofdstuk uit een e-book zijn dat u afzonderlijk aanbiedt. Het kost weinig tijd om een reportage te maken, maar wellicht wilt u ze vaker aanbieden dan e-books.
Wanneer u bezoekers in ruil voor contactgegevens waardevolle content aanbiedt, vergaart u steeds meer e-mailadressen voor een e-mailcampagne. Wel is het essentieel dat u hierbij de dubbele opt-in-regeling hanteert. Vervolgens kunt u eenvoudig een lead-nurturingcampagne starten via e-mail.
Niet iedereen is een gepassioneerd lezer. Sommige mensen kijken veel liever naar een video. Een video van een paar minuten is een geweldige manier om waardevolle informatie met potentiƫle klanten te delen. Daarnaast is het een vermakelijke manier om uw bedrijf te introduceren.
Video Bootcamps bestaan uit een serie video's en zijn uitstekend voor een lead-nurturingcampagne, beginnend bij de bovenkant van de trechter. In een periode van 7 tot 28 dagen publiceert u video's met tips, bijvoorbeeld over het onderwerp 'Hoe wordt u een geweldige IT-manager?'. Een video bootcamp kan leads door de Inbound Marketing verkooptrechter leiden. Wel zult u hier en daar wat moeten optimaliseren om de strategie helemaal perfect te krijgen.
Waarom zou u in plaats van e-mailcampagnes geen lidmaatschapsite opzetten? Mensen krijgen massa's e-mail binnen. Volgens Pingdom kregen gemiddeld 1,8 biljoen e-mailgebruikers in 2011 in totaal gemiddeld 294 miljoen mailtjes, waarvan 80% onder spam viel. Hoewel lidmaatschapsites tijd en geld kosten, kunnen ze heel lucratief zijn (denk maar aan Facebook). U kunt zo een community bouwen die u aanvult met e-mailberichten en aantrekkelijk maakt met aanbiedingen.
Gratis probeerversies zijn een uitstekende manier voor potentiƫle klanten om uw producten te ontdekken. In plaats van af te moeten gaan op gebruikersreviews, kunnen ze de software zelf uittesten.
Webinars zijn aantrekkelijk omdat bezoekers het leuk vinden om live te leren, direct vragen te kunnen stellen en informatie te krijgen van de bron. Zo zou u een wekelijkse training kunnen aanbieden, waarvoor bezoekers zich kunnen registreren.
Niet iedereen redt het om op tijd te zijn voor een live webinar. Opgenomen webinars zijn dus erg in trek en kunnen op uw website worden aangeboden aan geregistreerde gebruikers. En met een zin als 'Tijdelijk toegankelijk: exclusieve webinar' voelen bezoekers zich extra geroepen om deze webinar te bekijken.
Een serie trainingen kan bestaan uit een serie blogartikelen die bezoekers stap-voor-stap door het leerproces heen helpt. Een voorbeeld is onze bloginar 'Succes met social media in uw bedrijf'.
Social media zijn ontzettend populair. Waarom zou u geen aanbiedingen op social media plaatsen? Of laat bezoekers via Facebook op uw website inloggen. Facebook-leden kunnen dan heel snel inloggen zonder opnieuw een formulier in te vullen, waardoor het aantal leden snel kan stijgen.
Bron: Impactbnd