Inbound Blog | One4Marketing | The Inbound Company

4 tips voor een email nieuwsbrief, die wel worden gelezen

Geschreven door Driek Geurtsen | 23 december 2011

 

De ingrediënten voor een nieuwsbrief

die wel gelezen wordt

Nieuwsbrieven: wie krijgt ze niet? En wie drukt bij binnenkomst ervan niet op de Delete-knop? Veel nieuwsbrieven komen ongewenst binnen of omdat men nu eenmaal lid bent van het een of ander. Tijd om ze te lezen is er even niet, dus dan maar weg ermee. En dat terwijl de afzender tijd en geld heeft gestoken in het maken van de nieuwsbrief. Hoe gaat u daar als verzender mee om. Hoe maakt u een marketingnieuwsbrief die wel gelezen wordt?

 

Koester uw leads met waardevolle informatie

Vanwege de dubbele opt-inregeling gaan uw nieuwsbrieven naar mensen die specifiek hebben ingestemd met het ontvangen van uw nieuwsbrieven. Hiermee zijn de ontvangers niet zomaar mensen, maar leads! Kennelijk hebben ze eerder interesse getoond in uw producten of diensten, want anders ontvangen ze de nieuwsbrief niet. Het is nu de taak om hun interesse opnieuw te wekken.

 

Veel nieuwsbrieven bevatten vooral commerciële teksten en betaalde aanbiedingen, want het doel van bedrijven is nu eenmaal het verkopen van producten. Maar met een Inbound Marketing-strategie kunt u zich veel beter richten op het aanbieden van gratis waardevolle content om ze opnieuw naar uw website te lokken:

 

  1. Plaats tips, adviezen, embedded video's en SlideShare-presentaties in de nieuwsbrief. Hierdoor krijgt de nieuwsbrief waarde voor de lezers, want het openen ervan levert iets op. Wees voorzichtig met betaalde aanbiedingen, want voor u het weet is het weer 'zo'n nieuwsbrief waarin ze per se iets willen verkopen'.
  2. Vul de waardevolle content aan met call-to-actions naar landingspagina's op uw website. Daar kunt u bijvoorbeeld een gratis e-book aanbieden. Het doel is dat uw lezers opnieuw uw website bezoeken en herinnerd worden aan de producten en zien dat uw bedrijf expert is in haar vakgebied.
  3. Plaats links die naar meer tips en advies op uw website leiden of naar blogartikelen.
  4. Meet het gedrag van leads met trackingsoftware en neem ze op in passende lead-nurturingcampagnes.

 

Verzin een originele of grappige titel die nieuwsgierig maakt

De titel van de nieuwsbrief is het moment om potentiële lezers te lokken. Op dat moment beslist de ontvanger namelijk of hij de nieuwsbrief zal lezen of niet. Hier zult u dus al uw creativiteit in moeten benutten en een titel moeten verzinnen die de aandacht trekt.

  1. Speel in op de behoeften van de lezer. Wat levert het openen van de nieuwsbrief hem op? Gratis downloads? Leerzame informatie?
  2. Wek nieuwsgierigheid op. Een titel als 'De Kerstman neemt u mee in zijn slee, omdat…' zal heel wat interesse opwekken, want waarom neemt de Kerstman u mee?
  3. Wees grappig en origineel. Laat u uw potentiële lezers bij het zien van de titel al lachen, dan is de kans groter dat ze de nieuwsbrief openen.

Stel een vraag. Lezers beantwoorden de vraag automatisch in hun hoofd en openen de e-mail om te zien wat het echte antwoord is.

 

Werkt u ook met email nieuwsbrieven? En heeft u extra tips, dan hoor ik die graag!