Bij Facebook denkt u als ondernemer al snel aan Facebook-pagina's als onderdeel van uw Inbound Marketing strategie. Maar er valt nog veel meer uit Facebook te halen, namelijk met Facebook advertenties.
Misschien denkt u zelfs dat Facebook vooral bedoeld is voor privédoeleinden. Vrienden blijven op de hoogte van elkaars doen en laten en communiceren met elkaar. Maar wist u dat Facebook eigenlijk een bron van doelgroepen is? Zo'n 10% van de totale wereldbevolking gebruikt Facebook en ligt daarmee voor het oprapen. Waarschijnlijk denkt u bij het vinden van uw zakelijke doelgroep vooral aan LinkedIn.
Maar, wat als het waar is dat directeuren, marketing managers en IT-managers hun vrije tijd ook graag Facebook doorbrengen. Dan zit uw zakelijke doelgroep ook op Facebook. Maak daar gebruik van en richt u tot hen met de op hen afgestemde B2B-advertenties.
Facebook-advertenties werken heel anders dan bijvoorbeeld pay per click-advertenties binnen zoekmachinemarketing. In plaats van te kijken naar het zoekgedrag van gebruikers, is Facebook gebaseerd op demografische informatie en 'passieve' interesses. Op deze elementen stemt u uw advertenties af.
Adverteren op Facebook is erg lucratief wanneer u het volledig inzet. Maar hoe begint u ermee? Om u op weg te helpen, gaan we in dit artikel in op 'user targeting': het richten op de doelgroep.
Om te starten klik op Promote with an Ad
U kunt zich bij het afstemmen op de doelgroep, binnen Facebook op de volgende parameters richten:
1. Interesses
Richt u op interesses van de doelgroep die aansluiten bij uw propositie, bijvoorbeeld 'inbound marketing', 'CRM-systemen' of Consultancy. Bedenk goed waar uw ideale klant in geïnteresseerd is en speel hierop in.
2. Onderwerpen
Wellicht is het u opgevallen dat Facebook steeds slimmer is geworden in het identificeren van onderwerpen van discussie. Sinds kort kunt u zelfs zien wie over welk onderwerp praat. Handig, want het liefst wilt u zich richten op mensen, die over uw producten, diensten en vakgebied praten.
Daarnaast is Facebook slim in het herkennen van alternatieve benamingen voor hetzelfde onderwerp, bijvoorbeeld 'Radboud Universiteit Nijmegen', 'RU Nijmegen' of 'Radboud Universiteit'. Richt u dus op mensen die over onderwerpen in uw vakgebied praten.
3. Connecties
Handig is dat u bepaalde leden van organisaties wel of niet kunt meenemen in uw doelgroep. Richt u bijvoorbeeld op mensen die nog geen lid zijn van uw Facebook-pagina of juist op mensen die geïnteresseerd zijn in uw concurrenten.
4. Demografie
Met demografische kenmerken kunt u zich heel gericht op een specifieke doelgroep richten. Houd rekening met locatie, leeftijd, burgerlijke staat en opleiding en u kunt meteen bepaalde leeftijdsgroepen die buiten uw doelgroep vallen, weglaten of juist erin opnemen. Voorbeeld: De doelgroep getrouwde vrouwen onder de 35 jaar kan zo gemakkelijk worden bereikt.
5. Werkgevers
Dit is een van de krachtigste mogelijkheden van Facebook-advertenties. Wilt u graag medewerkers van Heen bepaald bedrijf benaderen met een speciale advertentie, dan kan dat. Nog beter zou zijn als u zich specifiek op functienamen en werklocatie zou kunnen richten, zoals bij LinkedIn, maar tot nu toe kan dat niet. Mocht Facebook deze mogelijkheid implementeren, dan zou het een waardevol B2B-kanaal worden
Bron: HubSpot